Saloranta: ”Meille ei riitä mikään muu”

Suomi kohtaa Italian EM-karsintojen lohkovaiheen päätösottelussa tiistaina Bolzanossa Suomen aikaa kello 20.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Suomi harjoitteli maanantaina Stadio Druson komeissa maisemissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

15.7.2024 klo 21:53

Helmareilla on tiistaina edessään jättimäinen ottelu. Mikäli Suomi voittaa Italian ja Norja ei voita Hollantia samaan aikaan käynnistyvässä ottelussa, sijoittuu Suomi lohkokakkoseksi ja saa suoran paikan kesällä 2025 Sveitsissä pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Karsintojen A-liigan lohkovoittajat ja -kakkoset saavat suoran kisapaikan. Lohkokolmoset ja -neloset pelaavat kisapaikasta jatkokarsinnoissa.

– Lähestyminen otteluun on sikäli helppoa, että emme voi vaikuttaa mihinkään muuhun kuin siihen, että voitamme pelin. Meille ei riitä mikään muu. Uskon, että olemme läpi, jos voitamme. En usko, että Hollanti tulee häviämään Norjalle, päävalmentaja Marko Saloranta ennakoi.

Helmareiden EM-karsintalohkon tilanne ennen viimeistä ottelukierrosta.Kuva: UEFA

Unelma suorasta kisapaikasta pysyi elossa, kun Suomi nousi perjantaina 1–1-tasapeliin Norjaa vastaan Emma Koiviston viime hetken maalilla Turussa.

Norja siirtyi aikaiseen johtoon ja hallitsi pitkiä jaksoja ensimmäisellä puoliajalla. Helmarit paransi otteitaan toisella jaksolla ja vieraat olivat ongelmissa Suomen rohkean ja aggressiivisen pelin kanssa. Lisäajan kahdeksannella minuutilla syntynyt tasoitus oli Salorannan mukaan esimerkki joukkueen itseluottamuksesta ja taisteluhengestä.

– Alku oli meille todella vaikea. Tämän joukkueen luonne on kuitenkin niin kova, että pääsimme otteluun paremmin mukaan. Toinen jakso oli meiltä vahva. Pelasimme viisi minuuttia vajaalla, mutta pääsimme senkin jälkeen takaisin mukaan. Se loppu korostaa sitä rauhaa ja uskoa tekemiseemme. Maalimme ei ollut mikään onnenkantamoinen. Olemme olleet kaikissa kotimatseissa tappiolla ja tulleet sieltä rinnalle tai ohi. Se kertoo paljon, päävalmentaja korostaa.

Kooste perjantain Norja-ottelusta:

Helmareiden pelaajaryhmässä nähdään muutamia muutoksia Italiassa. Puolustaja Joanna Tynnilä loukkasi nilkkansa Norja-ottelussa eikä matkustanut joukkueen mukana Bolzanoon. Perjantain ottelusta sivussa ollut keskikenttäpelaaja Olga Ahtinen on jälleen pelikunnossa.

– Joanna ei ole valitettavasti mukana, hän pelasi äärettömän hyvän ottelun Norjaa vastaan. Emma Koivisto ja Nea Lehtola harjoittelevat tänään ryhmästä erillään, mutta ihan vaan varotoimenpiteenä. Emma vetää itsensä aina äärimmilleen matseissa, ja haluamme, että hän on tuore huomenna. Muuten tilanne on hyvä, ja Olga harjoitteli täyspainoisesti eilen, Saloranta avasi joukkueen terveystilannetta ennen maanantain valmistavia harjoituksia.

Olga Ahtinen on taas Helmareiden vahvuudessa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

”Italialla on kaikki paineet”

Italia pelasi perjantaina Hollannin kanssa maalittoman tasapelin. Hyökkääjä Agnese Bonfantini katseli ottelun lisäajalla punaista korttia ja on pelikiellossa Suomea vastaan.

Myös Italia tarvitsee tiistain kamppailusta kipeästi pisteitä. Voitto veisi italialaiset varmuudella lohkon kahden parhaan joukkoon, mutta myös tasapeli riittää heille, mikäli Norja jää pisteittä ottelussaan Hollantia vastaan.

Helmarit kohtasi Italian EM-karsintojen toisella ottelukierroksella huhtikuussa Helsingissä. Tuolloin Suomi nousi toisella puoliajalla upeaan 2–1-voittoon. Helmareiden maaleista vastasivat Jutta Rantala ja Oona Sevenius, jonka osuma tilastoitiin kuitenkin lopulta Elena Linarin omaksi maaliksi.

– Juoksimme siinä ottelussa enemmän kuin koskaan. Löimme itsemme likoon hyökkäys- ja puolustussuuntaan. Iso asia siinä ottelussa oli se, kuinka hyvin puolustimme. Sen pitää tapahtua myös huomenna. Maalipaikkojen luomisemme on kehittynyt, ja uskon, että pystymme luomaan tarvittavat paikat. Niissä paikoissa täytyy totta kai olla tehokas, Saloranta sanoo.

Kooste huhtikuun Italia-ottelusta:

Italia on ollut kotikentällään vahva. Hollanti kaatui karsinta-avauksessa Cosenzassa ja Norja jäi tasapeliin Ferrarassa. Tiistain ottelu pelataan Pohjois-Italiassa Bolzanossa Stadio Drusolla, jonka yleisökapasiteetti on 5500. Otteluun oli myyty sunnuntaina 2000 lippua. Päävalmentajan mukaan kotijoukkueella on isommat paineet tiistaina.

– Ottelussa tulee olemaan vaikeita hetkiä, se on ihan selvä. Meidän täytyy pitää ne lyhyinä ja päästä niistä yli. Fakta on, että Italialla on kaikki paineet. He ovat aina EM- ja MM-kisoissa ja pelaavat nyt pientä "hiihtomaata" vastaan. Heille olisi kova paikka hävitä kaksi kertaa Suomelle.

EM-karsintojen lohkovaiheen päätöskierroksen kaikki ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 20.00. Norja ja Hollanti kohtaavat Bergenissä A-liigan 1-lohkon toisessa kamppailussa, jota seurataan varmasti tarkasti sekä Suomen että Italian leireissä.

Lohkosijoituksilla on merkitystä myös seuraavan Nations Leaguen kannalta. A-liigan lohkoneloset aloittavat seuraavan Nations Leaguen B-liigassa. EM-karsintojen jälkeen ei pelata liigojen välisiä nousu- ja putoamiskarsintoja.

Suomen ja Italian välinen EM-karsintojen lohkovaiheen päätösottelu käynnistyy Bolzanossa tiistaina Suomen aikaa kello 20.00. Suora lähetys käynnistyy Yle Areenassa kello 19.40 ja Yle TV2:ssa kello 20.00.

Helmareiden viimeistelyharjoituksissa vallitsi hyvä tunnelma.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä