Saloranta: ”Siitä tulee hieno ilta”

Suomi kohtaa Hollannin EM-karsintaottelussa tiistaina Tampereella kello 19.00 loppunvaratulla Tammelan Stadionilla. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 18.30 alkaen.

Helmarit Tammelan Stadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Elna Rikkinen

3.6.2024 klo 18:22

Helmareiden Hollanti-tuplan ensimmäinen osaottelu päättyi perjantaina Rotterdamissa emäntäjoukkueen voittoon lukemin 1–0. Mahdollisuus revanssille tulee Suomelle nopeasti, kun joukkueet uudestaan tiistaina Tampereella.

Perjantain ottelu on käsitelty joukkueessa huolellisesti. Hollannille ei haluta antaa yhtä paljon tilaa ja aikaa kuin vieraskentällä.

– Olemme käyneet läpi puolustuspeliä ja sitä, miten saamme painetta lisää Hollannille. Teemme siinä pieniä viilauksia, koska haluamme riistää palloa nopeammin, päävalmentaja Marko Saloranta kommentoi maanantaina ennen joukkueen valmistavia harjoituksia.

Vaikka Hollanti oli ensimmäisessä ottelussa hallitsevampi osapuoli, oli Suomella omat hetkensä. Saloranta haluaa joukkueensa olevan enemmän pallossa tiistain kotiottelussa.

– Hyökkäyspelin osalta meillä olisi ollut sauma ottaa pidempiä hyökkäyksiä Rotterdamissa. Niitä me haluamme lisää. Olemme käyneet myös erikoistilanteita tarkasti läpi. Olemme olleet niissä hyviä koko ajan, mutta myös huomenna niissä on onnistuttava, koska Hollanti on todella hyvä erikoistilannejoukkue.

FIFA-rankingissa sijalla kahdeksan oleva Hollanti oli monissa ennakkoarvioissa karsintalohkon selvä ennakkosuosikki. Suomen joukkueella on kuitenkin vahva usko mahdollisuuksiinsa karsintojen A-liigassa. Se näkyi myös ottelun jälkeen Rotterdamissa.

– Mieltäni lämmitti se, kuinka pettyneitä kaikki me olimme sen pelin jälkeen. Se kertoi, että uskomme tekemiseemme.

”Tämä on iso juttu”

Hollannin prässipeli aiheutti Suomelle paljon haasteita ensimmäisessä ottelussa. Saloranta uskoo, että juuri vastustajan korkea prässi voi avata Helmareille mahdollisuuksia.

– He prässäävät todella rohkeasti. He jättävät paljon yksi vastaan yksi -tilanteita alimpaan linjaan ja vartioivat ylempänä. Siinä on meille mahdollisuuksia.

Helmareiden tukena on Tampereella täysi stadion. Kotiyleisön luoman tunnelman ja kannustuksen vaikutukset näkyivät huhtikuun Italia-voitossa Helsingissä. Päävalmentajan mukaan kotiyleisön hurmos voi siivittää Helmarit kovaan lentoon Tammelan kesäillassa.

– Italia-pelissä oli reilu 5000 katsojaa ja meteli oli kovaa. Väitän, että pelaajat saavat siitä todella paljon energiaa. Olimme silloin monissa asioissa parempia kuin koskaan, kuten kamppailupelaamisessa ja työmäärässä. Se välittyi varmasti katsomoon ja jokainen tiesi, että pelaajat jättivät kentälle kaikkensa. Uskon, että pelissä tulee olemaan taas samanlainen efekti.

Ottelu on Helmareiden historian ensimmäinen loppuunmyyty karsintaottelu. Samalla rikotaan myös naisten maajoukkueen karsintojen yleisöennätys, joka tehtiin lokakuussa Nations League -ottelussa Kroatiaa vastaan. Helmareiden suosio on vahvassa kasvussa.

– Tämä on iso juttu, meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut loppuunmyytyä stadionia. Se on tärkeää tälle joukkueelle, mutta myös koko suomalaiselle naisten ja tyttöjen pelaamalle jalkapallolle. Siitä tulee hieno ilta.

Suomen ja Hollannin välinen EM-karsintaottelu käynnistyy tiistaina Tampereella Tammelan Stadionilla kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 18.30 alkaen.

Helmarit näkyy Tampereen katukuvassa.Kuva: Ⓒ SPL /Elna Rikkinen

Etkö löytänyt etsimääsi?