U18-pojat nimetty Portugalin turnaukseen

Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Turnauksen viestintä tapahtuu Palloliiton somekanavilla.

Otso-Pekka Parkkila nousee vuotta vanhempien maajoukkueeseen.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

22.5.2024 klo 13:55

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu kesäkuun alussa Portugalin turnaukseen. Suomi kohtaa isäntämaan lisäksi Tshekin sekä Slovakian – turnaus alkaa Minihuuhkajien osalta Tshekki-pelillä perjantaina 7. kesäkuuta.

Veikkausliiga ja Ykkösliiga eivät ole tauolla Portugalin turnauksen aikana, joten ikäluokan kaikki pelaajat eivät ole päävalmentaja Peter Lundbergin käytössä. Tästä huolimatta Minihuuhkajat sai kasaan vahvan ryhmän.

– Vaikka meiltä puuttuu ikäluokan runkopelaajia, meillä on hyvä joukkue. Monet pelaajat ovat saaneet mukavasti vastuuta miesten sarjoissa. Mukana on muutamia 2007 syntyneitä pelaajia, joita on mielenkiintoista nähdä vuotta vanhempien mukana. Esimerkiksi Jore Nikkilä tekee paluun maajoukkueeseen pienen tauon jälkeen. Hän on esiintynyt vahvasti SJK Akatemiassa, Lundberg sanoo.

Minihuuhkajat pelasi vuoden ensimmäiset maaottelunsa pari kuukautta sitten, kun Suomi osallistui Kroatian turnaukseen. Maaliskuun turnauksen avausottelu päättyi komeaan 3–0-voittoon Sveitsistä – isäntämaata vastaan Suomi taisteli 2–2-tasapelin.

– Meillä on alla kaksi todella hyvää peliä – tällä kertaa olemme liikkeellä varsin erilaisella ryhmällä, mutta meidän täytyy jatkaa siitä, mihin jäimme. Haluamme pelata kesäkuussa vielä paremmin. On mahtavaa kohdata kolme kovaa jalkapallomaata ja nähdä, missä menemme tällä hetkellä.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Osku Maukonen (mv), FC Lahti (FC Reipas)
Tomas von Hellens (mv), CS Maritimo
Axel Sandler, AC Milan (HJK, KäPa, ToTe) (nimetty Otso-Pekka Parkkila, AC Oulu (OLS) tilalle 1.6.)
Niko Nurmi, KäPa (FC Honka, LPS)
Kaius Simojoki, HJK (KäPa, PPJ)
Sebastian Suvanne, Ilves (FC Honka, PPJ, FC POHU, HJK, PiTa) (nimetty Ilari Kangasniemi, FC Internazionale Milano (SJK, FC Seinäjoki, Jalkapalloseura Sepsi -78) tilalle 1.6.)
Eemil Toivonen, HJK (FC Kontu, MPS)
Gabriel Oksanen, SJK
Eetu Saarela, AC Oulu (OLS)
Pyry Mentu, HJK
David Weiss, U.S. Sassuolo Calcio (PKKU) (nimetty Djoully Nzoko, FC Inter (TPS) tilalle 1.6.)
Iiro Mendolin, FC Groningen (FC Inter, KaaPo, KaaNa)
Jore Nikkilä, SJK (HauPa, Ajax-Sarkkiranta, ORPa, OLS, KePS)
Rene Kähkönen, AC Oulu (OLS) (nimetty Juho Lähteenmäki, FC Nordsjaelland (Ilves) tilalle 1.6.)
Daniel Riihilahti, SK Brann (HJK, MPS)
Julius Paananen, AC Oulu (OLS, OTP, ORPa)
Vilho Huovila, FC Lahti (Kajo, Sudet, Kuusysi)
Martin Kirilov, Torino FC (HJK, FC Honka, EBK) (nimetty Elmer Vauhkonen, HJK (KuPS, PK-37) tilalle 1.6.)
Taavi Koukkumäki, Borussia Mönchengladbach (FC Honka, GrIFK, EPS, EBK)
Sonosi Daldum, U.S. Sassuolo Calcio (KuPS)
Onni Helén, TPS (TuNL) (nimetty David Ezeh, HJK (Gnistan, HPS) tilalle 1.6.)

Poisjääneet:
Emil Leveälahti, HJK (LePa)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Pe 7.6. klo 17.00 Suomi – Tshekki, Estádio das Seixas (Malveira)
Su 9.6. klo 20.00 Portugali – Suomi, Cd Eng. Ministro Santos (Mafra)
Ti 11.6. klo 17.00 Slovakia – Suomi, CDF Relvado 3 (Oeiras)