U18-pojat joutui tyytymään tasapeliin Georgiaa vastaan

Lauri Laineen maali ei riittänyt voittoon, kun Georgia tuli rinnalle lisäajalla. Raportti on puutteellinen teknisten haasteiden takia.

Suomen avaus Georgiaa vastaan.

24.3.2023 klo 15:03

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) joutui pettymään Portugalin turnauksen avausottelussaan tänään perjantaina. Minihuuhkajat johti ottelua aina varsinaisen peliajan loppuun asti, mutta tuloksena oli lopulta 1–1-tasapeli.  Rebordosassa pelatun ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Minihuuhkajat otti pelin hallintaansa välittömästi, ja joukkue sai pitää palloa varsin vapaasti. Georgia puolusti boksiaan tiiviisti, ja Suomella oli haasteita päästä vetopaikoille ensimmäisten minuuttien aikana. Juho Talvitie teki kymmenennellä minuutilla vahvan nousun ja päätti sen laukaukseen, joka kuitenkin meni niukasti ohi. Hetkeä myöhemmin Talvitie pääsi kokeilemaan uudestaan lähempää, mutta veto karkasi selvästi ohi.

Georgia pyrki nopeisiin hyökkäyksiin riistojen jälkeen, mutta Suomi reagoi tilanteisiin hyvin, eikä vastustaja päässyt rankaisemaan Minihuuhkajia pallonmenetyksistä. Suomi pakotti Georgian avaamaan pitkillä palloilla, jotka eivät tuottaneet haasteita valkopaitojen puolustukselle. Soso Kopaliani otti ensimmäisen torjuntansa avausjakson puolivälissä, kun Marlo Hyvönen haki avausosumaa Vincent Ulundun hyvästä esityöstä. Hetki tästä Kopaliani torjui Talvitien matalan laukauksen.

Jaaso Jantunen koppasi reilun puolen tunnin kohdalla keskityksen, mutta muuten suomalaisvahti osallistui peliin pitkän aikaa vain jaloillaan. Minihuuhkajat sai hyvän paikan muutamaa minuuttia myöhemmin, kun Daniel Armstrong nousi korkeimmalle kulmapotkussa – pusku meni kuitenkin ohi takatolpan.

Georgia nosti prässiään ensimmäisen puolikkaan loppuhetkillä, mutta Saba Geguchadzen kaukolaukausta lukuun ottamatta vastustaja ei aiheuttanut Suomelle vaaraa. Minihuuhkajat sai vielä lisäajalla vapaapotkun erinomaisesta paikasta – Talvitien yritys kilpistyi muuriin, ja tauolle mentiin maalittomissa lukemissa.

Suomi siirtyi johtoon 50. minuutilla heti toisen ensimmäisestä paikastaan. Dario Naamo antoi erinomaisen pallon linjan taakse, ja tauolle kentälle vaihdettu Lauri Laine nosti pelivälineen tyylikkäästi yli Kopalianin. Georgian toistaiseksi paras paikka tuli kymmenisen minuuttia myöhemmin – Suomen onneksi Niko Tsetskhaladzen tulinen veto meni sivuverkon puolelle.

Dren Terrnava oli tuplata Suomen johdon reilun tunnin kohdalla, mutta Kopaliani pelasti Georgian hyvällä torjunnallaan. Georgia nosti prässiään jälleen toisen jakson edetessä, ja Suomella oli ajoittain vaikeuksia avata peliä. Vaikka Georgia oli hieman niskan päällä, oli Minihuuhkajilla varsin hyvä kontrolli pelitapahtumista.

Georgia väläytteli vaarallisuuttaan jälleen 78. minuutilla, kun Nikoloz Kvelashvili murtautui boksiin ja sijoitti pallon tolppaan. Suomi sai hetkeä myöhemmin jobinpostia – kapteeni Armstrong otti toisen varoituksensa keskialueen liukutaklauksesta, ja Minihuuhkajat joutui pärjäämään loppuhetket vajaalla. Pallonhallinta siirtyi ulosajon jälkeen entistä selkeämmin Georgialle, mutta Suomi ei päästänyt vastustajaa hyville maalipaikoille.

Alivoimasta huolimatta Minihuuhkajat onnistui pitämään palloa myös Georgian kenttäpuoliskolla, ja tämä kulutti arvokasta aikaa pelikellosta. Vastustaja pääsi kokeilemaan pariin otteeseen noin 20 metristä, mutta vedot menivät reilusti ohi Suomen maalin.

Georgia tuli tasoihin lopulta lisäajalla. Suomi menetti pallon pahassa paikassa, ja Nikoloz Nakhishvili rankaisi armotta – Jantunen oli voimaton, kun vaihtomies sijoitti pallon takayläkulmaan. Suomi sai vielä viime minuuteilla aikaan pientä painetta, mutta Minihuuhkajat joutui tyytymään 1–1-tasapeliin.

– Meillä oli erittäin hyvä ote pelistä tunnin ajan, mutta luovuimme siitä turhan helposti. Teimme pallon kanssa heikkoja ratkaisuja, ja Georgia pääsi paremmin peliin mukaan viimeisen puolituntisen aikana. Menetimme pelimme rytmin, eikä punainen kortti helpottanut urakkaamme. Loppuhetket eivät todellakaan menneet niin, kuten olisimme halunneet, päävalmentaja Peter Lundberg sanoi.

– Pelissämme oli paljon hyviäkin juttuja, ja puolustimme maaliin johtanutta tilannetta lukuun ottamatta hyvin. Meidän täytyy ottaa opiksi viimeisestä puolituntisesta – mikäli olisimme pelanneet fiksummin, olisimme voineet tuplata johtomme ja ratkaista pelin. Tämä oli ensimmäinen ottelumme pitkään aikaan, emmekä saaneet ehjää 90-minuuttista, Lundberg jatkoi.

– Georgia oli odotetun suoraviivainen joukkue – sunnuntaina meillä on edessä erilainen ja todennäköisesti kovempi vastus. Pyrimme valmistautumaan Itävalta-peliin mahdollisimman hyvin, ja pelaajien palautuminen on jo käynnissä. Pystymme varmasti parantamaan seuraavaan peliin.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton tulospalvelusta.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Su 26.3. 13:00 Suomi – Itävalta (Estadio Municipal de Vila Mea, Vila Mea)
Ti 28.3. 13:00 Portugali – Suomi (Estadio Municipal de Alpendorada, Marco de Canaveses)

Molemmat ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä