Valmentajakouluttajalle
Tietoa ja materiaaleja valmentajakouluttajille.
Seuroilla ja alueilla on aktiivinen rooli valmentajien osaamisen kehittämisessä
Seuraympäristöissä tapahtuvien laadukkaiden koulutusten järjestämisen keskeisenä tekijänä on osaavat ja innostavat kouluttajat. Laadukkaat koulutukset ovat yksi tärkeä tekijä, jotta suomalainen jalkapallo- ja futsalperhe saa toimintaansa osaavia valmentajia. Kouluttajien koulutus onkin tärkeä osa koulutustoimintaa.
Kouluttajien koulutus on pitkäjänteistä toimintaa, jossa käytännön kouluttamisella on suuri merkitys. Kouluttajien koulutus tapahtuu kahta eri väylää pitkin. Kaikille koulutustasoille pakolliseen osuuteen sekä kouluttajaosaamisen kehittämiseen kouluttajan työn ohella. Kaikille pakolliseen osaamiseen kuuluu koulutuskohtainen perehdytys kullekin koulutustasolle, LEARNS 1: vaikuttavaa oppimista -moduuli, TIPS palautetyökalu -moduuli sekä kouluttajalla tulee olla itsellään vähintään saman tason valmentajakoulutus.
e-Akatemia
e-Akatemia
e-Akatemia on Suomen Palloliiton digitaalinen oppimisympäristö ja osaamisen kehittämisen kotikenttä.
Artikkeli kouluttajien kehittämisestä
Valmentajakouluttajankin on mahdollista kehittyä - artikkeli kouluttajien kehittämisestä
Kouluttajaosaamisen kehittäminen: kaikille koulutustasoille pakollisten osuuksien sisällöt
Koulutustasokohtainen perehdytys sisältöihin
Koulutustasokohtainen perehdytys sisältöihin
Kouluttajapätevyyden hankkimiseen tietylle koulutustasolle kuuluu koulutuskohtainen perehdytys. Perehdytyksessä käydään läpi koulutuksen sisällöt ja koulutusmenetelmät sekä harjoitellaan niitä käytännössä. Perehdytyksen suoritukseen on kaksi vaihtoehtoista tapaa:
Erillinen koulutuskohtainen kouluttajakoulutus
Jo koulutetun kouluttajan apukouluttajana toimiminen > mentorointi
Learns 1 + TIPS -moduulit (4h)
Learns 1 + TIPS -moduulit (4h)
LEARNS 1: Vaikuttavaa oppimista
Tässä moduulissa käydään läpi asioita, joita koulutusten suunnittelussa ja vetämisessä tulisi huomioida.
Ensimmäisenä käydään läpi koulutuksen rakennetta ja toisessa osiossa perehdytään LEARNS -periaatteisiin, joiden avulla saadaan rakennettua mielekäs oppimiskokonaisuus koulutettaville ja varmistetaan koulutuksen siirtymistä käytännön valmennuksen arkeen.
Tämän osion jälkeen:
Tunnistat mitä asioita sinun pitää suunnitella etukäteen.
Tunnistat vaikuttavan oppimistavoitteeseen perustuvan koulutuskokonaisuuden osat.
Pystyt valmistamaan suunnitellun koulutuskokonaisuuden.
TIPS -palautetyökalu
TIPS-palautetyökalu on hyvä malli siihen, miten voit käydä mentorointikeskusteluja valmentajien kanssa.
Tämän osion jälkeen osallistuja:
On saanut käyttöönsä arviointi-/palautekeskustelumallin, jota voi hyödyntää omassa arjessaan.
Ymmärtää mallin perusperiaatteet ja ydinkohdat.
On harjoitellut työkalun käyttöä.
Vähintään saman tason valmentajakoulutus
Vähintään saman tason valmentajakoulutus
Toimiakseen kouluttajana tietyllä koulutustasolla, tulee kouluttajalla lisäksi olla itsellään vähintään saman tason valmentajakoulutus suoritettuna. Suosituksena on kuitenkin se, että kouluttajalla olisi koulutettavaa koulutusta yksi korkeampi koulutustaso.
Käytännössä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toimiakseen kouluttajana Ikävaihekoulutuksessa, tulee kouluttajalla itsellään olla käytynä vähintään Ikävaihekoulutus ja suosittelemme, että olisi käytynä UEFA C -koulutus.
Kouluttamisen ohella tapahtuvan kouluttajaosaamisen kehittämisen sisällöt
Learns 2 (3h)
Learns 2 (3h)
LEARNS 2: Kysy ja kuuntele
Tämän moduulin tarkoituksena on auttaa sinua peilaamaan kuuntelemisen, sekä kysymisen taitojasi, jotka vaikuttavat paljon siihen kuinka kouluttajana toimiessasi pystyt aktivoimaan osallistujia.
Tämän moduulin jälkeen opiskelija:
On saanut vinkkejä kysymysten asetteluun ja on pohtinut millaisia ovat hyvät kysymykset.
On päässyt harjoittelemaan kysymysten kysymistä ja ihmettelevää toimintaotetta.
On harjoitellut kuuntelemisen taitoja.
Learns 3 (3h)
Learns 3 (3h)
LEARNS 3: Reflektoi
Reflektointipaja sukeltaa syvemmälle reflektoinnin eri tasoihin sekä antaa valmiita malleja. Pajassa pohditaan reflektoinnin syvyyttä ja sitä, kuinka oppijaa voisi ohjata syvempään reflektioon.
Tämän moduulin jälkeen opiskelija:
Saa käsityksen reflektoinnin eri tasoista.
On arvioinut omaa reflektointitaitoansa.
On pohtinut keinoja, joilla koulutettavia voidaan ohjata syvempään itsereflektointiin.
Learns 4 (3h)
Learns 4 (3h)
LEARNS 4: Arvioi
Tämä moduuli keskittyy arviointiin ja sen eri ulottuvuuksiin.
Tämän osion jälkeen:
Tunnistaa arvioinnin eri ulottuvuuksia ja on miettinyt niiden ilmenemistä oman toimintaympäristön koulutuskokonaisuuksissa.
Pystyy tiedostamaan ja kertomaan, miten arvioidaan erilaisissa tilanteissa.
Kouluttajan tukeminen kouluttajan työssä
Kouluttajan tukeminen kouluttajan työssä
Myös kouluttaja tarvitsee tukea osaamisen kehittämisessä ja palautetta omasta työstään kouluttajana. Tämän vuoksi olemme luoneet erilaisia toimenpiteitä kouluttajan osaamisen kehittämiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi:
Kouluttajaosaamisen itsearviointi yhteisen työkalun kautta
Kouluttajan kehitysprosessi (mentorointi) alueellisen koulutushenkilökunnan toteuttamana
Kouluttajaosaamisen vertaisarviointi toisen kouluttaja kanssa
Kouluttajien yhteinen verkkoalusta Moodle -oppimisympäristössä
Mikäli olet kiinnostunut kouluttajan osaamisen kehittämisen toimenpiteistä ja työkaluista, ole yhteydessä oman alueesi koulutushenkilöstöön.
Kouluttajaprofiili
Mitä odotamme kouluttajalta?
Mitä odotamme kouluttajalta?
Kouluttajan persoona- ja osaamistarpeet muuttuvat valmentajien koulutuspolulla eteenpäin kuljettaessa. Odotukset kouluttajan profiilista on jaettu eri koulutustasoille seuraavasti.
Futisvalmentajan startti ja Ikävaihekoulutus
Futisvalmentajan startti ja Ikävaihekoulutus
Kuvaus
Innostaa ja motivoi ihmisiä valmentajan polulle opettamalla ikävaiheeseen oleellisia asioita rauhallisella ja empaattisella tavalla. Kannustaa valmentajia kehittämään omaa osaamistaan.
Jalkapallo-osaaminen
Ymmärrys ikävaiheen keskeisistä asioista ja näiden opettamiskyky.
Ymmärrys mitä kokonaisvaltainen liikuntaharrastus pitää sisällään.
Vahva ymmärrys lasten pelistä
Persoona
Innostava motivaattori
Huomioonottava
Rauhallinen ja kärsivällinen
Perustelukykyinen
Vuorovaikutustaitoinen
Kannustava
Pedagogiset taidot
Aikuisten opetusmenetelmien hyödyntäminen.
Kyky opettaa kokonaisuuksia.
UEFA C ja B
UEFA C ja B
Kuvaus
Kehittää valmentajia jalkapallon saloihin ja ohjaa valmentajia kehittämään omaa osaamistaan. Tunnistaa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä tukee valmentajaa arkiympäristössään.
Jalkapallo-osaaminen
Vahva ymmärrys jalkapallosta pelinä niin yksilön kuin joukkueenkin näkövinkkelistä.
Ymmärrys urheilijana kehittymisestä.
Ymmärrys nuorten kansallisesta huipputasosta sekä tietoisuus kansainvälisestä huipputasosta.
Persoona
Innostava motivaattori
Huomioonottava
Rauhallinen ja kärsivällinen
Perustelukykyinen
Vuorovaikutustaitoinen
Vaativa, mutta kannustava
Pedagogiset taidot
Aikuisten opetusmenetelmien hyödyntäminen.
Kyky opettaa kokonaisuuksia ja yksityiskohtia.
Arviointi ja palaute –osaaminen.
Muu osaaminen
Tiedolla johtaminen.
Teemakoulutus: oman osa-alueen asiantuntijuus.
UEFA A
UEFA A
Kuvaus
Ymmärtää kokonaisvaltaisen valmennuksen merkityksen, on jalkapallon erityisosaaja sekä suhteuttaa osaamista eri toimintaympäristöissä. Osaa tukea valmentajia kokonaisvaltaisesti heidän polullaan ja vaatii itsensä kehittämistä.
Jalkapallo-osaaminen
Vahva ymmärrys jalkapallosta pelinä niin yksilön kuin joukkueenkin näkövinkkelistä.
Pelin ymmärryksen soveltaminen vallitsevaan ympäristöön.
Vahva ymmärrys kansallisesta huipputasosta sekä tietoisuus kansainvälisestä huipputasosta.
Persoona
Yksilön huomioon ottava
Mentorointikyky
Rauhallinen ja kärsivällinen
Perustelukykyinen
Vuorovaikutustaitoinen
Vaativa, mutta kannustava
Pedagogiset taidot
Aikuisten opetusmenetelmien hyödyntäminen.
Kyky opettaa kokonaisuuksia ja yksityiskohtia.
Arviointi ja palaute –osaaminen.
Muu osaaminen
Tiedolla johtaminen.
UEFA PRO
UEFA PRO
Kuvaus
Ymmärtää kokonaisvaltaisen valmennuksen merkityksen, on huippujalkapallon erityisosaaja sekä omaa kansainvälistä kokemusta. Osaa tukea valmentajia kokonaisvaltaisesti heidän polullaan ja haastaa olemassa olevaa osaamista viimeisimmällä tiedolla.
Jalkapallo-osaaminen
Vahva ymmärrys jalkapallosta pelinä niin yksilön kuin joukkueenkin näkövinkkelistä sekä valmennustiimin johtamisesta.
Kansainvälisen jalkapallon aallonharjalla pysyminen.
Vahva ymmärrys ja kokemus kansainvälisestä huipputasosta.
Persoona
Yksilön huomioon ottava
Mentorointikyky
Rauhallinen ja kärsivällinen
Perustelukykyinen
Vuorovaikutustaitoinen
Vaativa, mutta kannustava
Pedagogiset taidot
Aikuisten opetusmenetelmien hyödyntäminen.
Kyky opettaa kokonaisuuksia ja yksityiskohtia.
Arviointi ja palaute –osaaminen.
Muu osaaminen
Tiedolla johtaminen.
Haluatko kouluttajaksi?
Mikäli olet kiinnostunut valmentajien osaamisen kehittämisestä ja kouluttajana toimimisesta voit olla yhteydessä lapsuus- ja nuoruusvaiheen koulutusten osalta:
oman seurasi koulutuksista vastaavaan tai
oman alueen koulutushenkilöstöön.
Erikoistumisvaiheen koulutuksien osalta voit olla suoraan yhteydessä erikoistumisvaiheen valmennusosaamisen asiantuntijoihin.
Yhteystiedot löydät alta.
Valmentajakoulutustoiminnon yhteystiedot
Valmentajakoulutuksen ja kouluttajakoulutuksen kehittäminen ja johtaminen jalkapallon ja Futsalin osalta. Kansainvälinen yhteistyö.
Santeri Suvala
Lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö, Valtakunnallinen
+358407675668
santeri.suvala@palloliitto.fiVastuu FSV (Futisvalmentajan startti) – UEFA B -koulutusprosessien kehityksestä ja toteutuksesta sekä alueellisen koulutuspäällikköverkoston johtamisesta
Sanna Pirhonen
Koulutuskoordinaattori, Urheilulääketieteen asiantuntija, Valtakunnallinen
+358400728030
sanna.pirhonen@palloliitto.fiValmentajakoulutusten hallintajärjestelmän pääkäyttäjä, UEFA valmentajalisenssien ja täydennyskoulutusten rekisteröinti, antidoping- ja lääkintätoiminnan suunnittelu ja koordinointi
Valmentajakoulutuksen ja kouluttajakoulutuksen kehittäminen sekä alueellinen johtaminen. Kouluttajien ja tutoreiden sekä SVOK:n tukeminen. HU-He päivien alueellinen johtaminen.
Valmentajakoulutuksen kehittäminen, organisointi /tarvittaessa toteutus. Kouluttajakoulutus FVS, IKV ja JP-Tekniikat. Kouluttajien ja tutoreiden tukeminen. HU-HE päivien organisointi ja toteutus.
Valmentajakoulutuksen ja kouluttajakoulutuksen kehittäminen sekä alueellinen johtaminen/tarvittaessa toteutus. Kouluttajien ja tutoreiden sekä SVOK:n tukeminen. HU-He päivien alueellinen johtaminen.
Valmentajakoulutuksen kehittäminen, organisointi /tarvittaessa toteutus. Kouluttajakoulutus FVS, IKV ja JP-Tekniikat. Kouluttajien ja tutoreiden tukeminen. HU-HE päivien organisointi ja toteutus.
Sami Ristilä
Nuoruus- ja erikoistumisvaiheen pelaajakehityspäällikkö, Valtakunnallinen
+358405104504
sami.ristila@palloliitto.fiErikoistumisvaiheen koulutusten sekä kyseisen tason täydennyskoulutusten kehitys ja toteutus sekä nuoruusvaiheen pelaajakehitystoiminnan johtaminen.
Kari Ukkonen
Huippu- ja nuorisovaiheen valmennusosaamisen asiantuntija, Valtakunnallinen
+358404517096
kari.ukkonen@palloliitto.fiHuippuvaihteen valmentajakoulutuksen ja kouluttajakoulutuksen kehittäminen, organisointi ja toteuttaminen jalkapallon osalta. Kansainvälinen yhteistyö.
Valmentajakoulutuksen kehittäminen, organisointi /tarvittaessa toteutus. Kouluttajakoulutus FVS, IKV ja JP-Tekniikat. Kouluttajien ja tutoreiden tukeminen. HU-HE päivien organisointi ja toteutus.
Valmentajakoulutuksen kehittäminen, organisointi /tarvittaessa toteutus. Kouluttajakoulutus FVS, IKV ja JP-Tekniikat. Kouluttajien ja tutoreiden tukeminen. HU-HE päivien organisointi ja toteutus.