Portugali jätti U18-pojat vaille mahdollisuuksia

Portugalin turnauksen ottelu päättyi isäntien 5–0-voittoon. Minihuuhkajat päättää turnauksen Slovakiaa vastaan ensi tiistaina.

Suomen avaus Portugalia vastaan.

9.6.2024 klo 21:57

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) kärsi Portugalin turnauksen avaustappionsa tänään sunnuntaina, kun Portugali murskasi Minihuuhkajat lukemin 5–0. Ottelun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Mafrassa pelattu ottelu alkoi tasaisesti, eikä kumpikaan joukkue onnistunut luomaan hyviä hyökkäyksiä ensimmäisten minuuttien aikana. Suomi puolusti keskustaansa tiiviisti, ja kotijoukkue joutui hakemaan ratkaisuja lähinnä laitojen kautta. Boksiaan Minihuuhkajat puolusti vahvasti kuten perjantain Tshekki-voitossa.

Suomi ei lähtenyt prässäämään korkealta, ja Portugali sai liikutella palloa keskialueella varsin rauhassa. Hyökkäyskolmannekselle pääseminen oli lusitaaneille huomattavasti haastavampaa, ja Osku Maukonen sai olla maalillaan hyvin rauhassa. Maukonen otti ensimmäisen torjuntansa avausjakson puolivälissä, kun Rodrigo Abreu laukoi noin 25 metristä.

Vieraiden puolustuskolmanneksella oli seuraavien minuuttien aikana pientä painetta, mutta Portugalin keskitykset eivät aiheuttaneet Suomelle suurempia ongelmia. Kotijoukkueella oli pari hyvää vetopaikkaa puolen tunnin kohdalla – ensimmäinen yritys meni ohi ja toisen Maukonen nappasi varmasti. Minihuuhkajat sai perään jobinpostia, kun Taavi Koukkumäki joutui jättämään kentän loukkaantumisen takia.

Murtautuminen oli Suomelle hyvin vaikeaa, mutta Minihuuhkajat oli lähellä avausosumaa 35. minuutin kohdalla. Daniel Riihilahti sai jalkansa vapaaksi boksissa, ja José Ribeiro joutui venymään tärkeään refleksitorjuntaan. Vain hetki tästä João Infantella oli loistosauma viedä Portugali johtoon, mutta hänen viimeistelynsä epäonnistui pahemman kerran.

Portugali onnistui maalinteossa lopulta juuri ennen taukoa. Tiago Fretas sai boksiin hyvän keskityksen ja viimeisteli tarkasti lähietäisyydeltä, ja Minihuuhkajat päästi turnauksen ensimmäisen maalinsa harmittavaan paikkaan.

Toinen puolikas alkoi Suomen komennossa. Iiro Mendolinia tultiin 50. minuutilla melko rajusti selkään aivan boksin rajan tuntumassa, mutta tilanteessa ei nähty rikettä. Hetkeä myöhemmin Minihuuhkajat hyökkäsi vaarallisesti vasemmalta laidalta – viimeinen silaus jäi kuitenkin puuttumaan.

Portugalilla oli varsin hyvä kontrolli pelistä, ja kotijoukkue onnistui pitämään Suomen pois todellisilta tekopaikoilta. Minihuuhkajat sai pitää palloa keskialueella, mutta vastustajan kenttäpuoliskolla valkopaidoilla oli huomattavasti vähemmän tilaa ja aikaa. Gonçalo Moreira oli tuplata kotijohdon 65. minuutilla, mutta kapteenin viimeistely-yritys viuhui aavistuksen yli.

Muutamaa minuuttia myöhemmin oli Olívio Tomén vuoro yrittää lähietäisyydeltä – kulmapotkua seurannut veto painui yli, ja lukemat säilyivät tiukasti 1–0:ssa. Paine pysyi tilanteen jälkeen Suomen päädyssä, eikä vierasjoukkue saanut käynnistettyä kiriä. Portugali teki toisen maalinsa lopulta 78. minuutilla, kun Gonçalo Sousan loistava laukaus upposi takayläkulmaan.

Tomé viimeisteli näyttävän 3–0-maalin heti seuraavasta hyökkäyksestä, ja ilmassa alkoi olla ratkaisun makua. Neljäs osuma syntyi muutamaa minuuttia myöhemmin kulmapotkusta, kun Martim Ferreira ohjasi pallon tyylikkäästi etukulmaan. Tylyt 5–0-päätöslukemat merkittiin taululle lisäajalla – Nuno Patrícion saksipotkumaali oli illan selvästi komein.

– Puolustimme avauspuolikkaalla hyvin. Olisimme voineet luoda pidempiä hyökkäyksiä ja tehdä parempia viimeisiä ratkaisuja, mutta meillä oli yksi loistopaikka, ja olen ihan tyytyväinen ensimmäiseen puoliaikaamme. Portugalilla ei ollut montaa tilaisuutta, mutta he siirtyivät johtoon juuri ennen taukoa. Olisimme voineet välttää sen takaiskun, päävalmentaja Peter Lundberg sanoi.

– Aloitimme toisen jakson mainiosti ja olimme parempia pallon kanssa kuin ensimmäisellä puoliajalla. Olimme mielestäni hyvin mukana pelissä heidän toiseen maaliinsa asti, mutta sitten lukemat repesivät. On karua hävitä viidellä maalilla, kun peli on ollut tasaisissa lukemissa vielä parikymmentä minuuttia ennen loppua, Lundberg jatkoi.

– Meidän täytyy oppia tästä kokemuksesta. Emme olleet parhaimmillamme ratkaisevissa hetkissä, ja se näkyi tulostaululla. Tulos ei mielestäni kuvasta kenttätapahtumia, mutta en halua ottaa mitään pois vastustajalta. Portugali teki upeita maaleja ja osoitti, kuinka armottomasti huippumaat rankaisevat.

Minihuuhkajat pelaa Portugalin turnauksen viimeisen ottelunsa ensi tiistaina. Suomi ja Slovakia kohtaavat Oeirasissa kello 17.00 – myös päätöskamppailu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Slovakia kärsi tänään 1–3-tappion Tshekille, joten Minihuuhkajat Tshekki nousi Minihuuhkajien rinnalle kolmeen pisteeseen. Slovakia on toistaiseksi nollakerhossa, kun Portugali taas porskuttaa kärjessä kuudella pisteellä.

– Tästä pelistä jäi karvas maku, mutta meidän on käännettävä katseet seuraavaan peliimme. Slovakia-ottelusta tullee hyvin erilainen kuin tämän päivän matsista, ja meidän tulee valmistautua siihen parhaalla mahdollisella tavalla. Haluamme päättää turnauksen kunnialla ja sijoittua toiseksi.

Portugali-ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.