U19-poikien futsalmaajoukkue nimetty Kroatian turnaukseen – uusi ikäluokka saa tulikasteensa kansainvälisissä otteluissa

Vastikään Eerikkilässä ensimmäistä kertaa kokoontunut U19-poikien futsalmaajoukkue osallistuu Kroatiassa järjestettävään maajoukkueturnaukseen 18.–23.6. 13 kenttäpelaajan ja kolmen maalivahdin joukkue turnaukseen on nyt nimetty.

U19-poikien futsalmaajoukkue osallistuu kovatasoiseen turnaukseen Kroatiassa.Kuva: Kirsi Nummela

1.6.2024 klo 10:19

Päävalmentaja Kerkko Huhtanen tiimeineen joutui supistamaan Eerikkilässä nähtyä joukkuetta suhteellisen paljon nyt ensimmäisiin maaotteluihin lähdettäessä, ja hän haluaakin muistuttaa niin valittuja kuin nyt joukkueeseen päässeitä siitä, että pidemmällä aikavälillä ensimmäiset valinnat eivät vielä kerro kaikkea.

– Turnauskokoonpanomme ei ole ylen suuri, ja varmasti useampi potentiaalinen tulevaisuuden maajoukkuepelaaja joutui taas jäämään odottelemaan ensimmäistä maaottelukutsuaan. Nyt kokoonpanon ulkopuolelle jääneitä, ja myös mukaan valittuja, haluaisin muistuttaa siitä, että varsinaisen EM-karsintakokoonpanomme valintoihin on kuitenkin vielä matkaa. Niitä ajatellen eniten merkitystä on sillä, millaisia lajipanostuksia ja valintoja kukin tulevalle futsalkaudelle tekee.

Suomi kohtaa Porecissa järjestettävässä turnauksessa varmuudella ainakin Ukrainan ja Espanjan alkulohko-otteluissa. Muut turnaukseen osallistuvat maat ovat Kroatia, Serbia, Tšekki, Puola, Saksa ja Italia – kyseessä on siis erittäin kovatasoinen tapahtuma.

– Edellisen ikäluokkamaajoukkueemme tavoin pääsemme aloittamaan tämänkertaisen maaottelutaipaleemme kohtuullisen syvästä päästä, perinteisesti vahvoja Ukrainaa ja Espanjaa vastaan. Mielenkiintoista on nähdä, miten tämänkertainen, ennakkoarvioiltamme nopea ja kohtuullisen taitava joukkueemme näissä otteluissa menestyy, Huhtanen pohtii.

Kroatian turnaukseen 18.–23.6. nimetty joukkue

Maalivahdit: