U23-naiset päihitti Tshekin toistamiseen

Eevi Sutela ja Elli Seiro viimeistelivät Suomen maalit 2–0-voitossa. Raportti on alun osalta puutteellinen striimin teknisten ongelmien takia.

Suomen avaus Tshekkiä vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

13.7.2024 klo 13:02

U23-naiset (2001 ja myöhemmin syntyneet) jatkoi voittoputkeaan tänään lauantaina, kun Pikkuhelmarit kaatoi Tshekin lukemin 2–0. Eerikkilässä pelatun ottelun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Keskiviikon avauskohtaamisen voittanut Suomi sai ensimmäisen paikkansa reilun kymmenen minuutin pelin jälkeen, kun Elli Mäkipeltola pääsi kokeilemaan kahdesti boksin rajan tuntumasta. Ensin tshekkiläispuolustus blokkasi vedon, ja Adéla Fraňková torjui suomalaisen toisen yrityksen.

Tshekki sai liikutella palloa varsin rauhassa, eikä Suomen prässi lähtenyt toimimaan aivan toivotulla tavalla. Vieraat onnistuivat etenemään keskikentälle, mutta murtautuminen tuotti vastustajalle haasteita edellisen ottelun tavoin. Mäkipelkolan keskialueen riisto johti lupaavalta näyttävään vastaiskuun 18. minuutilla – tshekkiläispuolustaja ehti juuri oikeaan aikaan Ria Karjalaisen vedon tielle.

Fraňková venyi muutamaa minuuttia myöhemmin pallon tielle, kun oli Inka Sarjanojan vuoro hakea avausmaalia. Elli Seiro petasi Karjalaiselle hyvän paikan 27. minuutilla, mutta hyökkääjän viimeistely epäonnistui. Sarjanoja pääsi vain hetki tästä kasvokkain Fraňkován kanssa – laukaus viuhui ohi, ja avausosumaa jouduttiin yhä odottamaan.

Fanny Söderström joutui ensi kertaa torjuntatöihin vajaan puolen tunnin kohdalla, kun suomalaisvahti nappasi Radka Paulenován keskityksen varmasti. Kyseistä hyökkäystä lukuun ottamatta Pikkuhelmareilla oli erinomainen kontrolli pelistä, ja kotijoukkueen prässi alkoi toimimaan ajoittain mainiosti.

Tshekin Fraňková otti huipputorjunnan jälleen 32. minuutilla. Mäkipelkola vapautti Sarjanojan huippupaikkaan, mutta vieraiden maalivahti ei ollut taaskaan ohitettavissa. Tshekki sai avausjakson parhaan paikkansa muutama minuutti ennen taukoa, kun Klára Cvrčková pääsi puskemaan lähietäisyydeltä. Söderström torjui puskun helposti, ja tauolle mentiin maalittomissa lukemissa.

Suomi loi toisen jakson alussa painetta Tshekin boksiin, mutta muuten puoliaika alkoi varsin tasaisissa merkeissä. Tshekillä oli noin 50 minuutin kohdilla vahva vaihe, ja pallo kävi useaan otteeseen Pikkuhelmareiden puolustuskolmanneksella. Vieraat saivat myös pari kulmapotkua, joista Suomi kuitenkin selvisi ilman suurempia ongelmia.

Tauolla kentälle vaihdettu Nanna Leivonen otti ensimmäisen torjuntansa vajaan tunnin kohdalla, kun Jana Žufánková teki vahvan nousun boksiin ja laukoi kohti Suomen maalia. Pikkuhelmareilla oli samaan aikaan suuria haasteita pelinavaamisen kanssa, ja kotijoukkue joutui tekemään paljon töitä pallottomana.

Kaisa Juvoselle oli hetkeä myöhemmin avautua todellinen huippupaikka, mutta puolustaja ei aivan yltänyt matalaan keskitykseen. Suomi nosti tilanteen jälkeen prässiä ja sai nopeasti pari riistoa – Lilli Halttunen pääsi kokeilemaan boksin rajan tuntumasta 64. minuutilla, mutta hyökkääjän laukaus jäi vaisuksi.

Ottelun avausmaali oli senttien päässä heti seuraavalla minuutilla, kun Karjalaisen kaukolaukaus meni vain aavistuksen ohi etuyläkulman. Karjalaisen vetoa seurasi varsin pitkä rikkonainen vaihe, jonka aikana kumpikaan ei onnistunut luomaan hyviä paikkoja. Tshekin mahdollisuudet maalintekoon piilivät pitkälti erikoistilanteissa, jotka Suomi puolusti mallikkaasti.

Kotiyleisö sai aihetta juhlaan viimein 76. minuutilla. Pikkuhelmarit hyökkäsi näyttävästi keskustan kautta, ja pallo vieri Eevi Sutelalle, joka viimeisteli 1–0-maalin. Suomi tuplasi johtonsa vain muutamaa minuuttia myöhemmin – Eerika Appelqvist vapautti Seiron puolittaiseen läpiajoon, ja hienon ottelun pelannut Fraňková oli voimaton.

Suomi pelasi johtoasemassa kypsästi, eikä Tshekki saanut viimeisten minuuttien aikana kunnon painetta Pikkuhelmareiden boksiin. Kotijoukkue palasi 2–0-voitolla nollapelikantaan – voitto oli Suomelle jo viides peräkkäinen.

– Voiton lisäksi saimme tässä pelissä paljon näyttöpaikkoja useille pelaajille. Teimme aika paljon muutoksia ensimmäiseen otteluun – meillä oli alussa hankalia hetkiä, mutta pääsimme paremmin peliin mukaan. Meillä oli avausjaksolla saumat ratkaista tämä ottelu, mutta emme olleet tarpeeksi tehokkaita. Siinä jäi kehitettävää, päävalmentaja Jarmo Matikainen totesi.

– Tshekki tuli toiselle jaksolle kovaa ja osoitti olevansa kova vastustaja. Vaihtopelaajamme toivat jälleen virtaa kentälle – se energia auttoi meitä tekemään ratkaisevat maalit. Kumpikin maali oli hyvin tehty, ja meillä oli paikkoja lisäosumiin. Tämä peli muistutti keskiviikon ottelua siinä mielessä, että molemmissa oli sekä haastavia että vahvoja jaksoja. On tärkeää, että jalkapallojoukkue onnistuu hoitamaan ne molemmat, Matikainen jatkoi.

– Kokonaisuudessaan tämä oli todella onnistunut tapahtuma. Olen etuoikeutetussa asemassa, kun saan tehdä töitä tällaisten pelaajien kanssa. Tämä on motivoitunut ryhmä, joka on valmis painamaan paljon hommia. Lähes kaikki heistä pelasivat sunnuntaina seurajoukkueidensa mukana, mutta väsymys ei näkynyt pelaajissa. Siitä kiitos myös taustatiimilleni sekä tietenkin seuroille, joissa tehdään se isoin työ.

Pikkuhelmarit pelaa seuraavat maaottelunsa syksyllä. Otteluista tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

– Sitä ennen teemme palautepaketin seuroille sekä pelaajille. Puramme ottelut ja jaamme seuroille klippejä sekä dataa. Kun on hyvä hetki, pyrimme järjestämään henkilökohtaisia palavereita, joissa käymme otteluita läpi tarkemmin. Omiin maaotteluihimme vaikuttavat myös Helmareiden tulokset – mikäli A-maajoukkuepelaajille tarvitaan peliaikaa kansainvälisissä otteluissa, tulemme tarjoamaan sitä heille.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.