U18-pojat haastaa Portugalin sunnuntaina

Portugalin turnauksen ottelu alkaa kello 20.00 Suomen aikaa. Peliä voi seurata suorana Palloliiton YouTube-kanavan välityksellä.

Suomen joukkue Portugalin turnauksessa.

8.6.2024 klo 15:10

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) sai loistavan alun Portugalin turnaukselle eilen perjantaina, kun Minihuuhkajat voitti Tshekin luvuin 4–0. Minihuuhkajat osui kahdesti avausjakson lopussa ja teki pari lisäosumaa toisella jaksolla. Tarkemman raportin ottelusta löydät täältä.

Reilun tunnin kohdalla kentälle vaihdettu Onni Helén oli hyvin tyytyväinen Suomen avausotteluun. TPS:n hyökkääjä teki paluun maajoukkueeseen maaliskuussa, jolloin Minihuuhkajat otti niin ikään hyviä tuloksia – Sveitsi kaatui 3–0, ja isäntämaa Kroatiaa vastaan Peter Lundbergin miehistö venyi 2–2-tasapeliin.

– Pelistä jäi tosi hyvät fiilikset. Olen ylpeä joukkueesta – oli mukava tulla kentälle neljän maalin johdossa. Kaikki vaihtomiehet toivat mielestäni hyvää energiaa kehiin, ja olisimme voineet tehdä lisämaaleja. Tämä oli loistava startti turnaukselle, kärkimies toteaa.

– Meillä on paljon muutoksia edelliseen tapahtumaan verrattuna, mutta kaikki pelaajat tuntevat toisensa jotain kautta. Olemme viettäneet hotellilla paljon aikaa yhdessä ja olemme hitsautuneet tosi hyvin yhteen lyhyessä ajassa, kuudessa Ykkösliigan ottelussa tällä kaudella esiintynyt Helén jatkaa.

– On aina iso kunnia edustaa Suomea, ja on ollut mahtavaa olla maajoukkueen mukana pitkästä aikaa. Suomi-paidan kantaminen on yksi hienoimmista jutuista, mitä futari saa tehdä. Olen kiitollinen jokaisesta mahdollisuudesta maajoukkueessa.

Helén ja Minihuuhkajat ovat sunnuntaina suuren haasteen edessä, kun vastaan asettuu turnausisäntä Portugali. Lusitaanit avasivat turnauksen niin ikään voitokkaasti – Slovakia kaatui niukasti 1–0. Maaliskuussa Portugali kukisti Georgian ja Marokon, mutta taipui Tanskalle.

– Odotan tosi tiukkaa matsia. Portugali on hyvä pitämään ja liikuttamaan palloa, mutta osaa edetä myös suoraviivaisesti. Me pystymme tekemään samoja asioita, joten pelistä voi odottaa korkealaatuista. Joudumme todennäköisesti puolustamaan aika paljon, mutta lähdemme luonnollisesti voittamaan ja luottamaan omaan tekemiseemme, Helén sanoo.

– Kun alla on 4–0-voitto hyvällä pelillä, on vaikea keksiä hirveästi parannettavaa edellisestä ottelusta. Voimme kuitenkin tehdä vielä enemmän töitä puolustussuuntaan ja viimeistellä kliinisemmin. Meidän täytyy käyttää paikkamme kovalla prosentilla, jotta saamme Portugalia vastaan hyvän tuloksen.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Su 9.6. klo 20.00 Portugali – Suomi, Cd Eng. Ministro Santos (Mafra)
Ti 11.6. klo 17.00 Slovakia – Suomi, CDF Relvado 3 (Oeiras)

Kumpikin ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä