UEFA Pro -valmentajakoulutuksen rytmitys Suomessa muuttuu

UEFA Pro –valmentajakoulutuksen rytmitys Suomessa muuttuu tästä vuodesta alkaen vuosittaiseksi. Haku joulukuussa 2024 käynnistyvään seuraavaan koulutukseen käynnistyy elokuussa.

Kuvituskuva.Kuva: Kalevi Hämäläinen

6.7.2024 klo 12:00

UEFA Pro -valmentajakoulutus antaa pätevyyden korkeaa ammattitaitoa vaativaan valmennustehtävään aikuisten huippujalkapallon parissa. UEFA Pro- lisenssi on korkein mahdollinen jalkapallovalmennuksen koulutus. Suomessa Veikkausliigan lisenssimääräyksissä päävalmentajalta vaaditaan UEFA Pro -koulutus.

UEFA Pro -koulutuksen tavoitteena on auttaa valmentajia parantamaan johtamiskäytänteitään, kehittämään menestyksekkäämpiä pelaajia ja pelaamaan tuloksekasta peliä aikuisten ammattilaistasolla kansainvälinen vaatimustaso huomioiden.

Aiemmin Suomen UEFA Pro -koulutukset ovat alkaneet UEFA:n säädösten mukaisesti joka toinen vuosi, ja koulutuksiin on otettu maksimissaan 20 valmentajaa.

Seurojen kanssa on käyty keskustelua koulutuksen ajankohdasta ja ajoituksesta suhteessa seurojen tarpeisiin. Niiden kanssa yhteistyössä on nyt luotu toistaiseksi voimassa oleva malli, jonka myötä UEFA Pro –koulutukset käynnistyvät nyt vuosittain. UEFA:lta on haettu poikkeuslupa järjestelyn mahdollistamiseksi. Vuosittain järjestettävä koulutus käynnistyy siis tänä vuonna, koulutuksia pidetään toistaiseksi vuosittain, ja niille otetaan maksimissaan 10 valmentajaa.

Tämän lisäksi hakuajat aikaistuvat – vuonna 2024 alkavan koulutuksen haku alkaa elokuun alussa ja päättyy lokakuun puoliväliin. Koulutuksen alkamisaika, joulukuu, pysyy ennallaan, mikä tarkoittaa, että reilun vuoden mittaiset koulutukset tulevat jatkossa menemään osittain päällekkäin toistensa kanssa.

Keskusteluissa seuroilta nousi myös voimakas toive UEFA Pro –koulutuksen koulutuskielestä. Jatkossa Suomessa järjestettävien UEFA Pro -koulutuksien virallinen kieli on englanti, mikä mahdollistaa myös ulkomaalaisten hakijoiden osallistumisen koulutukseen. Tähän käytänteeseen on siirtynyt muitakin UEFA:n jäsenmaita. Kielitaito todennetaan hakuprosessin yhteydessä niin suomalaisilta kuin ulkomaalaisilta hakijoilta.

– Koulutuksen kansainvälistyminen auttaa valmentajiamme paitsi verkostoitumaan ja raivaamaan omaa väyläänsä ulkomaille, myös tuomaan ulkomailta Suomeen hyvää valmennusosaamista. Lisäksi usean seuran valmennuskielenä Suomessakin on käytännössä englanti, perustelee Palloliiton erikoistumisvaiheen valmennusosaamisen asiantuntija Kari Ukkonen.

Hakumahdollisuus UEFA Pro –koulutukseen on kaikilla voimassa olevan UEFA A -lisenssin haltijoilla, joilla on vähintään vuoden verran valmennuskokemusta 11v11 -joukkueessa päävalmentajana tai apuvalmentajana aikuisten ammattilaistasolla. Hakuvaiheen jälkeen UEFA Pro -koulutukseen valitaan valmentajat pisteytysjärjestelmän perusteella. Järjestelmä huomioi niin nykyisen tehtävän, valmentajan aiemman valmennuskokemuksen, valmennusta tukevan koulutuksen kuin pelaajaurankin.

Lisäksi UEFA:n sääntöjen mukaan koulutuksen vuosittain järjestävillä mailla on mahdollisuus varata 50 prosenttia koulutuksen paikoista “locally trained” eli kotimaisille valmentajille. Kotimaisuuskriteerin täyttääkseen valmentajan on pitänyt olla mukana kyseisen maan valmennuksessa vähintään 3 vuotta viimeisen viiden vuoden aikana. Koulutuksen kokonaisprosessia sisältöineen ja valintakriteereineen on valmisteltu mahdollisimman huolellisesti UEFA:n valvovan silmän alla.

Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie kertoo, että koulutuksen valintakriteerien muodostamiseen on osallistettu seuroja muun muassa Veikkausliigan kilpailuvaliokunnan toimesta.

– Tämän lisäksi olemme benchmarkanneet muiden maiden UEFA Pro -koulutusten sisältöjen ohella myös niiden valintakriteerejä ja -prosesseja, jotta voimme palvella seurojamme parhaalla mahdollisella tavalla, Lähitie toteaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä