U19-tytöt ja Tshekki iskevät yhteen lauantaina

Eerikkilässä Jari Litmanen Areenalla pelattava maaottelu alkaa kello 17.00. Tuplamaaottelun avausosa näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – katsomoon on vapaa pääsy.

Suomen joukkue Tshekki-tuplamaaottelussa.

12.7.2024 klo 16:58

U19-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna vuoden ensimmäisen kotimaaottelunsa. Pikkuhelmarit kokoontui Eerikkilässä eilen torstaina, ja joukkue on valmistautunut parin päivän ajan Tshekki-otteluun.

– Treeneissä ja palavereissa on kulkenut kahden ensimmäisen päivän ajan tosi hyvin. Pelaajat tulivat paikalle levänneinä – sarjapelit pelattiin lauantaina ja sunnuntaina, joten he saivat muutaman päivän aikaa palautua. Kaikki pelaajat ovat terveinä, joten lähtökohtamme huomiseen ovat erinomaiset, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

TPS:n Venla Roine pelasi edellisen ottelunsa lauantaina, kun turkulaisryhmä taipui EBK:lle lukemin 0–1. Roine on pelannut alkukaudella yhtä lukuun ottamatta kaikissa Naisten Ykkösen otteluissa, joten maalivahdin pelituntuma on maaotteluiden alla mainio.

– Tulen maajoukkueen mukaan hyvässä vireessä ja olen valmis näyttämään parastani. Viikon ensimmäisissä treeneissä on ollut hyvä meininki. Kaikilla on ollut taas vähän totuttelemista nurmeen – en ole itse harjoitellut nurmella Unkari-pelien jälkeen. Alusta on vähän pehmeä, mutta se on yllättävän hyvässä kunnossa viime päivien sadekelit huomioiden, Roine avaa.

Pikkuhelmarit pelasi edelliset maaottelunsa reilu kuukausi sitten, jolloin Unkari kaatui lukemin 7–1 ja 3–2. Roine vahti Suomen maalia murskavoitossa.

– Unkari-pelit loivat meille tosi hyvän pohjan. Tapahtuma oli meille tärkeä syksyn EM-karsintoja ajatellen. Pääsimme käymään läpi pelimme periaatteita ja saimme kaksi hyvää voittoa. Osuimme maalipaikoista tosi tehokkaasti ja olimme vahvoja kaksinkamppailuissa – parannettavaa jäi siinä, kuinka toimimme tilanteenvaihtojen jälkeen. Tshekki tarjoaa meille varmasti kovan vastuksen. Uskon, että meidän boksiimme tulee paljon palloja. Ne tilanteet meidän täytyy hoitaa kunnialla, Roine sanoo.

– Olimme Unkarissa tosi hyviä pallon kanssa, ja haluamme onnistua siinä myös huomenna. Meidän pitää pystyä edetä useammin linjan taakse, kun saamme siihen sauman. Olemme tehneet hieman muutoksia puolustusvalmiuden suhteen, jotta olemme paremmissa asemissa pallonmenetysten jälkeen, Pitkäkangas jatkaa.

Tshekki pelasi edellisen maaottelunsa toukokuun lopussa, jolloin joukkue taipui naapurimaa Slovakialle lukemin 1–3. U19-vaiheessa Tshekki on ollut Suomelle varsin harvinainen vastus, eikä keskinäisiä kohtaamisia ole nähty useaan vuoteen.

– Tshekki etenee hyvin todennäköisesti suoraviivaisesti. Meidän täytyy olla valmiita voittamaan pitkiä palloja, taistelemaan kakkospalloista ja estämään sekä puolustamaan keskityksiä. Riistojen jälkeen pyrimme hyökkäämään nopeasti vastaan ja haluamme luoda mahdollisimman paljon maalipaikkoja. Tavoitteenamme on jatkaa voittoputkeamme – toivottavasti saamme katsomoon mahdollisimman paljon kannustusta, Pitkakangas päättää.

Suomen ottelut:
La 13.7. klo 17.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
Ti 16.7. klo 11.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)

Kumpikin ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Jari Litmanen Areenan katsomoon on vapaa pääsy.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä