Pojissa pelataan kaudella 2025 myös P16-sarjaa – toivottu uudistus meni läpi

P17- ja P20-sarjoja (valtakunnallinen SM-sarja sekä Ykkönen ja alueelliset sarjat) pelataan ensi kaudella normaaliin tapaan.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander /SPL

30.8.2024 klo 08:36

Palloliiton hallitus päätti tällä viikolla, että kaudella 2025 pelataan P17- ja P20-sarjojen lisäksi P16-sarjaa. Uusi P16-sarja (ylialueelliset liigat ja alueelliset muut sarjat) mahdollistaa sen, että P16-ikävaiheessa on yhä mahdollisuus pelata saman ikäluokan pelaajia vastaan.

Eteläisen alueen kilpailupäällikkö Janne Suvensalmi kertoo, että seurat olivat vahvasti sarjauudistuksen kannalla. Yhteensä 127 seuraa vastasi kyselyyn, ja 87 prosenttia vastanneista kannatti uudistusta.

– Seurojen aloitteesta Palloliitto on tutkinut pelipassi- ja joukkuemääriä nuorten ikäluokissa. Määrät ovat jatkuvasti kasvaneet, joten ikäluokkauudistukselle on tässä vaiheessa erittäin hyvät perusteet. Ikäluokkauudistus mahdollistaa paremmin myös jalkapallon yhdistämisen pelaajan kouluarkeen. Aiemmin 17-vuotiaiden sarjat koostuivat kahdesta ikäluokasta, jotka opiskelivat eri kouluasteilla – jatkossa tuosta päästään eroon, Suvensalmi avaa.

Kaudesta 2026 alkaen pojissa pelataan P16-, P18- ja P21-sarjoja. P16-ikäluokassa pelataan ylialueellisia liigoja sekä alueellisia sarjoja, ja P18- sekä P21-ikäluokissa valtakunnallista SM-sarjaa ja Ykköstä sekä alueellisia sarjoja. Suvensalmen mukaan kauden 2026 sarjojen tarkat joukkuemäärät ja pelitavat päätetään tämän syksyn aikana. P16- ja P18-ikäluokan sarjoista on jatkossa tarkoitus saada mahdollisuus päästä vanhemman ikäluokan SM-sarjaan sekä Ykköseen – tämä ei aiemmin ole ollut mahdollista.

– Ikäluokkakohtaisia pelaajamääriä tutkittaessa huomattiin, että suurin osa pelaajista P17- ja P20-sarjoissa olivat nuorempien ikäluokkien pelaajia. Näille pelaajille tämä uudistus on varmasti erittäin tervetullut. Vaikka pelaajamäärät ovat kasvaneet, ei kuitenkaan koeta, että aivan kaikkiin ikäluokkiin löytyisi omia sarjoja, Suvensalmi sanoo.

– Tämän takia vanhimmissa ikäluokissa pelataan edelleen yhdistetyissä ikäluokissa (P18 ja P21). 18-vuotiaiden sarja osuu myös hyvin yhteen poikien asepalveluksen kanssa, sillä se ajoittuu vasta tuon ikäluokan jälkeen, Suvensalmi jatkaa.

– Samassa yhteydessä tutkittiin myös tyttöjen pelaajamääriä. Ne eivät vielä ole sillä tasolla, että vastaavaa uudistusta tehtäisiin tyttöihin. Lisäksi T18-ikäluokan sarjajärjestelmä uudistuu vuonna 2025, joten odotamme ensin sen tuomia tuloksia.

Tyttöjen T18-sarjajärjestelmän uudistuksesta tiedotettiin huhtikuussa – lue lisää täältä.