Valtakunnallisesta pelaajakehitystapahtumasta runko ensimmäiselle U19-poikien futsalmaajoukkueleirille

Uusi U19-poikien futsalmaajoukkueen 2006–2007-syntyneistä koostuva ikäluokka kokoontuu ensimmäiselle leirilleen 26.–29.5. Huhtikuussa järjestetyn valtakunnallisen pelaajakehitystapahtuman pohjilta koottuun ensimmäiseen maajoukkueryhmään on nimetty 20 kenttäpelaajaa ja neljä maalivahtia.

Eemil Ukkola kipparoi Etelän aluejoukkuetta huhtikuun valtakunnallisessa pelaajakehitystapahtumassa.Kuva: Kirsi Nummela

11.5.2024 klo 09:12

Eerikkilässä 22.-24.4.2024 järjestetty poikien valtakunnallinen pelaajakehitystapahtuma osoitti jälleen merkityksensä uuden 2006–2007-syntyneiden poikien maajoukkueikäluokan kokoamiselle. Aiemmista toimintakausista poiketen Eerikkilän tapahtuma järjestettiin tällä kertaa neljän aluejoukkueen voimin (Valtakunnallinen futsalpelaajakehitystapahtuma Eerikkilässä (palloliitto.fi)), ja tapahtuman puitteissa pelatusta aluejoukkueturnauksesta muodostui ennätystasainen. Kolmen tasapelin ja kolmen "maalin pelin" päätteeksi turnauksen voittajaksi nousi tehtyjen maalien perusteella Pohjoisen aluejoukkue, joka päätyi loppuvertailussa tasapisteisiin Lännen aluejoukkueen kanssa. Turnauksen arvokkaimmaksi pelaajaksi nimettiin voittajajoukkueen Pekos Kabinga Barwani, joka on jo ehtinyt nousta kansallisen futsalyleisön tietoisuuteen ToPV:n ja FC Kurenpoikien edustustehtävissä. Aluejoukkueiden välisten ottelujen lisäksi tapahtuma mahdollisti U19-poikien maajoukkuevalmennukselle yhteensä 56 pelaajan seurannan myös joukkueiden aamuharjoituksissa ja videopalavereissa. Eerikkilän valtakunnalliseen tapahtumaan pelaajat valittiin tammi-maaliskuun aikana kuudella toiminta-alueella järjestetyistä aluetapahtumista (3 tapahtumaa / toiminta-alue), joihin osallistui kokonaisuudessaan yli 200 ikäluokan futsalpelaajaa ja joissa pelaajia perehdytettiin ikäluokkamaajoukkueen pelaamisen periaatteisiin ja painopistealueisiin.

Valtakunnallisen pelaajakehitystapahtuman tulokset: https://tulospalvelu.palloliitto.fi/category/FP19turn!splfsturn24/group/1

Lisätietoa poikien alueellisista pelaajakehitystapahtumista: https://www.palloliitto.fi/ajankohtaista/poikien-alueellinen-futsalpelaajakehitystoiminta-kaynnistyy-jalleen-kevaalla-2024

”Eerikkilän valtakunnallisesta pelaajakehitystapahtumasta ja siihen valmistavista aluetapahtumista on futsalkauden 2017–2018 jälkeen jalostunut todella tärkeä elementti ikäluokkamaajoukkueidemme perustamisessa. Tämän ikäiset pelaajat alkavat jo hajaantua aikuis- ja juniorijoukkueisiin sekä useammille sarjatasoille, ja aluetoiminta taas mahdollistaa heidän tarkkailunsa ja vertailunsa vertaisympäristössä. Samalla aluetoiminta myös mahdollistaa maajoukkuetoiminnan pääviestien ja pelillisten painopistevalintojen jalkauttamisen niin pelaajille kuin heidän seuravalmentajilleen jo ennen varsinaisia maajoukkuetapahtumia, minkä taas voi nähdä pidentävän maajoukkuepelaajiemme valmennusprosessia.”, U19-futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen kommentoi.

Kerkko Huhtanen on valmentanut U19-poikia jo vuodesta 2017 lähtien.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Uuden joukkueen ensimmäinen kokoontuminen on ensiaskel valmistautumisessa kohti maaliskuussa 2025 alkavia karsintoja seuraavaan U19-poikien EM-lopputurnaukseen. Päävalmentaja Huhtanen korostaa sitä, että ensikokoontuminenkin mukaan luettuna yksittäisten tapahtumien ulkopuolelle jää aina väkisinkin useita potentiaalisia pelaajia, joilla voi olla silti oikein hyvä tulevaisuus U19- ja koko futsalmaajoukkueen polulla.

”Varsinkin viimeisten leirikokoonpanopaikkojen valinnat ovat aina vaikeita, ja monta lupaavaa aluetapahtumissa edukseen esiintynyttä futsalpelaajaa jää valintojen ulkopuolellekin. Heitä ja kevään aluetoimintakauden erinäisistä syistä sivuuttaneita pelaajia haluaisin kuitenkin muistuttaa siitä tosiasiasta, että lopullisen EM-karsintakokoonpanomme nimeämiseen on vielä matkaa. Ikäluokan aluetoiminta jatkuu tulevallakin kaudella, ja jokaiseen edeltävään poikien EM-karsinta- tai -kisajoukkueeseemme on myös noussut yksittäisiä pelaajia jälkimmäisen toimintakauden näyttöjen perusteella. Tulevan kauden valinnoilla ja lajipanostuksilla on merkitystä, kun lopullisia karsintakokoonpanopaikkoja aikanaan jaetaan.”

26.–29.5. tapahtumaan nimetty ryhmä

Maalivahdit:
Toni Heikkilä, LoVe
Ilja Niemelä, ToPV (FC Kurenpojat)
Veeti Valkama, GFT
Elias Taura, Akaa Futsal

Kenttäpelaajat:
Barwani Kabinga, FC Kurenpojat
Ariel Barraza, KäPa
Aleksi Hanhisalo, Vieska Futsal
Kimi Heikkilä, LoVe
Denis Kokachev, GFT
Kosti Laaksonen, GrIFK
Leevi-Eelis Lindberg, Akaa Futsal
Masi Lohi, KaDy
Jere Mara, JoSePa
Sae Mehinen, JPS (nimetty Lauri Haapamäen, FS Feeniks, tilalle 24.5.)
Daniel Nyman, Pato
Erno Paappanen, GFT