U23-naiset nimetty Islanti-tuplamaaotteluun

Järvenpään keskuskentällä pelattaviin otteluihin on vapaa pääsy. Maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – tuplamaaottelun viestintä tapahtuu Palloliiton somekanavissa.

Sara Ikonen oli Pikkuhelmareiden mukana kaatamassa Tshekkiä heinäkuussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

15.10.2024 klo 09:55

U23-naiset (2002 ja myöhemmin syntyneet) pelaa ensi viikolla vuoden viimeiset maaottelunsa. Pikkuhelmarit kohtaa Islannin 24. ja 27. lokakuuta – Järvenpään keskuskentällä pelattaviin otteluihin on vapaa pääsy.

Suomi on pelannut tämän vuoden aikana kolme maaottelua, joista joukkue on voittanut jokaisen. Huhtikuussa Pikkuhelmarit kukisti Portugalin 3–0 – heinäkuussa Tshekki kaatui lukemin 3–1 ja 2–0. Viime vuoden maaottelut mukaan lukien Suomi porskuttaa seitsemän ottelun tappiottomassa putkessa.

– Muistelen Tshekki-pelejä hyvin mielin. Aikataulumme oli tosi tiukka – kotimaan kentillä pelaavilla pelaajillamme oli todellinen härkäviikko, joten meillä oli vain yksi päivä aikaa valmistautua ensimmäiseen matsiin. Olen tosi tyytyväinen siihen, kuinka pelaajat saatiin viritettyä otteluun, päävalmentaja Jarmo Matikainen sanoo.

– Saimme katsastettua monia pelaajia sekä huhti- että heinäkuussa. Tämän vuoden ohjelma on ollut meille todella hyvä. Olemme saaneet pelaajista paljon infoa – samalla olemme saaneet tarjottua heille kovia maaotteluita. Olemme myös pystyneet testaamaan tiettyjä pelillisiä asioita kovia maita vastaan.

Kansallisen Liigan kausi huipentuu tulevana perjantaina, kun luvassa on sarjan päätöskierros. Viimeisellä kierroksella on paljon pelissä, sillä HPS sekä KuPS ratkaisevat hopeamitalin kohtalon ja säilymistaisto on vielä täysin auki.

– Siinä on omat haasteensa, kun kotimaan sarjakausi on juuri päättymässä. On ymmärrettävää, että pelaajat ovat väsyneitä pitkän kauden jälkeen. Positiivista on se, että pelaajamme pääsevät pelaamaan isoja ja merkityksellisiä otteluita. Toivottavasti heillä riittää energiaa vielä ensi viikollakin, Matikainen jatkaa.

Islannin tyttöjen maajoukkueet ovat tulleet tutuiksi monille suomalaispelaajille. Kohtaamiset ovat olleet tasaisia ikäluokasta riippumatta, ja myös ensi viikon otteluista voi odottaa tiukkoja taistoja.

– Meille tulee vastaan kova joukkue. Islannin A-maajoukkue on jo varmistanut paikkansa EM-kisoihin – myös siellä tehdään tiivistä yhteistyöstä U23-maajoukkueen kanssa, ja meneillään on tietynlainen sukupolvenvaihdos. Monet pelaajat ovat nousseet U23-maajoukkueesta A-maajoukkueeseen. Saamme kaksi erittäin hyvää mittaria. Islanti on juuri sellainen vastus, jollaista kaipaamme.

Maajoukkuejalkapallo teki paluun Järvenpäähän viime lauantaina, kun U19-pojat murskasi San Marinon yli 500-päisen kotiyleisön edessä. Matikainen toivoo, että jalkapalloihmiset löytävät tiensä katsomoon myös ensi viikolla.

– Kävin sunnuntaina Järvenpäässä katsomassa Kansallisen liigan ottelun PKKU – Ilves. Puitteet ovat erinomaiset kahdelle kansainväliselle ottelulle – upea uusittu stadion hienossa jalkapallokaupungissa. Toivottavasti saamme uuden pääkatsomon täyteen katsojia ja erityisesti nuoria pelaajia seuraamaan tulevaisuuden Helmareita.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Nanna Leivonen (mv), JyPK (Muuramen Yritys)
Emilia Dannbäck (mv), Puskas Akademia (EPS, NuPS)
Kerttu Karresmaa (mv), Lazio (HFA, NJS, HauPa, FC Wimma, ONS)
Sara Ikonen, KIF Örebro (ONS)
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Silja Jaatinen, Gintra (TPS, HJK, FC Kasiysi)
Helmi Raijas, HJK (HFA, Valtti, FC Viikingit)
Ada Lindroth, PK-35 (HJK, FC Honka)
Liina Nora, KuPS (TiPS, FC Kuusysi)
Tao Stark, KuPS (JyPK, Jyväskylän Nousu)
Aada Nurmi, KuPS (HPS, HFA, EuPa, Pallo-Iirot)
Cecilia Ek, Umeå IK (PK-35 Vantaa, HFA, JyPK)
Veera Hellman, PK-35 Vantaa (KP-75, HFA, PKKU)
Lotta Kalske, HJK (EPS)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Elli Mäkipelkola, Ilves (SeMi, FC Sport-j)
Anni Hakasalo, Åland United (Nice Futis, MuSa, Pallo-Iirot)
Wilma Forsblom, Glasgow City (KuPS, PK-35 Vantaa, ACK, Kirkkonummen Urheilijat, EBK)
Sara Sievistö, HJK (ONS, Limingan Pallokarhut, RoPS, Rovaniemi United, FC Santa Claus)
Minea Grönberg, PK-35 (EPS, ACK) (nimetty Lilli Halttunen, HJK (LePa, FC Espoo) tilalle 14.10)

Ria Karjalainen, HPS (HJK, HFA, NuPS)

Suomen ottelut:
To 24.10. klo 18.00 Suomi – Islanti, Järvenpään keskuskenttä
Su 27.10. klo 13.00 Suomi – Islanti, Järvenpään keskuskenttä

Kumpikin maaottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä