U19-tytöt varmisti jatkokarsintapaikan 5-0-voitolla Skotlannista

Suomen U19-tytöt jatkoi Skotlannissa pelattavaa EM-karsintaturnaustaan voitokkaasti. Vakuuttava 5-0-voitto emäntäjoukkueesta varmisti Pikkuhelmareiden jatkokarsintapaikan.

U19-tytöt valmistautumassa otteluun Ainslie Park Stadiumilla.Kuva: Ⓒ 2022 SNS Group /Rob Casey - SNS Group

8.10.2022 klo 15:00

Pikkuhelmareiden Skotlannissa pelattavan EM-karsintaturnauksen ensimmäinen ottelu Sveitsiä vastaan oli päättynyt voittoon numeroin 2-0. Suomen turnauksen toinen ottelu emäntämaata vastaan alkoi vielä tasaisissa merkeissä, eikä kumpikaan joukkue päässyt vaarallisille maalipaikoille ennen yhdeksättä minuuttia. Silloin Sofia Määttää rikottiin 20 metrissä, ja vaparia asettui antamaan Neela Antikainen. Antikaisen voimakkaan sisäkierteinen oikean jalan vapari löysi tiensä upeasti aivan vasempaan yläkulmaan ja vei Suomen johtoon 1-0.

13. minuutin kohdalla Suomi tuplasi johtonsa. Boksin vasemmalla laidalla Määttä pyöräytti itsensä vapaaksi ja pelasi matalan pallon keskustaan. Sieltä peliväline päätyi takatolpalla väijyneelle Tuuli Viinikalle, jolla oli helppo työ viimeistellä 2-0-maali.

Kolme-nolla syntyi 19. minuutilla huiman kuvion päätteeksi. Kuvio alkoi omasta päädystä, kun maalivahti Kerttu Karresmaa syötti toppari Jasmin Mansaraylle, joka jatkoi vasemmalle puolustajalle Sara Ikoselle. Ikonen harhautti prässääjänsä ja syötti tarkasti Skotlannin toisenkin linjan läpi keskushyökkääjä Inka Sarjanojalle. Tämä levitti vasemmalle laidalle Sofia Määtälle, joka ohitti puolustajansa ja syötti takaisin boksin rajalle. Sarjanojan lyhyt jatko oikealle tavoitti Noora Juuselan, jonka toinen lyhyt jatko tavoitti oikealta laidalta Viinikan. Laituri antoi ratkaisevan ristisyötön keskelle, josta Oona Sevenius pisti pelivälineen verkkoon.

3-0-johdossa Suomi ei enää turhia riskejä ottanut. Paras maalipaikka syntyi ehkä 33. minuutilla kulmapotkusta, mutta Sarjanojan pusku ei suurempaa vaaraa aiheuttanut skotlantilaismaalilla. Puolustus sujui mallikelpoisesti, ja skotlantilaisilla oli kovia vaikeuksia löytää keinot murtautua muodon sisään. Heidän parhaaseen maalipaikkaankin tarvittiin suomalaispuolustuksen syöttövirheen avustusta: 38. minuutilla skotlantilaishyökkääjä oli päästä nokikkain maalivahdin kanssa, mutta heikko ensimmäinen kosketus ajoi tämän pieneen kulmaan, ja laukaus jäi lopulta sivuverkkoon.

Tauolla Suomi teki kolme vaihtoa. Kentälle tulivat Seveniuksen, Määtän ja Sarjanojan tilalle Jutta Angeria, Elli Seiro ja Pauliina Pirinen. Emännillä oli vaikeuksia vastata Suomen prässiin, ja hölmö syöttövirhe heti maalipotkun jälkeen kostautui Skotlannille. Toppareiden välissä kärkkynyt Elli Seiro pääsi liukumaan palloon aivan maalin edessä, ja pallo painui Skotlannin verkon perukoille neljättä kertaa.

61. minuutilla Pirinen pelasi itsensä vetopaikalle, mutta laukaus kilpistyi Skotlannin maalivahdin näppeihin. Suomen puolustus kuitenkin katkoi vastahyökkäyksen nopeasti ja pitkä pallo tavoitti yksin läpi kirmanneen Seiron, jonka nosto ylitti maalivahdin. Pallo lipui kuitenkin niukasti ohi Skotlannin maalitolpan, eikä Seiro näin onnistunut tekemään päivän toistaan.

Skotlanti pyrki edelleen kaventamaan, mutta peli pysyi helposti Suomen näpeissä. Loppunumerot tehtiin minuutilla 79. Oikealta laidalta lähetetty kulmapotku päätyi toppari Helmi Perkaukselle, joka viimeisteli Suomen viidennen maalin.

Voitolla Suomi varmisti paikkansa EM-jatkokarsintoihin, kun jäljellä on vielä yksi ottelu Espanjaa vastaan. Ottelun jälkeen Suomen päävalmentaja Arttu Pitkäkangas oli luonnollisesti erittäin tyytyväisellä mielellä. Päävalmentaja kertoo, että osasi aavistella voiton olevan tulossa.

- Ennen ottelua minulla oli tosi korkea luotto pelaajiimme, joukkueeseemme ja siihen, miten valmistauduimme peliin. Tiesin, että kun joukkueemme menee kentälle toteuttamaan niitä asioita, mitä treenikentällä tehtiin, oli luottavainen fiilis, että jotain tällaista on luvassa. Upea esitys tänään, Pitkäkangas kertoo.

Aivan ensi minuutit olivat tasaista vääntöä Skotlannin kanssa, mutta ottelun edetessä Suomi toteuttamaan juuri niitä asioita, joita Pitkäkangas halusikin.

- Heti sen alun jälkeen pääsimme rytmistä kiinni paremmin. Esityksemme oli todella vahva hyökkäyspelimme osalta. Sveitsi-ottelussa emme sitä vielä pystyneet tekemään, vaan he saivat meidät ongelmiin siinä, mutta nyt pystyimme taas näyttämään, kuinka monipuolisesti osaamme hyökätä. Pystyimme hyödyntämään kaikkia kentän viittä hyökkäyskaistaa, pääsimme Skotlannin muodon sisään, etenemään vastustajan boksiin ja luomaan maalintekopaikkoja monella eri tavalla. Myös erikoistilanteissa olimme taas vahvoja, Pitkäkangas kehuu.

Skotlanti-peli oli Suomelta vahva myös puolustuksen näkökulmasta. Suomi on pitänyt molemmissa turnauksen otteluissa oman maalinsa puhtaana.

- Näyttämisen halu näkyi taas vahvana ihan kanssa. Miten olimme herhiläisenä pallonmenetyksien jälkeen voittamassa sitä takaisin, miten käynnistimme prässejä ja puolustimme Skotlannin pelaamia pitkiä palloja yhdessä joukkueena, Pitkäkangas sanoo.

Jokainen matkassa mukana oleva pelaaja on päässyt kentälle jo karsintaturnauksen ensimmäisessä kahdessa ottelussa.

- Kuten tänään taas nähtiin, tarvitsemme kaikkia pelaajiamme. Meillä oli tänään viisi eri maalintekijää. Joka ikinen pelaaja tässä jengissä on erittäin tärkeä, ja jokainen heistä on esiintynyt hyvin ja näyttänyt kuuluvansa tänne, Pitkäkangas painottaa.

Skotlanti-ottelu puretaan joukkueen kanssa vielä illalla ennen sunnuntaista vapaapäivää. Pitkäkangas näkee, että kymmenpäiväisellä reissulla on tarpeen nollata välillä ja siirtää ajatukset pois jalkapallosta.

- Teimme niin myös Portugalin turnauksessa. Huominen päivä on vapaa, ja illalla käännetään katseet kohti Espanja-ottelua. Espanja on ehkä Euroopan kovin joukkue, mutta olemme virittäneet vahvat suunnitelmat, miten voimme heidät haastaa. Itseluottamusta puhkuen lähdemme otteluun valmistautumaan, koska meillä on kaikki mahdollisuudet voittaa se peli.

- Tänään nautitaan, huomenna huilataan, ja sitten kaikki katseet kohti tiistain Espanja-ottelua. Se on mahtava mahdollisuus meille, koko tiimillemme ja joukkueellemme. Haluamme aina parantaa pelaamistamme turnausten aikana. Minulla on kaikki luotto siihen, että pelaamme turnauksen parhaan pelimme heitä vastaan. Silloin me tulemme sen pelin voittamaan, Pitkäkangas uskoo.

Suomi - Skotlanti 5-0 (3-0)
10’ Antikainen 1-0
13’ Viinikka 2-0
19’ Sevenius 3-0