Tyttöjen ja poikien alle 15-, 17- ja 19-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajien paikat on asetettu avoimeen hakuun

Tyttöjen ja poikien alle 15-, 17- ja 19-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajien paikat ovat asetettu avoimeen hakuun. Kaikki kuusi tehtävää ovat kahden vuoden määräaikaisuuksia (1.1.2025-31.12.2026), joissa on optio vuosille 2027-2028.

Kuvituskuva.

9.4.2024 klo 12:02

Palloliiton uusi nelivuotinen strategiakausi alkaa tammikuussa 2025. Tyttöjen ja poikien alle 15-, 17- ja 19-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajien määräaikaiset sopimukset päättyvät vuoden 2024 lopussa. Uuden strategiakauden alkajaisiksi kaikkien kuuden tyttöjen ja poikien maajoukkuevalmentajan pestit menevät avoimeen hakuun.

– Avoin haku on meille hyvä mahdollisuus selvittää, millaisia valmentajia tyttöjen ja poikien maajoukkueidemme valmentamisesta on kiinnostunut - ei ainoastaan Suomessa vaan myös ulkomailla, sanoo Palloliiton urheilutoimenjohtaja Aki Hyryläinen.

Hyryläinen toivoo, että tyttöjen ja poikien maajoukkueiden nykyiset päävalmentajat eivät ota avointa hakua epäluottamuksen osoituksena. Haun päätteeksi nykyisille valmentajille (Pekko Söderström (U15-tytöt), Akan Okomoh (U17-tytöt), Arttu Pitkäkangas (U19-tytöt), Kai Nyyssönen (U15-pojat), Erkka V. Lehtola (U17-pojat) ja Peter Lundberg (U19-pojat)) voidaan antaa myös uusi sopimus.

– Olen tyytyväinen meidän valmentajiimme. Toisaalta tämä on hyvä paikka istua alas heidän kaikkien kanssa ja keskustella esimerkiksi heidän motivaatiostaan jatkaa nykyisissä rooleissaan, Hyryläinen sanoo.

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen taustoittaa, että maajoukkuevalmentajien paikat menivät avoimeen hakuun, koska Palloliiton strategia uudistuu ja maajoukkuevalmentajien sopimukset pitenevät. Uusi strategia tulee olemaan kunnianhimoinen niin pelaajakehityksen kuin menestyksenkin näkökulmasta, ja avoimessa haussa olevat paikat ovat ensi kertaa 2+2-vuotisia. Tällä tavoitellaan entistä pitkäjänteisempää toimintaa, ja optio merkitsee sopimuksen molemminpuolista tarkistuspistettä jatkosuunnitelmien osalta.

– Aina, kun valmentajien sopimukset päättyvät, asioista sovitaan uudelleen. Maajoukkuevalmentajien toimenkuvia on päivitetty jonkin verran, jotta ne ovat kytköksissä uuden strategian tavoitteisiin, Miettinen kertoo.

Hyryläinen kertoo, että näistä toimenkuvien viilauksista keskustellaan myös lisää nykyisten valmentajien kanssa.

– Uusi strategia kaudelle 2025-28 on meille iso mahdollisuus haastaa itseämme. Haluamme tietää, haluavatko nykyiset valmentajamme sitoutua meidän tulevaan strategiamme ja muutamiin sen myötä tuleviin toiminnallisiin reunaehtoihin. Toivon, että hekin näkevät uuden strategian avoimena mahdollisuutena itsensä haastamiseen, Hyryläinen sanoo.

Tavoitteena on muun muassa tyttöjen ja poikien maajoukkuetoimintojen lähentäminen entisestään.

– Uudella strategiakaudella haluamme ottaa seuraavan askeleen suomalaisessa maajoukkuetoiminnassa ja pelaajakehityksessä, Miettinen kertoo.

Maajoukkueiden päävalmentajien tehtävät eroavat toisistaan erityisesti ikäluokkien välillä. Tarkat edellytykset kuhunkin tehtävään löytyvät kokonaisuudessaan alla olevien hakulinkkien takaa.

– Haemme maajoukkuevalmentajiksi sellaisia ihmisiä, jotka saavat tuloksia aikaiseksi ihmisiä johtamalla. Ihmisiä, jotka ymmärtävät, millainen on jalkapallon evoluutio ja mitä se meiltä vaatii. Ihmisiä, jotka haluavat viedä sitä viestiä kentälle – seuroihin, missä työ tehdään, Hyryläinen kiteyttää.

Lisätietoja tehtävistä ja hakulinkit

Alle 19-vuotiaat tytöt: https://www.recright.com/careers/fi/seurojenpalloliitto/maajoukkuevalmentaja-alle-19-vuotiaat-tytot-66011ff248c199d857226c5c

Women’s U19: https://www.recright.com/careers/en/seurojenpalloliitto/womens-u19-national-team-head-coach-6613ac95396a3ae36da601bc

Alle 19-vuotiaat pojat: https://www.recright.com/careers/fi/seurojenpalloliitto/maajoukkuevalmentaja-alle-19-vuotiaat-pojat-66011f1f48c199d8572236af