Yläkoululeiri osa tavoitteellista futsalpelaajan polkua

Nyt katseet jo kohti kautta 2023-2024. Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa ja seuraavan kauden ilmoittautuminen on vielä auki. Eerikkilä järjestää ensi talvikaudella 7.-9. luokkalaisille suunnatun futsalin yläkoululeirityksen, joka saa vietyä nuorta tavoitteellisen futsalpolun alkuun.

Yläkoululeiri kehittää pelaajan valmiuksia kohti maajoukkuetoimintaaKuva: Kalevi Hämäläinen

30.5.2023 klo 10:12

Futsal on jälleen Eerikkilän lajitarjonnassa ensi kauden yläkoululeireillä.

Palloliiton virallisesti tukema futsalin yläkoululeiritoiminta käynnistyi Eerikkilässä futsalkaudella 2021-2022. Ensimmäisenä toimintavuonna yläkoululeirien vastuuvalmentajana toimi nykyisin Vietnamissa ammatikseen valmentava Maru Grönroos ja toisena Liikunnan Riemun miesten liigajoukkuetta menneillä kausilla päävalmentanut Elias Martikainen. Tulevan futsalkauden yläkoululeirien vastuuvalmentaja nimetään alkusyksyyn mennessä.

Palloliitto tunnistaa yläkoululeiritykset osaksi valmennusjärjestelmäänsä sekä vastaa leiritysten valmennuslinjauksien määrittelystä ja jalkauttamisesta leirivalmentajille. Futsalin yläkoululeiritysten osalta tätä edesauttaa se, että leiritoiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat futsalin alue- ja maajoukkuetoiminnassa mukana olevat valmentajat. Leirit toteutetaan Eerikkilän huippuolosuhteissa, joita myös maajoukkueet käyttävät harjoittelussaan.

Yläkoululeireillä kehittymisen kulmakivet eli harjoittelu, lepo ja ravinto ovat avainasemassa. Leireillä kehitetään monipuolisia liikuntataitoja, futsalosaamista vahvojen lajitaitojen kehittyessä sekä vahvistetaan arjen hallinnan taitoja ja itsetuntoa. Lisäksi leiripäiviin kuuluu kouluarkea ja urheilijaa autetaan opiskeluasioiden laadukkaassa hoitamisessa.

Otto Niemelän tie maajoukkueeseen on alkanut yläkoululeiriltä.

Otto Niemelä on nuori futsaltaituri, joka on vakiinnuttanut paikkansa Miesten Futsal-Liigassa ToPV:n riveissä. Niemelä oli myös pelaamassa Latviassa Suomea U19-poikien futsallopputurnaukseen Kroatiaan.

– Kävin yläkoululeirin kausilla 2018-2019 ja 2019-2020, silloin ne järjestettiin Vierumäellä. Leirien aikana syttyi oikea futsalkipinä ja silloin alkoi se halu päästä U19-poikien maajoukkueeseen tulevaisuudessa. Vaikka matkat kotoa leireille oli aika pitkät, siitä nautti paljon, joten matkaaminen ei tuntunut niin pahalta, toteaa pudasjärveläinen Niemelä. Eerikkilän järjestäytynyttä yläkoululeiritoimintaa edeltänyt Vierumäen leirien vetovastuu oli Panu Autiolla, jonka merkitys on ollut tärkeä monen nuoren futsalpelaajan uralle sekä valmentajana että esikuvana.

– Hänen valmennuksensa avulla syntyi halu päästä maajoukkueeseen ja monet hänen opeista vieläkin käytössä, kehuu Niemelä Aution valmennusta.

– Futsaliin on hyvä alkaa panostamaan siinä yläasteen loppupuolella, koska lajissa on todella paljon opittavaa ja asioiden oppiminen vie aikaa. Yläkoululeirit ovat täydellinen paikka aloittaa lajiin panostaminen, sillä siellä oppii paljon lajitaitoja sekä siinä oppii tasapainottamaan urheilun ja opiskelun, kannustaa Niemelä nuoria kohti leiritoimintaa.

– Suosittelisin yläkoululeirejä kaikille, jotka vähänkään kiinnostuneita lajista. Vaikkei tavoitteena olisi ammatillisuus tai mikään muu tulevaisuudessa, voi sieltä saada paljon uusia ystäviä ja kokemuksia.

Otto Niemelä maajoukkuepaidassaKuva: Kalevi Hämäläinen

Yläkoululeirin 2023-2024 ilmoittautuminen on vielä auki

Futsalleirit ajoittuvat tulevalla kaudella neljään jaksoon

• 1. leiri 10.-13.10.2023 (ti-pe)

• 2. leiri 12.-15.12.2023 (ti-pe)

• 3. leiri 23.-26.1.2024 (ti-pe)

• 4. leiri 19.-22.3.2024 (ti-pe)

Leirin hakuaika on päättymässä, mutta hakuaikaa pidennetään halukkaiden mukaan saamiseksi.

Tutustu Eerikkilän leiritoimintaan ja tee hakemus seuraavan kauden futsaltoimintaan

Käy lukemassa myös laajempi artikkeli futsalin yläkoululeiritoiminnasta kaudelta 2022-2023

Edellisen kauden yläkoululeirin esittelyä

Etkö löytänyt etsimääsi?