Somali Cup –jalkapalloturnauksen semifinaali ja finaali Vantaalla 26.-28.7.

Tänä vuonna Somali Cup pelataan jo 15. kertaa. Turnauksen otteluihin on vapaa sisäänpääsy.

Somali Cupin 2024 finaali pelataan Myyrmäen stadionilla. Kuva semifinaalista Koivukylästä.

26.7.2024 klo 14:00

Somali Cup 2024 –jalkapalloturnaus kokoaa yhteen jalkapallofanit eri taustoista ja tarjoaa tilaisuuden nauttia niin jalkapallosta kuin yhteisöllisyydestä.

Turnauksen neljä parasta joukkuetta ottavat toisistaan mittaa semifinaalissa Koivukylän Sinelli Areenalla perjantaina 26.7. klo 17 alkaen. Jalkapalloviikonloppu päättyy finaaliotteluun Myyrmäen jalkapallostadionilla sunnuntaina 28.7. klo 17-20.

Vantaan 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi finaaliottelut pelataan nyt ensimmäistä kertaa Vantaalla. Tapahtuman järjestävät Vantaan kaupunki yhdessä SAMHA ry:n, Socus ry:n, Suomen Somaliliiton, Itä-Vantaan Somalikulttuuri-yhdistyksen, DreamChasers ry:n, Sahan-Seuran sekä Diakonissalaitoksen Vamos-hankkeen kanssa.

Semifinaalissa Koivukylän ja Espoon välillä oli paljon katsojia.

Somali Cup

Somali Cup on ollut merkittävä osa Suomen monikulttuurisia urheilutapahtumia jo 15 vuoden ajan. Se edistää kulttuurien välistä dialogia ja yhteisöllisyyttä, tarjoten tilaisuuden juhlistaa jalkapalloa ja yhteisiä arvoja. Erilaiset yhteisöt voivat kohdata finaalissa positiivisissa tunnelmissa urheilun välityksellä.

Tapahtuma on toiminut alustana, jossa eri kulttuuritaustoista tulevat ihmiset voivat kohdata toisensa, jakaa kokemuksiaan ja vahvistaa yhteisöllisyyttä ja ymmärrystä. Kulttuurien välinen dialogi on yksi tapahtuman keskeisistä tavoitteista. Somali Cup tarjoaa turvallisen ja kunnioittavan ympäristön, jossa ihmiset voivat oppia toisiltaan ja rakentaa positiivisia suhteita, mikä vahvistaa monikulttuurista yhteiskuntaa ja edistää sosiaalista koheesiota.

Ilmoittautuneita joukkueita koko cupissa oli yhteensä 12, joista kolme on Vantaalta ja loput ympäri Suomea. Kaikille avoimessa ja maksuttomassa Somali Cupissa päästään kokemaan jännittävä ja merkityksellinen tapahtuma, joka juhlistaa jalkapalloa, monikulttuurisuutta ja yhteisiä arvoja.

Otteluohjelma

Perjantaina 26.7. klo 17 alkaen pelataan semifinaalit Havukosken liikuntapuiston Sinelli Areenalla (Koivukylänväylä 32, 01360 Vantaa). Otteluissa kohtaavat turnauksen neljä parasta joukkuetta, joista kaksi pääsee finaalipeliin Myyrmäkeen.

Lauantaina 27.6. klo 17-21 Myyrmäen jalkapallostadionilla (Raappavuorentie 6, 01600 Vantaa) vietetään Vantaan Perhe Tapahtumaa. Tapahtumassa on tarjolla monipuolista ohjelmaa, kuten jännittäviä pelejä ja aktiviteetteja, ruokaa ja virkistäytymistä, livemusiikkia ja viihdettä sekä käsitöitä ja työpajoja. Tämä on täydellinen tilaisuus nauttia kesäillasta ja luoda unohtumattomia muistoja yhdessä perheen kanssa. Tapahtuman järjestävät Dreamchasers ry, Sahan-Seura ry, Vantaan kaupunki ja SAMHA.

Sunnuntaina 28.7. klo 17-20 ratkeaa Somali Cupin voittaja finaaliottelussa Myyrmäen jalkapallostadionilla. Ottelun jälkeen voittajajoukkue palkitaan Somali Cup 2024 -mestaruuspokaalilla ja muilla palkinnoilla.

Vantaalla pelattavat finaaliottelut eivät ole vain yksittäisiä urheilutapahtumia, vaan todiste urheilun tärkeästä merkityksestä yhteisöjen kohtaamisessa. Jalkapallon avulla tuodaan esille tärkeitä arvoja kuten reilu peli, kunnioitus ja yhteistyö. Yhteisöllisyys on Somali Cupin ytimessä. Tapahtuma tuo yhteen ihmiset eri taustoista ja luo tilaisuuden rakentaa vahvempaa ja yhtenäisempää yhteiskuntaa. Se tarjoaa nuorille mahdollisuuden osallistua ja tuntea yhteenkuuluvuutta, mikä on tärkeää heidän henkilökohtaiselle kasvulleen ja yhteiskunnan tulevaisuudelle.

Järjestäjät: SAMHA ry, Socus ry, Suomen somalialaistenliitto ja Vantaan kaupunki.

Lisätietoja:
Tariq Omar