U18-pojat kärsi selvän tappion Itävallalle

David Ezeh toi Suomen tasoihin avausjakson loppuhetkillä, mutta Itävalta jyräsi toisella jaksolla 5–2-voittoon. Minihuuhkajien toisesta maalista vastasi Vilho Huovila.

Suomen avaus Itävaltaa vastaan.

15.11.2023 klo 14:32

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) hävisi Itävallalle maalein 2–5, kun maat kohtasivat tuplamaaottelun avausosassa tänään keskiviikkona. Maaottelun kohokohdat löytyvät ÖFB TV:stä.

Enzesfeld-Lindabrunnissa pelattu ottelu alkoi tasaisissa merkeissä. Suomi sai ensimmäiset tekopaikkansa neljän minuutin pelin jälkeen – David Ezeh laukoi tolppaan, ja Itävallan Elias Lorenz torjui paluupalloon ennättäneen Juho Lähteenmäen yrityksen. Minihuuhkajat sai aikaan painetta myös tilanteen jälkeen, mutta kotijoukkue selvisi ilman takaiskua.

Suomella oli tämän jälkeen vahva ote pelistä, ja isännät joutuivat puolustamaan ajoittain hyvinkin matalalla. Korkeampi prässi aiheutti Minihuuhkajille pieniä haasteita pelinavaamiseen, mutta punapaitojen keskialueen riistot eivät johtaneet tekopaikkoihin.

Kotijoukkue sai ensimmäisen paikkansa avausjakson puolivälissä – Johannes Viitala torjui pienehköstä kulmasta lähteneen vedon. Tilannetta seurasi kulmapotku, jonka päätteeksi Viitala joutui antautumaan. Keskitys jäi pomppimaan Suomen boksiin, ja Phillip Verhounigin taidokas viimeistely viuhui yläkulmaan. Pari minuuttia myöhemmin Minihuuhkajien pallonmenetys oli kostautua, mutta itävaltalaispelaajan veto leijaili melko selvästi yli.

Ezeh sai hetkeä myöhemmin loistavan paikan tasoitukseen, mutta hyökkääjän laukaus meni aavistuksen yli maalin. Muuten Suomella oli haasteita päästä tiiviisti puolustaneen vastustajan boksiin – 40. minuutilla Minihuuhkajat loi jälleen kovaa painetta rangaistusalueelle, mutta vetopaikoille suomalaispelaajat eivät päässeet. Suomi sai palkinnon lopulta juuri ennen taukoa, kun Otto Ruoppi vapautti Ezeh’n maalintekoon nopeasti annetun vapaapotkun jälkeen.

Kummallakin joukkueella riitti hyökkäysintoa toisen puolikkaan alussa, ja Itävalta siirtyi uudestaan johtoon 53. minuutilla. Kotijoukkue sai sivuvapaapotkun, eikä Suomi onnistunut purkamaan palloa boksista – Viitala torjui Itävallan ensimmäisen yrityksen, mutta Sebastian Pirker laukoi paluupallon maaliin.

Itävallan kolmas osuma syntyi muutamaa minuuttia myöhemmin. Kotijoukkue hyödynsi Suomen pallonmenetyksen tehokkaasti, kun Jovan Zivkovic pääsi kasvokkain Viitalan kanssa, eikä erehtynyt huippupaikasta.

4–1- ja 5–1-maalit nähtiin reilun minuutin sisään. Ensin Marcel Stöger pääsi hieman onnekkaan pompun kautta linjan taakse ja viimeisteli näyttävän osuman, ja Jakob Zickler sijoitti isäntien viidennen maalin heti perään riistettyään pallon boksin rajan tuntumassa.

Suomen kavennus oli lähellä vartti ennen loppua, kun Minihuuhkajat sai vapaapotkun hyvästä keskityspaikasta. Gershon Henry oli päästä nikkaamaan vieraiden toisen osuman, mutta Lorenz ehti takatolpalle pallon eteen juuri oikeaan aikaan. Minihuuhkajat sai aikaan tasoituksen viimein lisäajalla, kun Vilho Huovila täräytti 5–2-maalin lähietäisyydeltä – tämä jäi kuitenkin suomalaisittain laihaksi lohduksi.

– Olemme pettyneitä tulokseen. Pelissä oli osittain olosuhteiden takia kaksi hyvin erilaista puoliaikaa – ensimmäisellä jaksolla pelasimme myötätuuleen ja toisella kovaan vastatuuleen. Mielestäni olimme hieman parempi joukkue avausjaksolla ja ansaitsimme viime hetkien maalin. 1–1 oli varsin oikeutettu taukotulos, päävalmentaja Peter Lundberg totesi.

– Kävimme kopissa läpi sitä, että toisesta jaksosta tulee hyvin erilainen. Päästimme alkuun toisen erikoistilannemaalin, ja sen jälkeen romahdimme täysin. Päästimme alle vartin aikana kolme lisämaalia – meidän täytyy pelata jatkossa kypsemmin ja välttää vastaavat romahdukset. Hävisimme liikaa kaksinkamppailuja ja teimme helppoja virheitä, jotka kostautuivat, Lundberg jatkoi.

– Positiivista oli se, että päätimme toisen jakson ryhdikkäästi ja teimme vielä yhden maalin. Meidän tulee ottaa tästä pelistä opit mukaan ja kääntää katseet nopeasti seuraavaan otteluun.

Joukkueet kohtaavat Enzesfeld-Lindabrunnissa toistamiseen perjantaina. Kello 12:00 alkava ottelu näkyy suorana ÖFB TV:n välityksellä – striimi on maksuton, mutta vaatii sisäänkirjautumisen.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä