Vanha perinne herää henkiin – Suomen Cupin voittajille luovutetaan pikkupokaalit

Vuosikymmenten takainen perinne herätetään henkiin Tammelassa Suomen Cupin Superviikonloppuna.

Pikkupokaalit Tammelassa.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander

20.9.2024 klo 08:07

Osa muistaa vanhoista Suomen Cupin voittokuvista isojen pokaaleiden rinnalta joukon pienempiä pystejä pelaajien käsissä. Perinne miniatyyripokaaleiden jakamisesta jäi muutama vuosikymmen sitten unholaan, mutta nyt se on päätetty palauttaa nykyteknologiaa hyödyntäen.

KuPS:n Hannu Turunen pikkupokaali kädessään.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen

Pikkupokaaleja on tiettävästi jaettu edellisen kerran 90-luvulla.

– Herätämme 30 vuotta vanhan perinteen henkiin. Miesten Suomen Cupin voittajajoukkueen pelaajat, puheenjohtaja ja päävalmentaja saavat täydellisen kopion Antero Nymanin muistopalkinnosta sekä Naisten Suomen Cupin voittajan pelaajat, puheenjohtaja ja päävalmentaja täydellisen kopion muutama vuosi sitten uusitusta naisten pokaalista, Suomen Cupin kehityspäällikkö Tomi Leivo-Jokimäki iloitsee.

Pikkupokaalit on valmistettu 3D-tulostustekniikkaa hyödyntäen.

– Mitalit saa edelleen, mutta pienet, uniikit pokaalit tuovat omanlaisensa pysyvän muiston Suomen Cupin voitosta. Näitä ei saa mistään muualta kuin voittamalla Suomen Cupin ja on upeaa tuoda tämä perinne takaisin, Leivo-Jokimäki päättää.

Pikkupokaalit Tammelan 4. kerroksessa.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander

Etkö löytänyt etsimääsi?