U15-tytöt nimetty syyskuun Serbian turnaukseen

Pikkuhelmarit kohtaa emäntämaan lisäksi Slovakian ja Tshekin. Palloliitto selvittää mahdollisuutta maaotteluiden striimaamiseen.

Enna Jalkanen valittiin Tinni Korpela -leirillä Team Koiviston parhaaksi pelaajaksi.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

9.9.2024 klo 15:50

U15-tytöt (2010 ja myöhemmin syntyneet) pelaa syyskuussa ikäluokan ensimmäiset maaottelunsa. Pikkuhelmarit matkaa ensi viikolla Serbiassa järjestettävään UEFA Development -turnaukseen, jossa Suomi saa vastaansa turnausemännän, Slovakian sekä Tshekin.

– Meillä on koossa tosi mielenkiintoinen ryhmä, ja lähdemme reissuun odottavaisin mielin. Tämän ikäluokan suhteen on takana hyvä prosessi – yhteistyö seurojen ja aluevalmentajien kanssa on sujunut vuoden mittaan erinomaisesti. Nyt valitsimme mukaan nämä 20 pelaajaa. Ikäluokan taso on laaja, ja pelaajien on tärkeää muistaa, että näyttöpaikkoja on luvassa reilusti, päävalmentaja Pekko Söderström toteaa.

– Elokuun Tinni Korpela -leirillä oli toki suuri merkitys valintoihin, mutta mukana on pelaajia, jotka eivät päässeet osallistumaan kyseiseen tapahtumaan. Olemme nähneet paljon pelaajia useassa eri tapahtumassa, joten meillä on aika hyvä kuva tästä ikäluokasta.

Turnaus on ikäluokan ensimmäinen myös vastustajille, joten Suomen valmennuksella ei ole juurikaan tietoa Serbiasta, Slovakiasta tai Tshekistä.

– Aiomme katsoa maiden edellisten ikäluokkien otteluita, mutta muuten vastustajien tarkkailuun ei ole hirveästi mahdollisuuksia ennen turnausta. Keskitymme Serbiassa omaan pelaamiseemme – omat periaatteemme ovat täysin pääosassa sekä hyökkäys- että puolustuspäässä, Söderström jatkaa.

– Joukkueemme on täynnä pelaajia, jotka kykenevät aktiiviseen peliin. Uskon ja luotan siihen, että pelaajamme pääsevät näyttämään maajoukkueen mukana samoja vahvuuksia kuin seuroissaan. Tämä on meille kaikille hieno mahdollisuus päästä mittamaan tasoamme hyviä joukkueita vastaan.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Camilla Huttunen (mv), HJS
Veera Valonen (mv), HJK (PPJ)
Piitu Päivärinta, NuPS
Hertta Myyryläinen, HJK (Valtti)
Elsa Mäkinen, HJK (VJS)
Aino Kangasniemi, JyPK-JJK
Enna Jalkanen, TPS (Mynämäen Pallo -53)
Iris Verno, HPS
Enni Patronen, FC Espoo (LePa)
Mira Säikkö, FC Viikingit
Tuulianna Artti, PKKU (TuPS, KP-75)
Tessa Koukkumäki, FC Espoo (EBK)
Hertta Ahonen, HJK (Ilves)
Jessica Forsell, KaaPo (KaaNa)
Matilda Eskola, HJK (HPS)
Vilja Kiehelä, EPS
Kerttu Kossila, HJK (ToTe, Valtti)
Eedit Takanen, FC Espoo (KaPy)
Helmi-Sofia Palmu, HJS (RiPS)
Olivia Oulasvirta, HJK (LPS)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Su 22.9. klo 12.00 Suomi – Slovakia, Sporski Centar FSS (Stara Pazova)
Ti 24.9. klo 15.00 Serbia – Suomi, Sporski Centar FSS (Stara Pazova)
Pe 27.9. klo 11.00 Suomi – Tshekki, Sporski Centar FSS (Stara Pazova)

Palloliitto selvittää mahdollisuutta maaotteluiden striimaamiseen.