U19-pojat ja Romania kohtaavat perjantai-iltana

Eerikkilässä pelattava maaottelu alkaa kello 18.00. Kamppailu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – Jari Litmanen Areenan katsomoon on vapaa pääsy.

Suomen joukkue Romania-tuplamaaottelussa.

5.9.2024 klo 16:30

U19-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna perjantaina syksyn ensimmäisen maaottelunsa. Lokakuun EM-karsintaturnaukseen valmistautuva Suomi kokoontui Eerikkilässä tiistaina – ensimmäinen Romania-ottelu pelataan perjantaina.

– Jouduimme tekemään joukkueeseen pari myöhäistä muutosta, mutta pelaajatilanteemme on kaikkiaan hyvä. Meillä on ollut mukavasti aikaa valmistautua otteluun. Olemme käyneet läpi sekä hyökkäys- että puolustuspeliämme ja erikoistilanteitamme. Koen, että olemme valmiita huomiseen, päävalmentaja Peter Lundberg sanoo.

Minihuuhkajat pelasi edelliset maaottelunsa kesäkuussa, jolloin Suomi nappasi hopeaa Portugalin turnauksesta. Tällä kertaa ryhmä on varsin erilainen kuin kolme kuukautta sitten, jolloin Minihuuhkajat taipui isäntämaalle, mutta kaatoi Tshekin ja Slovakian.

– Pelasimme hyvin sekä kesäkuun että maaliskuun turnauksessa, mutta meidän täytyy muistaa, että tällä ikäluokalla on ollut aiemmin tapana päästää liikaa maaleja. Pelimme on kehittynyt paljon – meidän tulee jatkossakin tehdä oikeita asioita ja osoittaa, että pystymme hyviin suorituksiin ottelusta toiseen. Haluamme pelata Romaniaa vastaan vielä paremmin kuin aiemmissa matseissamme.

Lundberg uskoo, että tuleva EM-kisaisäntä tarjoaa kotijoukkueelle erinomaisen vastuksen.

– Meidän täytyy onnistua erityisesti heidän vastaiskujensa pysäyttämisessä. He ovat hyviä niissä – kuten myös oman boksinsa puolustamisessa. Meidän täytyy onnistua viimeisellä kolmanneksella hyvin, että pystymme luomaan uhkaa heidän boksiinsa, päävalmentaja toteaa.

KuPS:n Matias Siltanen on tällä viikolla ensimmäistä kertaa 2006 syntyneiden matkassa. Eerikkilässä on muitakin vuotta nuoremman ikäluokan pelaajia, ja keskikenttämiehellä riittää joukkueessa muitakin tuttuja – Siltanen kertoo päässeensä hyvin mukaan ryhmään.

– Joukkueessa on hyvä meininki, ja treeneissä on riittänyt iloisia äijiä. On ollut kiva palata maajoukkueen mukaan ja saada vähän vaihtelua seura-arkeen. Maaotteluissa on aina oma fiiliksensä, ja odotan innolla sitä, että pääsen jälleen pelaamaan Suomi-paidassa, Siltanen sanoo.

– Romania on videoklippien mukaan kova joukkue, joka on hyvä myös pallollisena. He puolustavat maalinsa edustaa laadukkaasti, eikä pelistä tule varmasti helppoa.

Siltanen on saanut tällä kaudella ison roolin KuPS:n edustusjoukkueessa, joka porskuttaa runkosarjan jälkeen Veikkausliigan kärkipaikalla. HJK vaanii vain pisteen päässä, joten loppukaudesta tulee kutkuttavan jännittävä – 21. syyskuuta Siltanen ja KuPS nähdään myös Suomen Cupin finaalissa. Kuopiolaiset saavat vastaansa Turun Interin.

– Sarjataulukko kertoo sen, että kausi on mennyt hyvin. Voimme olla tyytyväisiä siitä, että johdamme sarjaa runkosarjan päätteeksi – meidän täytyy osoittaa syksyn peleissä, että ansaitsemme mestaruuden. On ollut kiva saada paljon vastuuta, ja olen saanut kauden mittaan myös paljon onnistumisia, 22 liigaottelussa esiintynyt Siltanen toteaa.

– On aina hienoa pelata isoja pelejä – loppukaudella jokainen ottelu on sellainen. Cupin finaali Tammelassa tulee olemaan siisti kokemus. Inter ei ole ollut meille tällä kaudella helppo vastustaja, joten siitäkin tulee tosi haastava matsi.

Suomen ottelut:
Pe 6.9. klo 18.00 Suomi – Romania, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
Ma 9.9. klo 11.00 Suomi – Romania, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)

Molemmat maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Eerikkilän Jari Litmanen Areenan katsomoon on vapaa pääsy.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä