U19-pojat häviöstä huolimatta EM-jatkokarsintoihin

Suomi taipui Tshekille lukemin 2–3, mutta sijoittui lohkokakkoseksi. EM-jatkokarsinnat pelataan ensi keväänä.

Suomen avaus Tshekkiä vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

15.10.2024 klo 15:02

U19-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) kärsi tänään tiistaina 2–3-tappion Tshekille – tästä huolimatta Minihuuhkajat selviytyi lohkon toiselle sijalle ja EM-jatkokarsintoihin. Vantaalla pelatun ottelun tallenne on katsottavissa Palloliiton YouTube-kanavalta.

Tshekki oli pakkovoiton edessä ja aloitti ottelun vahvasti. Daniel Rus onnistui katkaisemaan Osku Maukosen syötön boksissa, mutta suomalaisvahti paikkasi virheensä, eikä vierasjoukkue onnistunut rankaisemaan Minihuuhkajia. Suomi loi muutamaa minuuttia myöhemmin painetta Tshekin boksiin – isäntien pelaajat eivät kuitenkaan päässeet vetopaikoille.

Samuel Pasanen laukoi seitsemännellä minuutilla reilun metrin Tshekin maalin yli. Suomella oli muutenkin hyvä ote pelistä vieraiden alkurynnistyksen jälkeen, ja pelin painopiste oli vahvasti Tshekin kenttäpuoliskolla. Tshekki pyrki hyödyntämään vastaiskut, mutta Minihuuhkajat reagoi pallonmenetyksiin mainiosti.

Suomen avausmaali oli senttien päässä vajaan vartin kohdalla. Matias Siltanen ja Akseli Puukko petasivat Pasaselle erinomaisen paikan, ja keskikenttämiehen laukaus meni vain aavistuksen ohi etutolpan. Tshekki onnistui maalinteossa muutamaa minuuttia myöhemmin – Samuel Pikolon puski komean osuman vapaapotkun jälkitilanteesta.

Minihuuhkajat ei lamaantunut takaiskumaalista, ja ottelu jatkui isäntien hienoisessa hallinnassa. Suomi sai pallon hyökkäyskolmannekselle melko helpon oloisesti, Tshekki puolusti boksiaan sekä sen edustaa erinomaisesti. Maukonen otti ensimmäisen torjuntansa avausjakson puolivälissä, kun Vojtěch Hranoš kokeili rangaistusalueen rajalta.

Tshekin Pedro Antonio Rodriguez venyi hyvään torjuntaan 26. minuutilla, kun David Ezeh laukoi 20 metristä kohti alakulmaa. Pasanen pääsi muutamaa minuuttia myöhemmin hyvään paikkaan – tshekkiläispelaaja liukui eteen juuri oikealla hetkellä. Suomi teki ansaitun tasoitusmaalin seuraavasta tilanteesta, kun Pyry Mentu nosti pallon taidokkaasti takakulmaan.

Vieraat lähtivät välittömästi hakemaan toista osumaansa. Jakub Tošnar laukoi terävästi 37. minuutilla, mutta Maukonen torjui kudin varmasti. Djoully Nzokolla oli varsinaisen peliajan loppuhetkillä tuhannen taalan paikka viedä Minihuuhkajat etumatkalle. Suomi pääsi kuin pääsikin tauolle 2–1-johdossa, kun Ezeh tuikkasi pallon maaliin lisäajalla. Osumaa edelsi Nzokon tolppalaukaus, ja kapteeni Ezeh oli ensimmäisenä paluupallossa.

Toinen jakso sai suomalaisittain synkän alun – Tshekki nousi välittömästi tasoihin. Vierailijat hyökkäsivät vasemman laidan kautta, ja Šimon Tesařin keskitys tavoitti Hranošin, jonka kova laukaus ohitti Maukosen. Tshekki loi painetta Suomen maalille myös tasoitusmaalin jälkeen, mutta Suomi suojeli boksiaan hyvin.

Toisessa päässä sekä Ezeh että Pasanen oli lähellä maalintekoa parin minuutin sisään, mutta Rodriguez ja tshekkiläispuolustus estivät suomalaisten aikeet. Tshekki käytti paikkansa todella tehokkaasti ja nousi johtoasemaan reilun tunnin kohdalla. Suomi menetti pallon pahassa paikassa, ja Tošnar tykitti näyttävän 2–3-osuman.

Nzokolla oli heti perään kaksi hyvää vetopaikkaa, mutta kumpikin laukaus karkasi selvästi yli. Hetkeä myöhemmin Ezeh puski Puukon loistavasta keskityksestä yli maalin. Tshekin hyökkäysinto laantui täysin Tošnarin osuman jälkeen – Suomikaan ei prässännyt korkealta, ja vieraat saivat pitää palloa täysin rauhassa.

Pelin tempo laski huomattavasti, kun varsinaisen peliajan loppu lähestyi. Suomi syötteli palloa keskialueella usean minuutin ajan, eikä Tshekki nostanut pelaajia Minihuuhkajien kenttäpuoliskolle. Otto Ruopille avautui hieman yllättäen loistava tilaisuus Suomen kolmanteen osumaan, mutta hänen viimeistelynsä karkasi selvästi yli.

Kumpikaan joukkue ei lähtenyt hakemaan riskejä lisäajalla, ja Myyrmäen jalkapallostadionin tulostaululle jäi 2–3-lukemat. Lohkovoitto karkasi lopulta Tshekkiin – Sveitsi keräsi Tshekin ja Suomen tapaan kuusi pistettä, mutta joutui tyytymään kolmanteen sijaan heikomman maalieronsa (vähemmän tehtyjä maaleja keskinäisissä otteluissa) takia.

– Minulla on hyvin ristiriitaiset tunteet ottelusta. Tshekki siirtyi johtoon, mutta olimme mielestäni parempi joukkue avausjaksolla ja pääsimme tauolle ansaitusti johdossa. Toinen puoliaika alkoi meiltä huonosti. Näytimme hieman pelokkailta, ja Tshekki teki kaksi nopeaa maalia, päävalmentaja Peter Lundberg sanoi.

– Lopussa kumpikin joukkue tiesi, että 2–3-tulos riittää molemmille jatkopaikkaan. Halusimme totta kai voittaa ottelun ja lohkon, mutta on pääasia, että saavutimme jatkopaikan. Olen siitä erittäin iloinen. Olen ylpeä joukkueestamme. Pelasimme tässä turnauksessa pääasiassa todella hyvin ja ansaitsimme jatkopaikkamme.

Ottelun ja karsintaturnauksen tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.