VAR käytössä Suomessa 11 ottelussa vuonna 2024

VAR-järjestelmää testataan elokuussa Suomen Cupissa alkavaa käyttöä varten. Erotuomareita ja Replay Operatoreita on koulutettu järjestelmään alkukesän.

Kuvituskuva.Kuva: Jyri Sulander

14.8.2024 klo 09:00

Suomessa VAR käyttöönotto on hyvässä vauhdissa. Järjestelmä nähdään Suomen sarjoissa pelattavissa aikuisten jalkapallo-otteluissa käytössä ensi kertaa loppukesällä 2024.

Ensimmäinen VAR-ottelu nähdään Valkeakoskella pelattavassa Miesten Suomen Cupin välierässä 21.8. – ottelussa kohtaavat Haka ja FC Inter. Järjestelmää käytetään myös 22.8. pelattavassa välieräottelussa SJK-KuPS. Tämän jälkeen VAR:ia tullaan käyttämään vielä ainakin Naisten ja Miesten Suomen Cupien finaaleissa syyskuussa, Veikkausliigan karsintaotteluissa sekä Eurolopputurnauksessa.

Käyttöönotto tapahtuu hitaasti. Vuonna 2024 VAR-pelejä on Suomessa yhteensä 11, ja vuonna 2025 niitä pelattaneen muutama enemmän. Suomessa käytössä ei ole VAR-keskusta vaan VAR-auto (esittelyvideo Youtubessa), minkä johdosta tällä hetkellä Suomessa VAR on käytettävissä vain yhdessä ottelussa kerrallaan.

Keitä kuuluu VAR-auton miehitykseen?

1) Videoerotuomari, VAR. Suomessa pelattavissa otteluissa VAR on aina aktiivinen erotuomari.
2) Avustava videoerotuomari, AVAR. Suomessa pelattavissa otteluissa AVAR on aina aktiivinen avustava erotuomari.
3) Replay Operator, joka auttaa erotuomareita valitsemaan sopivan kuvakulman kussakin tilanteessa.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Palloliitto kutsui torstaina 11.7. toimittajia tiedotustilaisuuteen kuulemaan VAR-prosessin etenemisestä ja tutustumaan VAR-autoon. Tilaisuudessa Palloliiton huippuerotuomarivalmentaja Mattias Gestranius kertoi, että ainakin alkuun Suomessa VAR-otteluissa käytetään VAR:n, AVAR:n ja Replay Operatorin lisäksi myös neljättä henkilöä, niin sanottua "Supervisoria", joka valvoo, että järjestelmän käyttö sujuu virallisen protokollan mukaan.

- Erotuomareiden kouluttaminen on hyvässä vauhdissa. Replay Operatoreita koulutettiin touko-kesäkuussa viikon verran, minkä jälkeen meillä oli pari pitkää viikonloppua VAR-koulutusta ja AVAR-koulutusta varten. Harjoittelimme myös Toukolan Teräksen U17-joukkueen simuloimilla tilanteilla, ja nyt järjestelmää ollaan testattu Helsinki Cupin otteluissa muutaman päivän ajan, Gestranius kertoo.

Helsinki Cupissa VAR:ia on käytetty 9.-11.7 VAR-koulutettujen erotuomareiden tuomitsemissa otteluissa. Näissä testipeleissä VAR:n avulla muutettiin yhteensä kahdeksan tilannetta.

- Noin kerran kolmessa ottelussa, eli suunnilleen samassa suhteessa kuin niissä Euroopan sarjoissa, joissa järjestelmä on käytössä, Gestranius laskee.

VAR-auton napit. Vihreällä napilla merkataan lähetyksessä tilanteita, kuten mahdollisia paitsioita; punaisella otetaan puheyhteys erotuomariin.

VAR:ia on Euroopan ja maailman kentillä otettu käyttöön vuodesta 2016 aina enenevissä määrin, ja järjestelmä on kehittynyt. Suomessa VAR:n käyttöönottoon liittyy kuitenkin haasteita, kuten kameroiden vähäisempi määrä ja joidenkin stadioneiden tietoliikenneyhteydet.

Kesän VAR-koulutukseen ja Helsinki Cupin VAR-erotuomarointiin ovat osallistuneet muiden muassa huippuerotuomarit Oliver Reitala ja Mika Lamppu. Kaksikkoa ei kameroiden vähäisempi määrä huolestuta. Reitala ajattelee jopa niin, että kun VAR:n käytössä on vähemmän kameroita, löytyy VAR-tarkistuksissa vähemmän asioita, mihin puuttua - näin tarkistukset ovat nopeampia ja niissä puututaan kenties hieman enemmän selkeisiin asioihin kuin eurokentillä on totuttu näkemään.

– Isoimmat väärät tuomiot näkyvät pääosin vähemmistäkin VAR-kameroista. Tänne Helsinki Cupiin luodut kameraolosuhteet vastasivat aika hyvin keskimääräistä Veikkausliigan ottelua, ja niiden avulla saimme puututtua asioihin aivan riittävän hyvin, Reitala jatkaa.

Lampun mukaan erotuomarointi VAR:n kanssa vaatii kentällä olevalta avustavalta erotuomarilta pientä treeniä, kun paitsiotilanteet vihelletään eri tavalla.

– VAR:n ollessa käytössä meidän pitää vaihtaa ajattelutapaa ja muuttaa kommunikointia kentälle. Oikeat tavat löydetään kyllä, mutta aluksi täytyy harjoitella, Lamppu sanoo.

Reitala ja Lamppu uskovat, että VAR-keskustelu Suomessa tulee vielä jatkumaan.

– Teemme kaikkemme, että järjestelmä toimisi. Haluamme olla avoimia ja kertoa, miten prosessit menevät. Tiedämme, että sillä on suuri merkitys, miten ensimmäiset VAR-pelit menevät. Pitkällä aikavälillä on tärkeä myös löytää VAR:n käyttöön yhteinen, pysyvä linja, joka säilyy pelistä toiseen, erotuomarit päättävät.

Nykyiset VAR-periaatteet

VAR voi tarkistaa neljänlaisia tilanteita:

1. Kaikki maalit ja niihin johtaneet tilanteet (APP)

2. Kaikki mahdolliset suorat punaiset kortit

3. Kaikki mahdolliset rangaistuspotkut

4. Väärä pelaaja on saanut henkilökohtaisen rangaistuksen (sama joukkue)

VAR tekee tilanteista ehdotuksen - päätöksen tekee AINA kentällä oleva erotuomari.

Kun päätös on "faktuaalinen" (esim. tapahtuuko rike rangaistusalueen sisä- vai ulkopuolella, onko pelaaja paitsiossa vai ei), voi VAR ehdottaa suoraa päätöstä ilman, että erotuomari katsoo tilanteen näytöltä.

Kun päätös on tulkinnallinen - esimerkiksi varoitus tai punainen kortti, rangaistuspotkut ja rikkeet maaliin johtaneessa tilanteessa - käy päätöksen tekevä erotuomari katsomassa tilanteen näytöltä.

VAR ehdottaa - päätöksen tekee AINA erotuomari.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä