U23-naisten voittoputki sai jatkoa Eerikkilässä

Ria Karjalainen maalasi kahdesti ja Oona Jääskeläinen kerran, kun Pikkuhelmarit kukisti Tshekin 3–1. Maat kohtaavat uudestaan lauantaina.

Suomen avaus Tshekkiä vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

10.7.2024 klo 17:00

U23-naiset (2001 ja myöhemmin syntyneet) jatkoi voittojen tiellä, kun Tshekki kaatui maalein 3–1 tänään keskiviikkona. Tuplamaaottelun avausosan tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomella oli alusta asti hyvä ote pelistä, ja ensimmäiset minuutit kuluivat pääasiassa Tshekin kenttäpuoliskolla. Vierasjoukkue sai tästä huolimatta ottelun ensimmäisen paikan, kun Tereza Černá pääsi kasvotusten Anna Koivusen kanssa. Suomalaisvahti venyi hyvään torjuntaan, ja Pikkuhelmarit selvisi ilman takaiskua myös tilannetta seuranneesta kulmapotkusta.

Suomi avasi maalihanat heti seuraavasta tilanteesta. Vastustajan puolustaja katkaisi Inka Sarjanojan syötön boksin rajalla, mutta Ria Karjalainen riisti tältä pallon ja viimeisteli tarkasti alakulmaan. Karjalainen oli lähellä tuplata Suomen johdon hetkeä myöhemmin – Vanesa Jílková pilasi hyökkääjän aikeet upealla torjunnallaan.

Seuraavien minuuttien ajan peli oli pitkälti keskialueen kamppailua, ja kummallakin joukkueella oli haasteita edetä viimeiselle kolmannekselle. Pikkuhelmarit loi avausjakson puolivälin jälkeen uhkaa Tshekin boksiin, mutta keskitykset eivät tuottaneet toivottua tulosta.

Elli Seiro pääsi muutamaa minuuttia myöhemmin läpiajoon, mutta Jílková torjui suomalaisen sijoituksen. Anna Bárková pääsi hetki tästä puskemaan hyvästä paikasta – Suomen onneksi tshekkiläinen ei saanut kunnon osumaa palloon. Kotijoukkue tuplasi johtonsa heti perään, kun Karjalainen riisti pallon ja viimeisteli tylysti etukulmaan.

Tshekki loi avausjakson loppupuolelle hieman painetta, ja vieraat palkittiin muutama minuutti ennen taukoa. Punapaidat hyökkäsivät vasemman laidan kautta, eikä Suomi onnistunut purkamaan palloa boksin edustalta – Anna Šubrtová tälläsi kavennuksen lähietäisyydeltä. Klára Cvrčková laukoi hetki ennen taukoa aavistuksen yli maalin, ja Pikkuhelmarit pääsi pukukopin suojiin 2–1-johdossa.

Suomi aloitti myös toisen jakson terävästi, ja Seiro pääsi kokeilemaan hyvästä paikasta heti parin minuutin pelin jälkeen. Kotijoukkue prässäsi alussa korkealta, mikä aiheutti Tshekin pelinavaamiseen suuria haasteita. Pikkuhelmarit sai muutamia yläalueen riistoja ja katkoja, joista yksi johti Seiron seuraavaan laukaukseen – tällä kertaa pallo pysähtyi ylärimaan.

Jílková teki vajaan tunnin kohdalla erinomaisen vastaantulon, kun Seiro oli karata läpiajoon. Tshekki ei edennyt kertaakaan Pikkuhelmareiden puolustuskolmannekselle ensimmäisen 20-minuuttisen aikana, ja kotijoukkueella oli täysi kontrolli pelin tapahtumista. Suomi ei päässyt kuitenkaan todellisille huippupaikoille, ja lisämaaleja haettiin lähinnä kaukolaukauksilla.

Tshekki sai tilaisuuden tasoitukseen viimein 72. minuutilla, kun Bárková ohjasi takatolpalta ohi Koivusen vartioiman maalin. Vieraat saivat hiljalleen otetta pelistä, ja Suomi joutui ajoittain vetäytymään melko matalalle. Tshekin kiri sai takapakkia 77. minuutilla, kun Oona Jääskeläisen upea laukaus painui etuyläkulmaan. Hyvän syötön tarjoili Silja Jaatinen.

Paine jatkui Tshekin päädyssä myös 3–1-osuman jälkeen. Lilli Halttusen iltapäivän avausosuma oli vain senttien päässä, kun pallo kimposi ylärimasta yli. Tshekki ei onnistunut luomaan juuri minkäänlaista kiriä, ja Suomi puolusti johtoaan kypsästi loppuun asti. Voitto oli Pikkuhelmareille jo neljäs peräkkäinen.

– Tshekki lähti otteluun kovaa, ja meillä oli hieman totuttelemista pelin rytmiin. Pääsimme nopeasti niskan päälle – sen jälkeen tuntui, että peli on kontrollissamme. Teimme maalin hyvään aikaan, mikä tietenkin auttoi meitä. Ensimmäinen jakso oli meiltä loppua lukuun ottamatta vahva ja ehjä. Lopun takaisku oli meille hyvä opetus siitä, että muutaman minuutin heikosta jaksosta voidaan usein rankaista, päävalmentaja Jarmo Matikainen totesi.

– Kavennusmaali ja heikko vaihe olisi voinut tehdä pelistämme todella vaikean, mutta pelaajat reagoivat maaliin loistavasti. Peli oli toisen jakson alusta alkaen näpeissämme, eikä meillä ollut hätää. Prässimme toimi selvästi paremmin kuin avausjaksolla, ja saimme toivottuja yläalueen riistoja. Keli oli todella kuuma ja vaativa, ja pelaajille täytyy nostaa hattua työmoraalista, Matikainen jatkoi.

– Vaihtopelaajat toivat jälleen mukavasti energiaa kentälle. Kolmas maali oli meille tosi tärkeä – Tshekki on vaarallinen joukkue, joka olisi hyvinkin voinut luoda kiriä, mikäli peli olisi ollut lopussa 2–1-tilanteessa. Ottelussa oli sellaisia pelin vaiheita, joita odotimme ja halusimmekin. Olen kokonaisuuteen todella tyytyväinen.

Suomi ja Tshekki kohtaavat uudestaan lauantaina. Kello 11.00 alkava maaottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – Eerikkilän Jari Litmanen Areenan katsomoon on vapaa pääsy.

– Käymme tämän pelin tarkasti läpi. Tässä ottelussa oli monia asioita, joiden päälle on hyvä rakentaa tulevaa. Otamme pelistä kaiken opin matkaan. Teemme varmuudella muutoksia avauskokoonpanoon ja pyrimme antamaan kaikille kunnon näyttöpaikan. Parilla pelaajillamme on pieniä kolhuja – näemme matsin alla, ovatko kaikki pelaajamme käytettävissä lauantaina, Matikainen päätti.

Pelin tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä