U18-pojat murskavoittoon Tshekistä

Niko Nurmi ja Sonosi Daldum osuivat kerran ja Vilho Huovila kahdesti, kun Minihuuhkajat kaatoi Tshekin maalein 4–0.

Suomen avaus Tshekkiä vastaan.

7.6.2024 klo 18:59

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) aloitti Portugalin turnauksen näytöstyyliin, kun Tshekki kaatui 4–0-lukemin tänään perjantaina. Ottelun tallenne on katsottavissa Palloliiton YouTube-kanavalla – pelin tilastot päivitetään myöhemmin Palloliiton Tulospalveluun.

Sateisissa olosuhteissa Malveirassa pelattu ottelu alkoi tasaisissa merkeissä. Vilho Huovila oli lähellä avausosumaa heti viidennellä minuutilla – Matyáš Trešl torjui suomalaisen tarkan laukauksen kulmapotkuksi. Muuten alussa ei nähty tekopaikkoja, kun kumpikin joukkue vältteli suurempia riskejä märällä ja liukkaalla nurmikentällä.

Keskialueella nähtiin paljon kaksinkamppailuja, ja kummankin joukkueen pelaajat ottivat vastaan muutamia kovia iskuja. Tshekki väläytteli vaarallisuuttaan etenkin vasemmalla laidalla, mutta punapaidat eivät juurikaan päässeet Suomen boksiin ensimmäisen 20-minuuttisen aikana.

Tshekki sai hiljalleen vahvan otteen pelistä, ja pallo oli pitkään pääasiassa Suomen kenttäpuoliskolla. Vastustaja sai lyhyen ajan sisään muutaman erikoistilanteen, jotka Minihuuhkajat selvitti tyylikkäästi. Tshekin puolustuskolmanneksella tapahtui pitkästä aikaa puolen tunnin kohdalla – Julius Paananen pääsi onnistuneen prässin jälkeen kokeilemaan kelpo paikasta, mutta veto meni kimmokkeen kautta yli.

Matěj Strnadilla oli erinomainen tilaisuus maalintekoon 38. minuutilla, kun tshekkiläinen pääsi kokeilemaan täysin vapaasti hyvästä paikasta. Eemil Toivosen erinomainen blokki kuitenkin pelasti Suomen, ja Paananen onnistui siivoamaan pallon maaliviivan tuntumasta hetkeä myöhemmin. Tilannetta seurasi toinen kulmapotku, jonka jälkitilanteesta vastustajan pelaaja tykitti aavistuksen yli.

Minihuuhkajat siirtyi johtoon hieman onnekkaasti muutama minuutti ennen taukoa. Niko Nurmen keskitys painui verkon perukoille tolpan kautta, ja Trešl oli maalillaan täysin voimaton. Hetkeä myöhemmin Suomi osui toistamiseen, kun Huovilan komea laukaus upposi samaisen tolpan juureen. Minihuuhkajat pääsi näin tauolle kahden maalin johdossa.

Suomi aloitti toisen puolikkaan terävästi, ja Taavi Koukkumäellä oli kaksi loistavaa paikkaa heti alkuhetkillä. Ensimmäisen yrityksen Trešl torjui ylärimaan ja toisen tshekkiläisvahti onnistui nappaamaan syliinsä. Hetkeä myöhemmin Trešl oli jälleen Koukkumäen laukauksen tiellä, kun suomalainen haki turnauksen avausosumaansa vasemmalla jalallaan.

Minihuuhkajien kolmas maali syntyi 52. minuutilla. Huovilan erinomainen sivuvapaapotku tavoitti Sonosi Daldumin, joka viimeisteli 3–0-osuman lähietäisyydeltä. Muutamaa minuuttia myöhemmin taululla olivat tylyt 4–0-lukemat, kun Huovilan tarkka laukaus jätti Trešlin täysin vaille mahdollisuuksia.

Tshekki piristyi hieman neljännen takaiskun jälkeen ja onnistui luomaan pientä uhkaa Suomen boksiin sekä sen edustalle. Myös Suomelle avautui tilaisuuksia lisäosumiin, eikä Martin Kirilov ollut kaukana viimeistellä Minihuuhkajien viidennettä rysää. Kirilov laukoi niukasti ohi myös 75. minuutilla.

Osku Maukonen otti hyvän torjunnan toisessa päässä, kun Denis Zamazalin sijoitus pomppi kohti etukulmaa. Muuten Maukonen sai olla koko ottelun ajan varsin rauhassa – maalivahti poimi ja nyrkkeili muutamia keskityksiä varmoin ottein, mutta varsinaisiin torjuntatöihin Maukonen ei montaa kertaa joutunut.

Tshekin kavennus oli senttien päässä 86. minuutilla. Maukonen onnistui torjumaan Filip Večeřan vedon tolppaan, josta se kimposi maalin edustalle. Toinen tshekkiläispelaaja pääsi kokeilemaan paluupallosta, mutta uhrautuvasti pelannut suomalaispuolustus ehti pallon tielle, ja tuloksena oli vain kulmapotku. Tshekki ei saanut luotua kunnollista kiriä loppuhetkillä, ja kamppailu päättyi tylyihin 4–0-lukemiin.

– Toimimme tänään juuri pelisuunnitelmamme mukaisesti. Alku oli tasainen, mutta ensimmäisen maalimme jälkeen olimme mielestäni selvästi parempi joukkue. Loimme paljon paikkoja ja pidimme nollapelin – puolustimme erikoistilanteissa loistavasti. Esitys oli kaikin puolin mainio, eikä minulla ole mitään valitettavaa, päävalmentaja Peter Lundberg totesi.

– Meille tuli yli puolen joukkueen verran muutoksia edelliseen maaotteluumme, mutta useat poissaolot eivät näkyneet kentällä. Pelaajamme osoittivat, että näissä ikäluokissa (2006 ja 2007) on iso määrä hyviä pelaajia – kilpailu pelipaikoista ja -ajasta on todella kovaa. Pojat osoittivat Huuhkajasydäntä ja aiheuttivat meille positiivista päänvaivaa, Lundberg jatkoi.

– Tavoitteemme oli jo ennen turnausta, että pystymme pitämään hyvän tason ottelusta toiseen. Pelasimme tänään hienon ottelun, ja haluamme jatkaa sunnuntaina siitä, mihin Tshekkiä vastaan jäimme. Portugali tarjoaa meille varmasti vielä kovemman haasteen.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Su 9.6. klo 20.00 Portugali – Suomi, Cd Eng. Ministro Santos (Mafra)
Ti 11.6. klo 17.00 Slovakia – Suomi, CDF Relvado 3 (Oeiras)

Kumpikin ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä