U15-tytöt nimetty toukokuun maajoukkueleirille

Pikkuhelmarit pelaa harjoitusottelun FC Espoon T18-joukkuetta vastaan tiistaina 28. toukokuuta. Ottelu alkaa kello 17.00, ja Eerikkilän tekonurmikentän katsomoon on vapaa pääsy.

Suomi pelasi kolme maaottelua Tshekissä viime marraskuussa.

14.5.2024 klo 13:55

U15-tyttöjen (2009 ja myöhemmin syntyneet) vuoden ensimmäinen maajoukkueleiri järjestetään Eerikkilässä 26.–29. toukokuuta. Maajoukkuetapahtuma on ikäluokalle ensimmäinen pitkään aikaan – Pikkuhelmarit oli viimeksi yhdessä marraskuussa 2023, kun Suomi osallistui Tshekin turnaukseen.

– Odotan leiriä tosi innostuneesti. Olen nähnyt talven sekä kevään aikana paljon pelejä ja vieraillut jokaisen alueen tapahtumissa. Minulla on laaja kuva tästä ikäluokasta, minkä lisäksi aluevalmentajamme ovat tarkkailleet pelaajia aktiivisesti. Olemme saaneet paljon videomateriaalia, mistä haluan kiittää seuroja, päävalmentaja Pekko Söderström sanoo.

– Tässä ryhmässä on neljä pelaajaa, joilla ei ole aiempaa kokemusta maajoukkuetapahtumista. Jotkut pelaajat joutuvat valitettavasti jättämään leirin välistä loukkaantumisten takia. Tälle ikäluokalle on luvassa mahtava vuosi, ja näyttöpaikkoja tulee riittämään myös jatkossa.

Suomi pelaa leirillä harjoitusottelun FC Espoon T18-joukkuetta vastaan. Söderström toivoo, että pelissä näkyy niitä asioita, joita Pikkuhelmarit esitti edellisessä maaottelussaan – Belgia kaatui UEFA Development -turnauksen päätöskamppailussa lukemin 3–1.

– FC Espoo on aloittanut kauden huimalla tavalla, ja saamme tosi hyvän mittarin. Haluan nähdä aktiivista pelaamista kumpaankin suuntaan. Tässä joukkueessa on paljon pelaajia, jotka kykenevät edistämään peliä rohkeasti, joten minulla on suuret odotukset matsia kohtaan.

Eerikkilän leiriä seuraa kaksi tapahtumaa, jotka keräävät yhteen suuren määrän 2009 syntyneitä pelaajia. Vuoden ensimmäiset maaottelut odottavat lokakuussa, jolloin Ruotsi vierailee Eerikkilässä tuplamaaottelun merkeissä.

– Ylialueellinen FIFA TDS -leiri järjestetään Tampereella heti kesäkuun alussa. Sinne nimetään pelaajia, jotka eivät ole mukana maajoukkueleirillä. Muutamaa viikkoa myöhemmin näemme paljon pelaajia Eerikkilän UEFA A -malliryhmäleirillä. Kumpaankin tapahtumaan kutsutaan 80 pelaajaa – pelaajilla on koko kesä aikaa antaa näyttöjä syksyn maajoukkuevalintoja ajatellen.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Martta Keskisarja (mv), VJS
Ruusu Ohtonen (mv), TuPS (KP-75)
Kaisla Lyytikäinen (mv), FC Espoo (LePa)
Ulrika Sarelius, HJK
Janessa Broström, ONS
Tilda Kouva, HJK (FC Futura)
Karla Kivimäki, FC Honka (HJK, HooGee)
Julia Viinonen, SJK (SeMi) (nimetty Elin Brandt, HJK (FC Honka, FC Kasiysi) tilalle 24.5.)
Iita Rautiainen, HJK (Tervarit-j, Ajax-Sarkkiranta)
Miona Selkälä, ONS (HauPa)
Pouta Ukkonen, KuPS (Pallokissat)
Aino Lamberg, HJS