U18-tytöt hurjasteli 7–1-voiton Unkarista

U18-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) voitti torstaina Unkarin vieraskentällä murskalukemin 7–1. Huomionarvoista oli, että kaikki Suomen maalit merkattiin eri pelaajien nimiin.

U18-tyttöjen avaus torstain Unkari-ottelussa

30.5.2024 klo 21:51

Ikäluokan vuoden ensimmäinen maaottelu pelattiin Unkarin Gyirmótissa erinomaisissa olosuhteissa. Edellispäivien tuuli oli tyyntynyt ja illan mittaan aurinko meni sen verran pilveen, että 25 asteen helle ei tuntunut mahdottoman pahalta.

Yleisöä paikan päälle oli löytänyt hienosti ja katsomosta löytyi mukavasti myös suomalaiskannustusta.

Tiistaina Unkariin matkustanut Suomi otti ottelussa ohjat käsiinsä heti alusta lähtien. Ensimmäisellä puoliajalla Unkarin maaliverkko koki kovia kolmasti. Sofia Jahnukainen aloitti maalinteon, ja avauspuolikkaalla osuivat myös Milja Kiviranta sekä Ilona Walta.

Toisella puoliajalla vaihdosta kentälle tulleet Tilda Råtts ja Tessa Perttula maalasivat ennen Unkarin kavennusta. Suomen kaksi viimeistä osumaa merkattiin Aamu Kinnuselle ja Olivia Uleniukselle.

Torstain ottelu oli samalla avauspotku ajatellen syksyllä pelattavia EM-karsintoja.

– Tämä oli upea esitys koko joukkueelta, kuten numerot hyvin kertovat. Rima on nyt nostettu korkealle, ja nyt tehtävämme on pitää se myös korkealla jatkossakin, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas muistutti.

– Puolustuspelaamisemme toimi hyvin. Prässääminen oli vahvaa, ja saimme paljon pallonriistoja. Myös erikoistilanteissa onnistuimme.

Samalla Pitkäkangas muistutti, että täysin valmista peli ei silti ole.

– Etenkin hyökkäyspelaamisessa on vielä parannettavaa, mutta kokonaisuudessa näytimme, mitä Pikkuhelmarit osaa. Olen iloinen jengin puolesta.

Pikkuhelmarit pelaa tuplamaaottelun toisen osan maanantaina 3. kesäkuuta. Ottelu alkaa tuolloin kello 12.00 Suomen aikaa.

– Nyt meillä on kolme päivää aikaa jumpata kuviot kuntoon tuohon otteluun. Tämän ottelun jälkeen siihen on hyvä lähteä, mutta liian tyytyväinen ei voi koskaan olla, Pitkäkangas huomautti.

Lopuksi Pitkäkangas halusi painottaa sitä ilmapiiriä, mitä joukkueen sisältä tällä hetkellä löytyy.

– Pelaajat huokuvat energiaa ja he liekittävät toisiaan erinomaisiin suorituksiin. Ennen ottelua puhuimme paljon Helmarisydämestä – se todella sykki tänään kaikilla pelaajilla.

Tallenne ottelusta ladataan Palloliiton YouTube-kanavalle. Pelin tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.