U19-tytöt jatkoi voittoputkeaan lauantaina

Anela Ljesnjanin sekä Anelma Lahikainen tekivät Suomelle maalin ja Ilona Walta kaksi – Tshekki kaatui maalein 4–1.

Suomen avaus Tshekkiä vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

13.7.2024 klo 18:52

U19-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneet) voitokas vuosi sai jatkoa Eerikkilässä, kun joukkue kukisti Tshekin lukemin 4–1. Tuplamaaottelun avausosan tallenne on katsottavissa Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen avausosuma oli todella lähellä jo toisella minuutilla, kun Anela Ljesnjanin laukoi pallon aavistuksen ohi maalin. Verkko heilui Ljesnjaninin toimesta heti seuraavasta tilanteesta – tarkka veto upposi tolpan juureen, ja Pikkuhelmarit sai kamppailuun unelma-alun. Hyvän syötön tarjoili Sofia Jahnukainen.

Ilona Walta pääsi hetkeä myöhemmin puolittaiseen läpiajoon, mutta tällä kertaa Zuzana Kožuriková onnistui torjumaan laukauksen kulmapotkuksi. Tshekillä oli suuria vaikeuksia päästä pois omalta kenttäpuoliskolta, eikä vastustajan prässi aiheuttanut ongelmia Suomelle. Kožuriková otti kymmenennellä minuutilla loistavan torjunnan, kun Kerttu Sarelius yritti tuplata Pikkuhelmareiden johdon.

Sarelius pääsi hyvään paikkaan heti pari minuuttia myöhemmin, mutta Kožuriková venyi jälleen pallon tielle. Suomi pääsi jatkuvasti viimeiselle kolmannekselle ja boksiin – viimeinen silaus jäi kuitenkin puuttumaan, ja Tshekki pysyi mukana pelissä. Tshekki puolestaan rankaisi tylysti ensimmäisestä paikastaan, kun Kateřina Vithová riisti pallon ja laukoi upean tasoituksen.

Kožuriková venyi huipputorjuntaan heti seuraavalla minuutilla, kun Walta laukoi kohti etukulmaa. Suomen 2–1-maali syntyi tilannetta seuranneesta kulmapotkusta. Eevi Paakkari antoi hyvän keskityksen, ja Anelma Lahikainen puski komean osuman. Kamppailu jatkui Suomen hallinnassa, eikä kotijoukkueen kolmas osuma ollut kaukana, kun Milja Kiviranta laukoi kohti alakulmaa. Kožuriková kuitenkin torjui jälleen.

Ljesnjanin petasi Paakkarille hyvän vetopaikan avausjakson puolivälin jälkeen, mutta Kožuriková onnistui venymään vedon eteen. Hetkeä myöhemmin Lahikainen puski Paakkarin kulmapotkusta hieman ohi. Sarelius pääsi reilun puolen tunnin kohdalla kahdesti kasvokkain Kožurikován kanssa – tshekkiläisvahti vei pidemmän korren kummallakin kertaa.

Tshekin prässi aiheutti Pikkuhelmareiden alakerralle pieniä ongelmia, mutta Suomi selvisi pallonmenetyksistä säikähdyksellä. Muutamaa minuuttia ennen taukoa Tshekki sai pitkästä aikaa tekopaikan, kun Barbora Kadlecová tykitti selvästi yli. Vierasjoukkue piristyi avausjakson loppua kohti, mutta Suomi pääsi tauolle 3–1-johdossa, kun Walta osui vielä lisäajalla Kivirannan oivasta esityöstä.

Myös toinen 45-minuuttinen alkoi Pikkuhelmareiden komennossa. Suomi ei kuitenkaan onnistunut luomaan tekopaikkoja samaan tahtiin kuin ensimmäisellä puolikkaalla – Pikkuhelmarit pääsi kokeilemaan muutaman kerran kauempaa, mutta vastustajan pelaajat onnistuivat blokkaamaan vetoja. Samalla kotijoukkueella oli kuitenkin täysi kontrolli pelistä, eikä Tshekki saanut aloitettua kiriä.

Walta aiheutti Tshekille ongelmia vasemmalla laidallaan, ja yksi hyökkäyksistä johti vajaan tunnin kohdalla Kivirannan tekopaikkaan. Keskikenttäpelaaja sijoitus meni tällä kertaa hieman ohi. Vierailta nähtiin lyhyen ajan sisään pari kaukolaukausta ja yksi kulmapotku, joista ei kuitenkaan aiheutunut suurempaa vaaraa.

Suomen 4–1-maali syntyi 64. minuutilla, kun Walta lähti haastamaan vahvasti vasemmalta laidaltaan ja viimeisteli tarkasti. Walta sai heti seuraavalla minuutilla paikan hattutemppuun, mutta Kožuriková torjui suomalaisen vedon. Tshekki kolisutteli ylärimaa reilut kymmenen minuuttia myöhemmin – tilanne liputettiin kuitenkin paitsioksi.

Pikkuhelmareiden viides osuma oli lähellä 81. minuutilla, mutta Kožuriková onnistui torjumaan Tilda Råttsin tuikkauksen. Tshekillä ei ollut enää loppuminuuteilla juurikaan virtaa kavennusmaalin hakemiseen, ja viimeiset hetket kuluivat Suomen hallinnassa. Aamu Kinnunen sai vielä lisäajalla hyvän tilaisuuden maalintekoon, mutta tulostaululle jäi lopulta 4–1-lukemat.

– Joukkueemme taisteluilme, yhdessä tekemisen meininki ja seuraavaan tilanteeseen keskittyminen olivat upealla tasolla. Tshekillä ei ollut tänään mitään mahdollisuuksia voittoon. Paransimme Unkari-otteluista etenkin siinä, että pääsimme rakentelussa linjojen väleihin ja etenimme useasti selustaan, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoi.

– Olimme paljon pallossa ja loimme valtavan määrän maalipaikkoja. Pelkästään avausjaksolla meillä oli noin 20 paikkaa – teimme neljä hienoa maalia, mutta olisimme voineet päättää hyökkäyksiä vielä paremmalla prosentilla. Meidän täytyy harjoitella murtautumista, jotta pystymme luomaan vielä vaarallisempia paikkoja, Pitkäkangas jatkoi.

– Kamppailutilanteita ja pitkiä palloja tuli paljon, kuten odotimmekin. Pärjäsimme niissä kohtuullisen hyvin, mutta meillä on kuitenkin viilattavaa tiistaiksi. Upea esitys koko joukkueelta – tästä on hyvä jatkaa kohti toista matsia.

Pikkuhelmarit ja Tshekki iskevät yhteen jälleen ensi tiistaina. Eerikkilässä Jari Litmanen Areenalla pelattava maaottelu alkaa kello 11.00, ja katsomoon on vapaa pääsy. Kamppailu näkyy tuttuun tapaan suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä