U18- ja U19-tytöt nimetty heinäkuun maajoukkuetapahtumiin

U18-tytöt leireilee Eerikkilässä muutaman päivän ajan ja U19-tytöt pelaa perään tuplamaaottelun Tshekkiä vastaan. Kumpikin Tshekki-ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Molempien ikäluokkien maajoukkuetapahtumien viestintä tapahtuu Palloliiton somekanavissa.

Kerttu Sarelius tekee heinäkuussa paluun maajoukkueeseen.

26.6.2024 klo 13:55

U18-tyttöjen (2007 ja myöhemmin syntyneet) kesän ensimmäinen maajoukkueleiri järjestetään Eerikkilässä 8.–10. heinäkuuta. Pikkuhelmarit pelaa leirin päätöspäivänä keskinäisen ottelun, joka alkaa kello 13.00 – Eerikkilän keinonurmikentän katsomoon on vapaa pääsy.

– Tämä on ikäluokan ensimmäinen leiri U18-vaiheessa – on hienoa, että saamme vastaavan tapahtuman marraskuulle. Edessä on tiivis kolmen päivän setti, jonka aikana vedetään treenipelin lisäksi kahdet harjoitukset. Halusimme pelata sisäisen ottelun siksi, että näemme pelaajia mahdollisimman paljon, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Suurin osa pelaajista on ollut edellisvuosina maajoukkueiden vakiokasvoja, mutta mukana on myös maajoukkuedebytantteja. Kasassa on laadukas ja mielenkiintoinen ryhmä. Monet pelaajista kilpailevat paikoista vuotta vanhempien maajoukkueessa. On hienoa päästä näkemään näitä pelaajia nyt maajoukkueympäristössä, Pitkäkangas jatkaa.

– Maalivahdeista halusimme ottaa joukkueeseen ja varalle myös 2008 syntyneitä. Siinä ikäluokassa on todella monta potentiaalista veskaria, joista vain kaksi valittiin heinäkuun avoimeen PM-turnaukseen.

U19-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kokoontuu Eerikkilässä 11. heinäkuuta. Syksyn EM-karsintoihin valmistuva Pikkuhelmarit kohtaa Tshekin tuplamaaottelussa 13. ja 16. heinäkuuta. Tarkemmat tiedot maaotteluista löydät uutisen lopusta.

– Meillä on alla erinomainen maajoukkuetapahtuma. Unkari-otteluiden (7–1- ja 3–2-voitot) pelaamisessamme oli tosi paljon hyvää. Loimme paljon maalipaikkoja ja teimme kahdessa pelissä kymmenen maalia. Onnistuimme etenemään useasti selustaan ja boksiin etenkin ensimmäisessä ottelussamme, Pitkäkangas avaa.

– Prässääminen onnistui isossa kuvassa oikein hyvin, ja pystyimme luomaan paljon uhkaa riistojen jälkeen. Hyökkäystasapainon suhteen meillä oli haasteita etenkin toisessa matsissa – siinä pelissä olisimme myös voineet luoda enemmän uhkaa selustaan. Siinä pyrimme parantamaan Tshekki-otteluissa, Pitkäkangas toteaa.

– Joukkueeseen nousee kaksi uutta pelaajaa. Aada Mäkelä ja Kerttu Sarelius ovat tervehtyneet täyteen iskuun, ja on siistiä päästä näkemään heidät Eerikkilässä. Pelien lisäksi on neljät harjoitukset, joissa valmistaudumme kohtaamaan Tshekin.

Tshekki pelasi edellisen maaottelunsa toukokuun lopussa, jolloin Slovakia vei voiton lukemin 3–1.

– Tshekki on kolmoskorin joukkue, jonka aiempia pelejä olemme nähneet videolta – he etenevät suoraviivaisesti ja pyrkivät pistämään palloa vastustajan boksiin sekä läheltä että kaukaa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka korkealta he tulevat prässäämään. Pääsemme joka tapauksessa pelaamaan kaksi kovaa matsia, Pitkäkangas päättää.

U18-tyttöjen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Viivi Pietilä (mv), FC Honka (PEP, FC Espoo)
Helmi Vihervuori (mv), EPS
Bella Aalto, HJK (HPS, MPS, PuiU)
Reeta Pirilä, ONS (Oulun HarrasteFutis, Oulu Blue Cats, Tervarit Juniorit)
Venla Koota, HJK (EPS)
Elsi Halmela, FC Espoo (LePa)
Lotta Paavilainen, EPS (HFA, KPV)
Vilja Kuri, EPS
Melisa Arifi, PK-35 Vantaa (EBK)
Hikaru Viherlaakso, TPS (Turun Weikot, TuNL)
Elsa Rinta-Kokko, FC Espoo (HFA, LePa)
Iida Kallio, Ilves (FC Nokia)
Olivia Reis, HJK (EBK, NuPS)
Veera Jääskä, FC Honka (JäPS)
Cecilia Jäntti, KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet)
Niiki Juttula, ONS (KajHa, FC Wimma, Suomussalmen Palloseura)
Saga Henriksson, HJK (EBK)
Anni Harmaala, PK-35 (TiPS, KoPSe)
Helmi Kumpulainen, VJS
Laura Oksanen, HJK (TiPS)
Ilona Kilpeläinen, ONS (Ajax-Sarkkiranta)
Anike Wusu, JyPK
Pihla Martin, FC Espoo (LePa)
Jelena Todoshchenko, FC Honka (EPS, HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)

U19-tyttöjen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv), TPS (KaaNa)
Viivi Mäki-Kamppi (mv), Ilves (SJK, SeMi, KaNu)
Anelma Lahikainen, HJK (SAPA)
Pinja Turkia, KTP (FC Peltirumpu, MyPa)
Noora Karvonen, HJK (Valtti, FC Kontu)
Nanna Nyman, ONS (OrPa, Oulu Blue Cats)
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi)
Edit Mare, HJK (KäPa)
Sanni Kouva, KuPS (ONS)
Ida Heikkinen, FC Honka (FC WILD)
Eevi Paakkari, JyPK
Anela Ljesnjanin, Ilves (KaaPo, TPS, EuPa, LLuja)
Milja Kiviranta, HJK (FC KTP, Jäntevä)
Ilona Walta, FC Honka (PK-35 Vantaa, HJK, PPS)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Iiris Holmström, HJK (Valtti)
Aada Mäkelä, HJK
Sofia Jahnukainen, HPS (PKKU, TuPS)
Tilda Råtts, Åland United (FC Sport)
Kerttu Sarelius, HJK

U19-tyttöjen ottelut:
La 13.7. klo 17.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
Ti 16.7. klo 11.00 Suomi – Tshekki, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)

Kumpikin ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Jari Litmanen Areenan katsomoon on vapaa pääsy.