U19-pojat pelaa tiistaina EM-jatkokarsintapaikasta

Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla pelattava Tshekki-ottelu alkaa kello 13.00. Ratkaisupeli näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Lauantaina Järvenpäässä pelattu San Marino -ottelu päättyi näihin kuviin ja tunnelmiin.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

14.10.2024 klo 14:13

U19-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) on aloittanut EM-karsintaturnauksen kahdella komealla voitolla. Minihuuhkajat avasi kotikarsinnat 1–0-voitolla Sveitsistä ja murskasi San Marinon lukemin 5–0 – Suomella on hyvät lähtökohdat päätöskierrokselle, sillä lohkon kaksi parasta joukkuetta ja karsintojen paras lohkokolmonen etenevät EM-jatkokarsintoihin.

Minihuuhkajien jatkopaikka olisi voinut varmistua jo lauantai-iltana, mikäli Tshekki olisi onnistunut aiheuttamaan Sveitsille pistemenetyksen. Sveitsi kuitenkin kukisti Tshekin maalein 1–0 ja nousi Tshekin rinnalle kolmeen pisteeseen.

Mikäli Suomi, Tshekki ja Sveitsi ovat kolmen ottelun jälkeen tasapisteissä, vertaillaan kolmikon keskinäisten otteluiden maalieroa. Jos kaikki keskinäiset ottelut päättyvät 1–0-lukemiin, tulevat San Marino -pelit mukaan vertailuun. Karsintojen tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

– Olemme pyrkineet palautumaan kahdesta ensimmäisestä pelistämme, ja terveystilanteemme onkin hyvä. Kaikki pelaajamme olivat mukana valmistavissa treeneissä. Olemme pelanneet kaksi hyvää matsia, mutta karsinnat eivät ole vielä ohi – meidän pitää venyä hyvään suoritukseen myös huomenna, päävalmentaja Peter Lundberg toteaa.

– Olen sanonut pojille, että meidän tulee varautua kaikkeen tiistaina. Tshekin pitää tehdä vähintään kaksi maalia, joten he voivat tehdä asioita eri tavalla kuin aiemmissa otteluissaan. Meidän täytyy tehdä paljon töitä, ja uskon, että boksiimme tulee paljon keskityksiä. Vaikeina hetkinä meidän täytyy pelata vahvasti yhteen joukkueena, Lundberg jatkaa.

– Tshekin ja Sveitsin välinen ottelu oli tiukka matsi, joka olisi voinut päättyä kumman tahansa joukkueen voittoon. Odotan myös huomisesta matsista erittäin tasaista. On hienoa pelata vielä yksi ottelu kotiyleisön edessä. Odotamme tiistaita innolla.

Avauspelissä Sveitsin nollannut Osku Maukonen on tyytyväinen siihen, kuinka Suomen karsintaurakka on toistaiseksi edennyt. Tuleva vastus on Maukoselle tuttu – FC Lahden veräjänvartija piti maalinsa puhtaana myös kesäkuussa, kun Suomi voitti Tshekin tylysti 4–0.

– Minulla on tosi hyvät fiilikset kahdesta ensimmäisestä pelistä. Kaksi voittoa maalierolla 6–0 on joukkueeltamme hyvä suoritus. Lähdemme tavoittelemaan voittoa ja nollapeliä myös Tshekki-ottelusta. Pelistä tulee varmasti tiukka. Kesän Tshekki-ottelu oli meiltä hieno voitto, mutta kummankin joukkueen kokoonpanot ovat muuttuneet siitä pelistä paljon. Odotan, että huomisesta ottelusta tulee aika erilainen.

Järvenpään keskuskentällä oli lauantain San Marino -ottelussa yli 500-päinen kotiyleisö. Maukonen toivoo paljon kannattajia myös huomiseen peliin.

– On aina suuri kunnia edustaa omaa maata ja pelata futista hyvien joukkuekavereiden kanssa – etenkin kotiyleisön edessä. Toivottavasti katsojat pitävät huomenna isosti ääntä, Maukonen päättää.

Päätöspäivän ottelut:
Ti 15.10. klo 13.00 Suomi – Tshekki, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)
Ti 15.10. klo 13.00 San Marino – Sveitsi, Järvenpään keskuskenttä *

* vapaa pääsy

Lippujen hinnat:
Aikuiset: 8 euroa
Alennusryhmät (opiskelijat ja eläkeläiset) sekä lapset: 4 euroa
Joukkuelippu (4 aikuista ja 16 lasta): 60 euroa

Liput myydään portilta – Vantaan ottelussa maksutapoina kortti, käteinen ja Mobilepay. Joukkueliput Suomen ja Tshekin väliseen otteluun varataan etukäteen turnauksen yhteistyöseura VJS:n kautta. Alle kuusivuotiaat pääsevät peliin ilmaiseksi.