U17-pojat nousi tasapeliin Saksaa vastaan

Sonosi Daldumin osuma takasi Minihuuhkajille arvokkaan pisteen. Suomi pelaa lauantaina paikasta EM-jatkokarsinnoissa.

Suomen avaus Saksaa vastaan.

18.10.2023 klo 15:02

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelasi Saksan kanssa 1–1-tasapelin tänään keskiviikkona. Liechtensteinin Eschenissä pelatun EM-karsintaottelun tallenne löytyy Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalta.

Suomi aloitti ottelun pirteästi, ja pallo oli ensimmäisten minuuttien ajan pääasiassa Saksan kenttäpuoliskolla. Saksa iski hanakasti vastaan, mutta Minihuuhkajat reagoi pallonmenetyksiin erinomaisesti ja pysäytti vastustajan ensimmäiset hyökkäykset jo keskikentällä.

Minihuuhkajat loi ensimmäisen maalipaikkansa yhdeksännellä minuutilla. Suomi riisti pallon hyökkäyskolmanneksellaan, ja Sonosi Daldum tarjoili Taavi Koukkumäelle – Koukkumäki pääsi ohi vastustajastaan, mutta suomalaisen viimeistely meni etukulmasta ohi. Minihuuhkajilla oli muutaman minuutin ajan todella vahva ote pelistä, ja Saksa joutui ajoittain puolustamaan syvältä.

Suomen vaarallinen pallonmenetys omassa boksissa aiheutti sydämentykytyksiä vartin kohdalla, mutta Minihuuhkajat selvisi tilanteesta ilman takaiskua. Hetkeä myöhemmin Osku Maukonen otti tärkeän torjunnan, kun Ken Izekor laukoi terävästi. Maukonen torjui vedon eteensä, ja Taycan Etcibasi pääsi kokeilemaan lähietäisyydeltä, mutta suomalaisvahti venyi jälleen pallon tielle.

Pallonhallinta siirtyi avausjakson edetessä selkeämmin Saksalle, mutta murtautuminen tuotti vastustajalle vaikeuksia. Saksan vastaisku oli tuottaa tulosta reilun puolen tunnin kohdalla, kun Izekor pääsi kasvokkain Maukosen kanssa – Maukosen hyvä vastaantulo esti saksalaiskärjen aikeet. Francis Onyeka tykitti hetki ennen taukoa hieman yli maalin, ja pukukoppeihin poistuttiin maalittomissa lukemissa.

Toinen jakso alkoi Saksan hienoisessa hallinnassa, mutta Suomi jatkoi hyvää boksipuolustamistaan, eikä vastustaja päässyt vetopaikoille. Saksa otti muutaman minuutin sisään kolme varoitusta, ja joukkue vaikutti aavistuksen turhautuneelta. Suomi pystyi pitämään palloa Saksan kenttäpuoliskolla – hyökkäyskolmannekselle Minihuuhkajien oli kuitenkin vaikea päästä.

Saksan johtomaali oli senttien päässä tunnin kohdalla. Saksalaispelaajan keskityspallo putosi Maukosen käsistä maalin edustalle, mutta maalivahti ehti koppaamaan pallon syliinsä viimeisellä mahdollisella hetkellä. Saksa teki 1–0-osuman hetkeä myöhemmin – Denis Husser pääsi puskemaan täysin vapaasti lähietäisyydeltä, ja Maukonen oli voimaton.

Suomi loi avausosuman jälkeen painetta Saksan boksiin. Djoully Nzoko ja Koukkumäki pääsivät kokeilemaan melko hyvistä vetopaikoista, mutta kummankin yritykset blokattiin. Matias Siltanen laukoi 72. minuutilla boksin rajan tuntumasta – yritys kimposi kulmapotkuksi saksalaispuolustajan loistavasta liukutaklauksesta.

Minihuuhkajien tasoitus oli todella lähellä seuraavassa tilanteessa. Nzoko haastoi vahvasti oikealta laidalta ja pääsi kokeilemaan pienehköstä kulmasta – Florian Hellstern torjui kovan vedon, ja David Weiss tykitti paluupallosta ylärimaan. Hellstern pysäytti hetki tästä Daldumin kudin.

Suomi sai palkinnon viimein 83. minuutilla, kun Daldum osui rangaistuspotkusta. Saksa painoi lopussa kovaa päälle, ja Montrell Culbrethilla sekä Husserilla oli hyvät paikat voittomaaliin, mutta Maukonen ja Suomen puolustus kestivät päätösvihellykseen asti. Arvokas piste nosti Suomen väliaikaisesti lohkokakkoseksi.

– Sanoin pojille ottelun jälkeen, että kaikki vähänkin jalkapallosta ymmärtävät tajuavat, kuinka kova temppu on nousta Saksaa vastaan tappioasemasta tasoihin. Pelaajiemme reaktio Saksan johtomaaliin oli mahtava – onneksi he saivat palkinnon. Se lämmittää minua tosi paljon, päävalmentaja Erkka V. Lehtola totesi.

– Ensimmäinen vartti oli meiltä loistava. Joukkueesta huokui loistava fiilis – sitä oli ollut ilmassa aamusta asti. Olimme alussa rohkeita sekä energisiä, ja mielestäni meidän olisi pitänyt tehdä vähintään yksi maali. Emme kuitenkaan olleet tarpeeksi vaarallisia. Saimme yläalueen riistoja, mutta hyökkäyksemme tyrehtyivät johonkin. Meillä oli tässä ottelussa monta hyvää vetopaikkaa, mutta laukauksissamme ei ollut tarpeeksi laatua, Lehtola jatkoi.

– Tiesimme etukäteen, että joudumme ottamaan ajoittain vastaan. Pelaajillamme alkoi hetkittäin jalka painamaan, mutta onneksemme joukkueessa on poikia, jolla riittää fysiikkaa toipua rasituksesta. Hetken voi piiputtaa, mutta sitten täytyy taas painaa täysillä. Tämän tason matseissa pitää jaksaa tehdä valtavasti töitä, että saa aikaan tulosta.

Minihuuhkajat päättää EM-karsinnat lauantaina, jolloin vastaan asettuu isäntämaa Liechtenstein. Avausottelussaan Saksalle hävinnyt Liechtenstein pelaa tänä iltana Ukrainaa vastaan. Lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä karsintojen viisi parasta lohkokolmosta etenevät EM-jatkokarsintoihin.

– Tämän tuloksen myötä meillä on hyvät asetelmat. Sallimme pojille ansaitut ”välibileet” – he tekivät tänään upean työn. Katsomossa oli paljon tarkkailijoita, ja olen täysin varma siitä, että moni pelaajistamme teki itselleen palveluksen jalkapallouraansa ajatellen, Lehtola sanoi.

– Nautimme hetken hyvästä tuloksesta, mutta sataprosenttinen keskittyminen palautumiseen alkaa pian. Puramme tämän matsin ja käännämme sen jälkeen katseet ratkaisevaan Liechtenstein-matsiin.

Suomen päätösottelu (Suomen aikaa):
La 21.10. 17:30 Liechtenstein – Suomi, Rheinpark Stadion (Vaduz)

Myös lauantain ottelu näkyy suorana Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalla. Otteluiden tilastot sekä lohkon sarjataulukon löydät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä