U15-tyttöjen turnaus päättyi voittoon Tshekistä

Pikkuhelmarit päätti Serbiassa pelatun kolmen ottelun turnauksen voittoon Tshekistä.

U15-tyttöjen avaus Tshekkiä vastaan 27.9.2024.

27.9.2024 klo 13:33

U15-tytöt (2010 ja myöhemmin syntyneet) kohtasi Tshekin 27.9. Serbiassa pelatun UEFA Development -turnauksen päätösottelussa. Suomi voitti ottelun 2-1.

Suomen avausmaali syntyi minuutilla 22, kun pallo pelattiin Tshekin linjan taakse ja maalivahtikin jo ohitettiin. Ensimmäisellä yrittämällä Pikkuhelmarit ei palloa verkon perukoille vielä saanut, mutta tästä pallo kimpoili Tshekin rangaistusalueen rajalle ja siihen päässyt Olivia Oulasvirta sijoitti Suomen hallitusti johtoon.

Tshekki tuli tasoihin minuutilla 51 Suomen puolustettua omaa boksiaan hieman huolimattomasti. Ottelun aikana Suomi pyrki monesti hyökkäämään Tshekin ylhäällä pelanneen puolustuslinjan taakse - tämä pyrkimys aiheutti myös monen hyökkäyksen keskeytymisen avustavan erotuomarin liputukseen, kun tshekit saivat pelattua suomalaiset paitsioon.

Suomen voittomaali syntyi minuutilla 70, kun pallo pelattiinkin linjan eteen Eedit Takaselle. Pienen poikittaiskuljetuksen jälkeen Takanen laukoi pallon vajaasta 20 metristä Tshekin maalin alakulmaan, ja näin Suomi otti voiton lukemin 2-1.

Päävalmentaja Pekko Söderström oli Suomen otteluun tyytyväinen.

- Tasainen peli, ja Tshekki oli sellainen vastustaja kuin odotimmekin. Se oli vaarallinen erikoistilanteistaan, piti puolustuslinjaa korkealla ja prässäsi kovaa - parhaimmillaan yhdeksällä pelaajalla. Vastustajan prässi aiheutti meille ongelmia avaamisvaiheessa ja kaistanvaihdoissa, mutta toisaalta, joka kerta kun onnistuimme sen läpäisemään, syntyi paljon tilaa kiihdyttää kohti heidän puolustuslinjaansa ja läpäistä se, Söderström kertoo.

2010-ikäluokan ensimmäisistä maaotteluista Pikkuhelmarit tuo kotiin kaksi yhden maalin voittoa ja yksi tappio rankkareilla. Turnauksessa pelaajat saivat uusia kokemuksia, kun kaksinkamppailuihin tultiin eri tavalla kuin Suomessa ja eri pelitoimintojen piti tapahtua nopeammalla tempolla.

- Oli ihan hyvät joukkueet vastassa, minkä johdosta pelaajat saivat tärkeän kokemuksen kansainvälisistä peleistä nurmikentällä. Paine on kova ja aika tehdä suorituksia pallon kanssa ja ilman palloa on tosi lyhyt. Näissä peleissä huudetaan siis pallonkäsittelytaitoa, syöttötaitoa ja intensiteettiä pallottomissa suorituksissa - ja pelaajat vastasivat näissä otteluissa siihen huutoon ajoittain tosi hyvinkin, Söderström päättää.

Ottelutallenne Palloliiton Youtube-kanavalla

Ottelun tiedot Tulospalvelussa