U19-pojat ja Romania jäivät maaleitta Eerikkilässä

Kumpikin joukkue sai pallon tolppaan, mutta maaleja Jari Litmanen Areenan perjantai-illassa ei nähty. Maat kohtaavat uudestaan ensi maanantaina.

Suomen avaus Romaniaa vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.9.2024 klo 19:56

U19-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) palasi tositoimiin tänään perjantaina, kun joukkue pelasi 0–0-tasapelin Romanian isäntänä. Eerikkilässä pelatun ottelun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Minihuuhkajat aloitti ottelun vahvasti, ja vieraiden boksissa oli mukavasti painetta ensimmäisten minuuttien aikana. Romania valui puolustamaan melko alas – Suomi sai liikutella palloa keskialueella hyvin rauhassa. Elmer Vauhkonen pääsi kymmenennellä minuutilla loistavaan paikkaan, mutta suomalainen ei onnistunut ohjaamaan palloa maaliin vaikeasta asennosta.

Romania pääsi hiljalleen paremmin mukaan peliin, mutta punapaidoilla oli vaikeuksia pelinavaamisen kanssa. Suomen maali oli erittäin lähellä jälleen 17. minuutilla, kun Minihuuhkajat murtautui oikean laidan kautta näyttävästi Romanian puolustuskolmannekselle. Akseli Puukon veto ohitti romanialaisvahti Rafael Munteanun, mutta pysähtyi ylärimaan.

Suomi reagoi pallonmenetyksiin erinomaisesti, ja vieraiden vastaiskut pysähtyivät ennen aikojaan. Munteanu otti illan ensimmäisen torjuntansa vajaan puolen tunnin kohdalla, kun Samuel Pasanen pääsi ohjaamaan Eemil Toivosen keskityksen boksin rajalta. Munteanu koppasi Pasasen yrityksen ilman ongelmia.

Romania nosti ajoittain prässiään, mutta Minihuuhkajat ohitti ensimmäisen linjan varsin helposti. Suomella oli haasteita saada palloa vastustajan linjan taakse, kun tiiviisti puolustanut Romania tukki keskustan. Romanialla oli muutama minuutti ennen taukoa vahva vaihe, mutta isännät pitivät vastustajan poissa viimeiseltä kolmannekselta. Pasasen kaukolaukausta lukuun ottamatta avausjakson loppuhetkillä ei nähty kunnon tekopaikkoja.

Toinen puolikas alkoi kotijoukkueen hienoisessa komennossa. Romania oli kuitenkin lähellä siirtyä johtoon 54. minuutilla – Ianis Tarbăn laukaus kimposi tolpasta ohi. Tarbălla oli hetkeä myöhemmin loistopaikka illan avausosumaan, mutta Ilari Kangasniemi ehti viime hetkellä siivoamaan pallon maaliviivalta.

Romanialla oli Tarbăn paikkojen jälkeen vahva vaihe, eikä Suomi pystynyt kontrolloimaan peliä samalla tavalla kuin avausjaksolla. Tolppa kolisi jälleen 63. minuutin kohdalla, kun Suomi hyökkäsi pitkästä aikaa oikean laidan kautta – Djoully Nzoko oli lähellä osua heti kentälle tultuaan, mutta Romania selvisi tilanteesta ilman takaiskua.

Tunnin kohdalla tehdyt vaihdot piristivät Minihuuhkajien peliä, ja Munteanu joutui venymään paraatipelastukseen, kun Otto Ruoppi pääsi kasvotusten romanialaisvahdin kanssa. Seuraavaksi oli Pyry Mentun tilaisuus, mutta suomalainen puski Puukon keskityksestä aavistuksen ohi. Toisessa päässä Tarbă väläytteli vaarallisuuttaan jälleen 69. minuutilla, kun hän laukoi vain hieman ohi maalin.

Vauhdikkaasti kentälle tullut Nzoko pääsi muutamaa minuuttia myöhemmin laukomaan hyvästä paikasta – tällä kertaa veto painui selvästi yli maalin. Molemmilla joukkueilla riitti hyökkäysintoa, mutta viimeiset ratkaisut jättivät parantamisen varaa kummassakin boksissa.

Nzoko sai tilaisuuden maalintekoon jälleen 83. minuutilla, mutta Munteanun hieno jalkatorjunta pelasti vieraat. Seuraavalla minuutilla Onni Helén tykitti niukasti ohi Munteanun vartioiman maalin. Suomi oli viimeisellä kymmenminuuttisella selvästi hallitsevampi osapuoli, ja Romania joutui tekemään paljon töitä puolustussuuntaan.

Minihuuhkajat loi viimeisten minuuttien aikana jonkin verran uhkaa Romanian puolustuskolmannekselle ja boksiin, mutta sitkeästi puolustanut vierasjoukkue onnistui nollaamaan valkopaidat. Romanialla oli vielä lisäajalla tuhannen taalan paikka – Eero Vuorjoen maaginen torjunta esti Iustin Doicarun aikeet. Hyvistä paikoista huolimatta Eerikkilän illassa päädyttiin maalittomaan tasapeliin.

– 0–0 oli erikoinen lopputulos, kun huomioi ottelun tapahtumat. Meillä oli kuusi hyvää maalipaikkaa ja Romanialla kolme – siinä mielessä olisimme mielestäni ansainneet voiton. Ensimmäisellä jaksolla oli paljon kaksinkamppailuja, ja kumpikin joukkue pelasi kurinalaisesti. Onnistuimme luomaan paikkoja Romanian tiiviistä puolustamisesta huolimatta, päävalmentaja Peter Lundberg totesi.

– Toisella jaksolla etäisyydet venyivät, ja peli oli avoimempaa. Lopussa meillä oli hyvä kontrolli – olisimme hyvinkin voineet tehdä voittomaalin. Romania oli hyvä joukkue, jolle annoimme hyvän vastuksen. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa peliä, josta pyrimme ottamaan voiton.

Suomi ja Romania pelaavat tuplamaaottelun toisen osan ensi maanantaina. Minihuuhkajien EM-karsintakenraali alkaa kello 11.00 – Eerikkilän Jari Litmanen Areenalle on vapaa pääsy. Ottelu näkyy tuttuun tapaan suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Ottelun tilastot löydät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä