Respect Pride -jalkapalloturnaus 27. kesäkuuta

Kesän värikkäin aikuisten jalkapallokarnevaali, Respect Pride- jalkapalloturnaus järjestetään torstaina 27.6.2024. Tapahtuma on matalan kynnyksen harrastejalkapalloturnaus, johon tervetulleita mukaan ovat kaikki tasosta ja osaamisesta riippumatta! Turnaus järjestetään Töölön pallokentällä.

Respect Pride -turnaus.Kuva: Mira Lönnqvist

16.4.2024 klo 09:55

Tapahtuman järjestää H.O.T ry yhteistyössä Suomen Palloliiton, Suomen Työväen Urheiluliitto TUL:n sekä monikulttuuristen liikuntajärjestöjen Liikkukaa – Sport 4 All ry ja Monaliiku ry:n kanssa. Tapahtuman suojelijana toimivat Palloliiton varapuheenjohtaja Katri Mattsson ja kansanedustaja, entinen jalkapalloilija Timo Furuholm. Pelaajalähettiläinä toimivat Helmareiden Emma Koivisto sekä TPS:n Riku Riski.

– Palloliiton missio ”jalkapalloa jokaiselle” sisältää jo itsessään tavoitteen yhdenvertaisuudesta. Isona yhteiskunnallisena toimijana tässä polarisoituvassa maailmassa meidän tulee osaltamme mahdollistaa kaikille sellainen toimintaympäristö jalkapallon harrastamiseen, jossa ihminen tuntee olonsa turvalliseksi ja kokee että hän saa olla juuri sellainen kuin on ja voi rakastaa juuri ketä itse haluaa. Ja tästä Respect Pride-turnaus on hieno esimerkki, sanoo Mattsson.

Katri Mattsson.Kuva: Jyri Sulander / SPL

– Jalkapallon ei pitäisi olla kaapin paikka. Jokainen on tervetullut sen pariin omana itsenään – ilman poikkeusta, sanoo Furuholm.

Timo Furuholm.Kuva: Ⓒ Antti Yrjönen /Antti Yrjönen

– Pidän erityisen tärkeänä yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden toteutumista urheilussa ja jalkapallossa. Muistan edelleen elävästi, miten lapsuuteni pihapeleissä kaikki olivat tervetulleita mukaan peleihin - siellä olivat kaikki yhdessä sukupuolesta tai taustoista riippumatta aina lapsista vanhuksiin. Ei ollut mitään väliä mistä kukin tuli, kaikki olivat yhdenvertaisia ja yhtä tervetulleita pelaamaan. Tätä sanomaa olen mielelläni tukemassa, sanoo Koivisto.

Emma Koivisto.Kuva: Riku Laukkanen

Riku Riski.

– Haluan olla mukana edistämässä yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden sanomaa jalkapallon kautta. Respect Pride -jalkapalloturnaus on tapahtuma, jossa yhdistyvät pelaamisen ilo ja tasa-arvon edistäminen urheilussa ja yhteiskunnassa. On ilo ja kunnia olla pelaajalähettiläänä mukana jakamassa tätä sanomaa ja näitä arvoja, Riski sanoo.

Respect Pride -jalkapalloturnaus tekee jalkapalloperheen kaikki värit näkyviksi.

– Vaikka Respect Pride on täynnä väriä ja jalkapallon riemua, on sen tärkein viesti yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys. Tätä viestiä Respect Pride on nostanut esille jo 10 vuoden ajan. Ensimmäinen Respect Pride -turnaus järjestettiin 2014 riemukkaana vastaiskuna sille yhteiskunnassa lisääntyneelle vihapuheelle ja pyrkimyksenä luoda vastakkain asettelua HLBTIQ+- ja maahanmuuttajayhteisöjä kohtaan. Jalkapallo kuuluu kaikille ja jalkapallokentällä on tilaa pelata yhdessä toisia kunnioittavasti, ylpeästi omana itsenään, kuvailee tapahtumakoordinaattori ja H.O.T ry:n puheenjohtaja Leena Häyhtiö.

Naisten sarjan voitti vuonna 2023 (I'm) Oh-gay -joukkue.Kuva: Mira Lönnqvist

Respect Pride -jalkapalloturnaus on osa Helsinki Pride -tapahtuma kuukautta. Helsinki Priden tämän vuoden teema on Rauha ja Toivo.

– Rauhaa on olla ylpeä omasta identiteetistä ja kehosta, rauhasta rakastaa ketä haluaa. Rauhan rikkomiselle tai sen kyseenalaistamiselle ei tule antaa tilaa yhteiskunnassamme eikä urheilussa. Jalkapallossa jokaisella tulee olla rauha pelata turvallisessa ympäristössä ilman pelkoa minkäänlaisesta häirinnästä, syrjinnästä tai rasismista. Toivo on yhteisöissä ja heidän liittolaisissaan, jotka Respect Pride tuo yhteen. Tapahtuma toimii esimerkkinä ja luo toivoa yhdenvertaisesta, syrjimättömästä, aidosti inklusiivisesta urheilusta, joka toivottaa kaikki tervetulleeksi sen pariin. Toivo on siinä ilossa, että jalkapallo yhdistää, Häyhtiö painottaa.

Turnausjärjestelyt

Tänä vuonna turnaus pelataan jälleen kolmessa eri sarjassa:
- Sekajoukkueet
- Naisten joukkueet
- Miesten joukkueet

Sekajoukkueessa kentällä tulee olla koko ajan vähintään 2 pelaajaa, joiden sukupuolen ilmaisu on cis-nainen, non-binary tai trans-nainen. Naisten sarja on tarkoitettu cis-naisille, non-binary tai trans-naisille, jotka kokevat sarjan tason omakseen. Miesten sarjassa puolestaan pelaavat cis-miehet, non-binary tai trans-miehet, jotka kokevat sarjan tason omakseen.

Pelaamisen lisäksi paikalle voi tulla myös katsomaan pelejä, kuuntelemaan musiikkia ja kannustamaan joukkueita. Tapahtuma on kaikille maksuton, iloisen mielen liikuntatapahtuma.

Turnaus pelataan 5v5-peleinä. Peliaika on 20 minuuttia. Jokaiselle joukkueelle pyritään saamaan ainakin 3–5 ottelua.

Ilmoittautuminen

Ilmoita mukaan 7–10 henkilön joukkueesi! Toivomme ilmoittautumisia ensisijaisesti joukkueittain, mutta toki mukaan on mahdollista ilmoittautua myös yksittäisenä pelaajana 13.6. mennessä – tervetuloa!

Joukkueiden ilmoittautuminen.

Yksittäisten pelaajien ilmoittautuminen.

Ilmoittautuneita pyydetään tarkkailemaan sähköpostiaan viimeistään viikolla 25 eli juhannusviikolla, mikäli et saa lisätietoja sähköpostiisi, otathan yhteyttä: puheenjohtaja@hot.fi

Otteluohjelmat tullaan julkistamaan Palloliiton Tulospalvelussa.

Respect Pride -turnauksen väriloistoa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä