U23-naiset nimetty Tshekki-tuplamaaotteluun

Suomen joukkue löytyy uutisen lopusta. Molemmat maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Tuplamaaottelun viestintä tapahtuu Palloliiton somekanavissa.

Anna Koivunen kuuluu Pikkuhelmareiden pelaajiin, joilla on jo A-maajoukkuekokemusta.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /SPL

3.7.2024 klo 13:55

U23-naiset (2001 ja myöhemmin syntyneet) pelaa heinäkuussa tuplamaaottelun Tshekkiä vastaan. Suomi ja Tshekki iskevät yhteen Eerikkilässä 10. ja 13. heinäkuuta – kumpaankin maaotteluun on vapaa pääsy.

Pikkuhelmarit nähtiin tositoimissa edellisen kerran huhtikuun alussa, jolloin Suomi otti upean 3–0-voiton Portugalista. Suomen joukkueessa oli useita uusia pelaajia, jotka antoivat hyviä näyttöjä sekä harjoituksissa että Portugali-ottelussa.

– Muistelen maajoukkuetapahtumaa hyvillä mielin. Huhtikuun alku on perinteisesti haastava ajankohta maaotteluille, kun kausi on vasta alkamassa kotimaassa ja Ruotsissa – olen tosi tyytyväinen siihen, kuinka pelasimme. Pelaajien mentaliteetti oli koko tapahtuman ajan erinomainen, ja tulos oli hieno palkinto koko joukkueelle, päävalmentaja Jarmo Matikainen sanoo.

Sekä Kansallinen Liiga että Damallsvenskan potkaistiin käyntiin pian Pikkuhelmareiden Portugali-ottelun jälkeen. Matikainen on seurannut ilolla, kuinka suuressa roolissa monet U23-ikäiset pelaajat ovat esiintyneet.

– Kotimaan sarjojen lisäksi olemme tarkkailleet pelaajia pohjoismaisissa sarjoissa. Olen isossa kuvassa tyytyväinen siihen, kuinka paljon pelaajamme ovat saaneet vastuuta seuroissaan, Matikainen jatkaa.

– Meillä on jonkin verran U23-pelaajia myös Keski-Euroopassa ja Isossa-Britanniassa, jossa kausi ei ole käynnissä. Esimerkiksi (Glasgow Cityn) Wilma Forsblom on vasta aloittanut harjoituskauden, joten heinäkuu olisi ollut hänelle hankala ajankohta. On hienoa nähdä läheltä myös niitä pelaajia, jotka ovat pelanneet talven ja kevään Yhdysvalloissa.

Matikainen uskoo, että Tshekki tarjoaa Suomelle kovan mittarin. Vastustajan riveistä tullee löytymään useita pelaajia, joilla on myös A-maajoukkuekokemusta.

– Tshekki kuuluu samaan kategoriaan Portugalin kanssa. Portugali oli meitä edellä tietyissä asioissa, vaikka tulos oli lopulta tyly – vastus on taatusti kova. Pääsemme pelaamaan kurinalaista, fyysistä ja suoraviivaista joukkuetta vastaan ja saamme erinomaisen mahdollisuuden haastaa itseämme.

Suomen ottelut:
Ke 10.7. klo 15.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
La 13.7. klo 11.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Nanna Leivonen (mv), JyPK (Muuramen Yritys)
Fanny Söderström (mv), SPG FC Lustenau / FC Dornbirn (KuPS, VIFK, JyPK)
Anna Koivunen (mv), IF Brommapojkarna (Turun Pyrkivä, TPS, TuNL)
Silja Jaatinen, AIK (TPS, HJK, FC Kasiysi)
Sara Ikonen, KIF Örebro (ONS)
Senja Salo, Åland United (FC Honka, SAPA, PPJ)
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Kaisa Juvonen, Ilves
Jasmin Mansaray, HJK
Eerika Appelqvist, KuPS (PK-35 Vantaa, FC Honka)
Aada Nurmi, KuPS (HPS, HFA, EuPa, Pallo-Iirot)
Tao Stark, KuPS (JyPK, Jyväskylän Nousu)
Ria Karjalainen, HPS (HJK, HFA, NuPS) (nimetty Tuuli Enkkilä, HJK (Ilves, HJS) tilalle 2.7.)
Eevi Sutela, FC Honka (PK-35, HFA, Porrassalmen Urheilijat -62)
Elisa Ikonen, HJK (PK-35, PuiU)
Veera Hellman, HJK (KP-75, HFA, PKKU)
Jenna Topra, HJK (KoPSe, TiPS)
Inka Sarjanoja, KIF Örebro (ONS)
Oona Jääskeläinen, HPS (Valtti, HFA) (nimetty Lotta Kalske, HJK (EPS) tilalle 8.7.)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Sara Sievistö, HJK (ONS, Limingan Pallokarhut, RoPS, Rovaniemi United, FC Santa Claus)
Lilli Halttunen, HJK (LePa, FC Espoo)
Elli Mäkipelkola, Ilves (SeMi, FC Sport-j) (nimetty Aino Vuorinen, FC Honka tilalle 7.7.)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä