Pyry Soiri: ”Haluan voittaa Romaniassa pokaaleja”

CS Universitatea Craiovan kausi jatkuu sunnuntaina – Soirin uusi seura lähtee kevätkauteen pääsarjan kolmannelta sijalta. Maajoukkueen osalta Soirin tähtäin on maaliskuun EM-jatkokarsintavälierässä.

Soiri viimeisteli kaksi maalia EM-karsintojen päätösottelussa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

15.1.2024 klo 18:11

Kun Pyry Soiri palasi kotimaan kentille kaudeksi 2022, takana oli vaikeita aikoja tanskalaisessa Esbjerg fB:ssä. Nyt 29-vuotiaalla puolustajalla on alla kaksi mestaruuskautta ja mukava määrä europelejä sekä maaotteluja – onnistumiset oikeissa paikoissa toivat Soirille kahden ja puolen vuoden mittaisen sopimuksen romanialaiseen Universitatea Craiovaan.

– Kun siirryin HJK:hon, halusin oppia itsestäni sekä pelaajana että ihmisenä. Nämä tavoitteet toteutuivat, minkä lisäksi pääsin voittamaan paljon ja pelaamaan sekä Konferenssiliigaa että Eurooppaliigaa. Kaikki ei sujunut alkuun täydellisesti Klubissa, mutta vastoinkäymiset vahvistivat minua. Parin viime vuoden kokemukset mahdollistivat sen, että pystyin ottamaan askeleen eteenpäin, Soiri sanoo.

Soirin uusi työnantaja ei ole suomalaisille se tutuin romanialaisseura, mutta ”Alb-albaștrii” taistelee vuosittain Liga I:n kärkisijoista. Nelinkertainen Romanian mestari (aiemmin UNSR, CSU ja Știința Craiova) sijoittui viime kaudella sarjaneloseksi, ja seurassa on suuri hinku palata mestaruuskantaan yli kolmen vuosikymmenen jälkeen.

– Vakuutuin heti siitä, kuinka paljon seurassa on kunnianhimoa. Tiedän Romanian olevan kova futismaa, jonka A-maajoukkue on tällä hetkellä vahvassa nousussa. Romanian suurseurat panostavat toimintaansa, ja romanialaiset seuraavat pääsarjaa tosi tarkasti. Olen kuullut paljon intohimoisista kannattajista, ja odotan sitä, että pääsen pelaamaan heidän edessään.

Suomalaisen sopimus julkaistiin 28. joulukuuta, mutta Soiri ei ole juurikaan ehtinyt tutustua uuteen kotikaupunkiinsa – pakki ehti viettää Romaniassa alle vuorokauden, kunnes matka jatkui Turkin Antalyaan. Vajaan parin viikon harjoitusleiri päättyi tänään maanantaina.

– Olen päässyt hyvin mukaan joukkueeseen, ja kaikki ovat ottaneet minut lämpimästi vastaan. Seurassa huolehditaan tosissaan siitä, että pelaajat pystyvät keskittymään täysillä olennaiseen. Vedimme leirin tosi kovalla intensiteetillä, ja oli kiva päästä pelaamaan heti parissa matsissa.

Soiri pelasi avausjakson viime keskiviikon ottelussa saksalaista Greifswaldia vastaan – sunnuntaina mies oli jälleen avauksessa, kun Universitatea Craiova kohtasi tshekkiläisen Slovackon. Kumpikin kamppailu päättyi 1–1-tasapeliin.

– Pelasin oikeaa pakkia, mikä on minulle mieleisin pelipaikka. Mielestäni vahvuuteni korostuvat parhaiten sillä tontilla, mutta seurassa tiedetään, että pystyn pelaamaan myös laiturina. Liga I on juoksuvoimainen sarja, ja uskon, että pystyn tuomaan lisäarvoa joukkueellemme. Tuon joukkueeseen myös kokemusta ja paljon voitontahtoa.

Universitatea Craiova jatkaa sarjapelejään sunnuntaina, jolloin vastaan asettuu Soirille tuttu Farul Constanta. Soiri pelasi täydet minuutit viime elokuun kummassakin otteluparissa, kun HJK vei Konferenssiliigan lohkovaiheen paikan yhteismaalein 3–2. Universitatea Craiova päätti syyskauden tappioon sekä kahteen tasapeliin, ja joukkue pyrkii palaamaan voittojen tielle heti avauspelissä.

– Elokuussa en olisi osannut kuvitella, että pelaisin jälleen tammikuussa Farulia vastaan. On hauskaa, että jalkapallossa voi sattua mitä vain. Olen odottanut innolla ensimmäistä kotiotteluamme, ja on siistiä, että se koittaa jo tällä viikolla – olen kuullut, että meillä on maan parhaat fanit. Tunnelma kotipeleissämme on varmasti hieno, Soiri sanoo.

– Haluan voittaa pokaaleja Romaniassa, ja meillä on siihen kaikki mahdollisuudet. Meillä on hyvät lähtökohdat kevätkauteen, ja cupissa olemme edenneet jo puolivälieriin. Tärkeintä on kuitenkin tehdä töitä joka päivä ja edetä matsi kerrallaan.

Soiri kiitti San Marinoon matkanneita kannattajia marraskuun EM-karsintaottelun jälkeen.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

”Soiri’s on fire” nosti tunteet pintaan

Soiri teki paluun Huuhkajiin syyskuussa 2022, kun Suomi pelasi Nations Leaguen viimeiset ottelunsa. Vuonna 2023 Soiri nimettiin jokaiseen maajoukkuetapahtumaan, ja maaotteluita kertyi kaikkiaan seitsemän. Maalien makuun Soiri palasi EM-karsintojen päätöskamppailussa, kun mies osui kahdesti San Marinoa vastaan.

2–1-voiton jälkimmäinen osuma oli Soirin seitsemäs A-maajoukkueessa – aktiivipelaajista vain Teemu Pukki ja Joel Pohjanpalo ovat tehneet enemmän maaleja Huuhkajille. Hyökkäyspään pelaajista Fredrik Jensen on tasalukemissa Soirin kanssa.

– Maalinteko tuntuu aina hyvältä, vaikka tärkeintä oli tietenkin se, että voitimme ottelun. Onnistumiset tulivat hyvään paikkaan – olen tehnyt paljon töitä sen eteen, että pystyn parhaimpaani, kun saan näyttöpaikan. Sain siitä kylmät väreet, kun kannattajamme lauloivat nimeäni ottelun jälkeen. Saimme tosi tärkeää tukea kannattajilta koko vuoden ajan sekä Stadikalla että vieraspeleissä. Kannatus antaa meille älyttömän ison lisäboostin.

Suomalaiskannattajat ovat Huuhkajien tukena myös 21. maaliskuuta, kun Suomi kohtaa Walesin EM-jatkokarsintavälierässä. Pitkälti yli tuhat suomalaista on hankkinut lipun huipputärkeään kamppailuun – mikäli Suomi voittaa ottelun, EM-lopputurnauspaikka on yhden voiton päässä.

– Tavoitteemme on yhä EM-kisapaikka, se ei ole muuttunut missään vaiheessa. Olen varma, että meillä on hyvät mahdollisuudet voittaa Wales, kun pelaamme omalla tasollamme. EM-karsinnat eivät tuoneet toivottua tulosta, mutta olemme ansainneet paikkamme jatkokarsinnoissa, ja haluamme käyttää sen, Soiri toteaa.

– Saimme kesällä 2021 tärkeää kokemusta EM-kisoista. Koronan takia emme päässeet silloin niin lähelle kisatunnelmaa, kannattajia ja perheitämme, mutta viikot ”kuplassa” tekivät meistä entistä yhtenäisemmän joukkueen. Haluamme kokea kisat uudestaan, ja kaikilla meistä riittää motivaatiota tehdä täysillä hommia kisapaikan eteen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä