Pikkuhuuhkajien Baltic Cup alkaa torstaina isäntämaa Viroa vastaan

Viron Saarenmaalla sijaitsevassa Kuressaaressa pelattava ottelu alkaa torstaina klo 19 Suomen aikaa ja näkyy livenä Palloliiton Youtube-kanavalla.

Suomen joukkue alle 21-vuotiaiden Baltic Cupissa 2024.

5.6.2024 klo 17:45

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Viron torstaina 6.6. pelattavassa Baltic Cupin välierässä Kuressaare linnastaadionilla. Joukkue matkusti pelipaikkakunnalle maanantaina ja aloitti harjoitukset tiistaina.

Päävalmentaja Mika Lehkosuo kertoo, että kaikki matkaan lähteneet pelaajat ovat pysyneet terveinä ja ovat valmiina torstain otteluun.

– Olemme ehtineet joukkueen kanssa treenata kaksi päivää. Aurinko paistaa, kenttä on ollut hyvässä kunnossa ja treeneissä on ollut korkeita energiatasoja – pelaajat ovat olleet keskittyneitä, Lehkosuo kehuu.

Baltic Cupin kanssa päällekkäin pelataan esimerkiksi Veikkausliigaa, mikä vaikutti joukkueen kokoamiseen. Turnaukseen lähtenyt 22-miehinen joukkue sisältää siis muutamien U21-veteraanien lisäksi 14 U21-debytanttia.

– Koska meillä on paljon pelaajia, jotka eivät ole ennen olleet joukkueemme mukana, olemme käyneet parin ensimmäisen päivän palavereissa ja treeneissä paljon asioita läpi omasta pelaamisestamme. Meillä on siis ollut työntäyteiset pari harjoituspäivää, mutta pikkuhiljaa vähennämme pelaajiemme kognitiivista kuormaa. Tavoitteenamme on saada joukkueelle huomiseksi päälle hyvä "lentokeli", Lehkosuo kertoo.

Lisäksi viisi pelaajaa, jotka ovat pelanneet meneillään olevissa U21 EM-karsinnoissa Pikkuhuuhkajissa, on A-maajoukkueen mukana maaotteluissa Portugalia ja Skotlantia vastaan: Tomas Galvez, Matti Peltola, Leo Walta, Casper Terho ja Juho Talvitie. Heistä Galvez ja Peltola ovat debytoineet jo aiemmin, ja tiistai-iltana Portugalia vastaan myös Walta, Terho ja Talvitie saivat A-maajoukkuedebyyttinsä, kun Suomi hävisi 4–2.

– Tuli hyvä fiilis nähdä “Leksa” ja Belgiassa pelaavat laiturimme kehissä Portugalissa. Kovaan peliin he pääsivät tekemään debyyttinsä. Upea homma pelaajille, Lehkosuo sanoo.

– Nuorten maajoukkueiden iso tavoite on kehittää pelaajia eteenpäin niin, että he ovat joku päivä A-maajoukkueissa. Varmasti kaikki nuorten maajoukkueiden toiminnassa olevat valmentajat ovat mielissään siitä, että taas nousi monia nuorten maajoukkueitamme kolunneita nuoria pelaajia A-maajoukkueeseen.

“Tarvitaan paljon syöttöjä ja juoksuja linjan taakse, jotta saamme vauhtia ja vaarallisia tilanteita“

Viron alle 21-vuotiaiden EM-karsinnat ovat alkaneet voitottomissa merkeissä - kuudesta ottelusta sillä on saldona viisi tappiota. Lisäksi tässä maaotteluikkunassa muutama Vironkin pelaaja (Kristo Hussar, Kevor Palumets, Martin Vetkal) on nostettu A-maajoukkueen matkaan.

Lehkosuo varoo silti aliarvioimasta Viroa. Sen pelaamia pelejä on katsottu tarkkaan, ja lisätietoja on ongittu niin Suomen valmennusryhmään kuuluvalta virolaiselta Gert Remmeliltä kuin Tallinnan Kalevissa pelaavalta hyökkääjä Onni Suutariltakin, joka tuntee oman liigansa pelaajia hyvin.

– Baltic Cupissa Virolla on muuten kokonaan sama joukkue kuin heillä on ollut EM-karsinnoissakin, eli kasassa oleva joukkue on heillä hyvä. Lähes kaikilla heidän mukana olevilla pelaajillaan on U21-maajoukkuepelejä. Tietysti olemme myös heidän kotikentällään, joten huomenna tulee varmasti tosi tiukka peli, Lehkosuo ennakoi.

Voiton saamiseksi Pikkuhuuhkajien pitää onnistua monessa asiassa.

– Vastustajasta riippumatta meidän pelaamisessamme on kuusi periaatetta, ja niiden lisäksi on muutamia avaintilanteita, joihin keskitymme aina. Sen lisäksi luomme aina vastustajakohtaisen pelisuunnitelman – millaisessa formaatiossa lähdetään ja mitkä ovat pelaajien roolit, Lehkosuo kuvailee.

– Tietysti kaikessa onnistuminen on tärkeää, sillä etukäteen on vaikea sanoa, mistä maalitilanteet syntyvät missäkin ottelussa – mutta lähtökohtaisesti molemmissa bokseissa pitää pärjätä. Meidän hyökkäämisessämme ehdottomasti isoin nosto on, että vastustajan puolustuksen taakse pitää päästä isolla volyymilla. Paljon juoksuja ja paljon syöttöjä tarvitaan linjan taakse, jotta saamme tarpeeksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita, Lehkosuo jatkaa.

– Oman boksin sisällä ja ulkopuolella olevat puolustustoiminnot yhdessä ja yksilönä ovat tärkeitä asioita, kun pidetään vastustaja pois meidän maalilta – totta kai pelissä on lisäksi myös erikoistilanteita, korkeaa prässiä ja monia tilanteita, missä pitää onnistua, jotta saamme suotuisan tuloksen.

Lehkosuo kertoo odottavansa peliä innolla. Valmentajan näkökulmasta pelistä tulee varmasti mielenkiintoinen.

– Alle 21-vuotiaiden EM-karsintapelit jatkuvat syksyllä, ja näissä Baltic Cupin peleissä on monella pelaajalla näyttöpaikka niitä varten. Lisäksi mukanamme on paljon 2004 ja myöhemmin syntyneitä, ja heillä tämä on näyttöpaikka myös vuoden päästä alkavia seuraavia karsintoja varten, Lehkosuo päättää.

Sunnuntaina 9.6. klo 12 pelattavassa finaalissa tai pronssiottelussa Suomi kohtaa Latvian tai Liettuan riippuen siitä, kummat joukkueet voittavat välieränsä.

Ohjelma Baltic Cupissa:

Torstai 6.6. (välierät)
19.00: Viro – Suomi, Kuressaare linnastaadion
19.00: Latvia – Liettua, Pärnu Rannastaadion

Sunnuntai 9.6. (finaali tai pronssiottelu)
12.00: Suomi – Latvia/Liettua, Kuressaare linnastaadion
17.00: Viro – Latvia/Liettua, Kuressaare linnastaadion

Suomen ottelut Baltic Cupissa lähetetään livenä Palloliiton Youtube-kanavalla.