U19-tytöt nimetty Ruotsi-tuplamaaotteluun

Kumpikin maaottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Eerikkilän Jari Litmanen Areenalle on vapaa pääsy. Tuplamaaottelun viestintä tapahtuu Palloliiton somekanavissa.

Milja Kiviranta kantoi kapteeninnauhaa, kun Pikkuhelmarit murskasi Tshekin heinäkuussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

9.10.2024 klo 13:55

U19-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) palaa tositoimiin parin viikon päästä, kun joukkue pelaa tuplamaaottelun Ruotsia vastaan. 23. ja 26. lokakuuta pelattavat maaottelut ovat Pikkuhelmareille viimeiset ennen marras-joulukuun EM-karsintaturnausta – Suomen lohkon löydät täältä.

Pikkuhelmarit pelasi edelliset maaottelunsa heinäkuun puolivälissä. Ensin Suomi kaatoi Tshekin 4–1, ja toisessa kohtaamisessa sinivalkoiset juhlivat 10–1-murskavoittoa. Ruotsi-tuplamaaottelun joukkue on lähes samanlainen kuin edellisessä tapahtumassa.

Olivia Reis tulee mukaan uutena pelaajana. Olivia on pelannut upean kauden HJK Akatemiassa, minkä lisäksi hän esiintyi hienosti heinäkuun U18-maajoukkueleirillä. Olivia on erinomainen ohittaja, joka on ollut vaarallinen läpi kauden – sitä haluamme nähdä häneltä myös maajoukkueessa, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

Anela Ljesnjanin loukkaantui viime viikonlopun sarjaottelussa, ja odotamme lisätietoja hänen tilanteestaan. Saatamme täydentää joukkuetta ensi viikolla. Muuten joukkueemme terveystilanne on erinomainen. Toivomme, että kaikki pysyvät terveinä tulevien viikkojen ajan.

Suomi porskuttaa tällä hetkellä komeassa voittoputkessa, sillä joukkue kukisti Unkarin kahdesti touko-kesäkuun vaihteessa. Pikkuhelmarit on saanut laajalti onnistumisia etenkin maalinteon kanssa.

– Meillä on alla kaksi erinomaista tapahtumaa. Ilmapiiri joukkueessa on loistava – pelaajat nauttivat olla toistensa kanssa. Olemme saaneet työstettyä hyökkäämistämme. Olemme halunneet saada useampia pelaajia mukaan hyökkäyksiimme ja olemme päässeet useasti vastustajan selustaan sekä boksiin. Sitä kautta olemme saaneet paljon maalipaikkoja ja tehneet neljässä ottelussa 24 maalia. Meillä on ollut ajoittain haasteita tasapainomme kanssa. Sen asian me tulemme korjaamaan, Pitkäkangas sanoo.

Päävalmentaja uskoo, että Ruotsi tulee tarjoamaan Suomelle huomattavasti kovemman vastuksen kuin Tshekki tai Unkari. Myös Ruotsi pelasi edelliset maaottelunsa heinäkuussa, jolloin joukkue taipui Norjalle 0–2 ja päätyi 1–1-tasapeliin Islannin kanssa.

– Ruotsi on tälle ikäluokalle tuttu vastus edellisvuosilta. Heillä on paljon pelaajia, jotka ovat meille entuudestaan tuttuja. Olemme nähneet kaikki Ruotsin tämän vuoden ottelut, ja meillä on selkeä kuva siitä, kuinka he pelaavat, Pitkäkangas avaa.

– Ruotsi on puolustanut kompaktisti keskustaa suojellen. He osaavat tehdä sitä eri korkeuksilta. Pallon kanssa Ruotsi on ollut aika monipuolinen – he osaavat hyökätä hyvin tiloihin, joita vastustaja heille jättää. He luovat maalipaikkoja pääasiassa laitamurtautumisten ja keskitysten avulla, Pitkäkangas jatkaa.

– Nämä ottelut ovat meille viimeiset ennen EM-karsintoja. Oli tärkeää, että saimme kenraaliharjoituksiin näin laadukkaan vastustajan. Tavoitteenamme on kehittää pelaamistamme ja voittaa molemmat ottelut. Tulemme tekemään sen eteen kaikkemme.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv), TPS (KaaNa)
Viivi Mäki-Kamppi (mv), Ilves (SJK, SeMi, KaNu)
Anelma Lahikainen, HJK (SAPA)
Pinja Turkia, FC KTP (FC Peltirumpu, MYPA)
Noora Karvonen, HJK (Valtti, FC Kontu)
Nanna Nyman, FC Honka (ONS, OrPa, Oulu Blue Cats)
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi)
Ida Heikkinen, FC Honka (FC WILD)
Aada Mäkelä, HJK
Eevi Paakkari, JyPK
Edit Mare, HJK (KäPa)