Pikkuhuuhkajat pelaa tiistaina Tampereella EM-kisapaikasta – "Emme voi aliarvioida Montenegroa"

Pikkuhuuhkajat kohtaa Montenegron kello 19 Suomen aikaa Tammelan Stadionilla. Ottelu näkyy suorana Yle TV2:sta ja Areenasta.

Pikkuhuuhkajat palaa tiistaina Tammelan Stadionille. Siellä Romania kaatui syyskuussa 2-0.Kuva: Elna Rikkinen

14.10.2024 klo 17:45

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Montenegron EM-karsintalohkon päätösottelussa, joka alkaa kello 19. Vielä ehdit napata lippusi!

Montenegro-ottelussa Suomella on yksinkertainen tehtävä. Voitolla Suomi menee joko suoraan Slovakiassa kesällä 2025 pelattaviin alle 21-vuotiaiden EM-kisoihin tai vähintään jatkokarsintaan – sen sijaan tasapelillä tai tappiolla Suomen EM-karsintataival päättyy tähän.

Lohkon toisessa päätösottelussa Suomen kanssa kisapaikoista kamppailevat Romania ja Sveitsi kohtaavat Bukarestissa samaan aikaan Suomen ja Montenegron kanssa. Ottelun mahdollinen voittaja myös lohkon ja etenee suoraan EM-kisoihin – mutta jos Romanian ja Sveitsin ottelu päättyy tasapeliin ja Suomi voittaa Montenegron, etenee silloin lohkovoittajana suoraan EM-kisoihin Suomi. Lohkon tilanne Tulospalvelussa.

Tiistaina vastaan asettuvaa Montenegroa vastaan Suomi voitti vierasottelun tiukasti 1–2 – silloin Casper Terho ratkaisi pelin loppuminuuttien maalilla. Ottelun kohokohdat Youtubessa. EM-karsintalohkossa Montenegro on viidentenä, seitsemällä pisteellä yhdeksästä ottelusta. Edellisessä pelissään se hävisi Romanialle luvuin 2–6.

Casper Terho oli Suomen maalintekijä myös perjantaina Sveitsiä vastaan. Ottelu päättyi 1-1 Sveitsin tasoitettua lisäajalla.

Päävalmentaja Mika Lehkosuon fiilikset maanantain treenien jälkeen olivat loistavat. Kaikki 23 pelaajaa ovat käytettävissä huomista ottelua varten.

– Aurinko paistaa, upea Tammelan stadion, kaikki omissa käsissä, joukkue hyvässä vireessä. Siksi tunnelmat ovat erittäin hyvät, Lehkosuo perustelee.

Lehkosuo on Montenegro-ottelussa toimitsijakiellossa Sveitsi-ottelussa tulleen punaisen kortin vuoksi. Päävalmentajan tehtäviä ottelussa hoitaa Gert Remmel.

– Tilannetta on käsitelty joukkueen kapteeniston kanssa ja valmennustiimin kesken. Olemme sopineet, millaisia muutoksia tilanne aiheuttaa meidän kommunikoinnissamme ja toiminnoissamme pelin aikana. Sen kummemmin en tätä asiaa halua avata ennen peliä, Lehkosuo tiivistää.

Pikkuhuuhkajilla on kuusi pelin periaatetta, jotka muodostavat joukkueen pelillisen selkärangan myös Montenegro-ottelussa. Kun kisapaikka on käsillä, painottaa Lehkosuo erikseen myös joukkueen mentaliteettia.

– Emme voi yhtään aliarvioida Montenegroa missään pelin vaiheessa, Lehkosuo aloittaa.

– Kun mentaalipuoli on hoidettu kuntoon, luotamme meidän omaan vahvaan tekemiseemme ja menemme tekemään yhdessä niitä asioita, mitä osaamme. Edellisissä otteluissa olemme näyttäneet, että joukkueemme yhteistoiminta on erittäin hyvää.

– Lisäksi meidän pitää pystyä kamppailemaan kentällä vastustajaa vastaan ja pelaamaan sitä peliä, joka tiistaina tulee eteen. Vastustajat voivat aina tehdä muutoksia ja pelejä on vaikea ennakoida etukäteen, mutta karsintojen aikana pelaajamme ovat sopeutuneet paremmin ja paremmin vastustajan pelin aikana tekemiin muutoksiin. Myös Montenegroa vastaan meidän on pystyttävä sopeutumaan pelin virtaan, Lehkosuo summaa.

Syyskuun Romania-ottelussa Pikkuhuuhkajat hyödynsi kotiyleisön ja Tammelan Stadionin alustan tuoman edun ja otti näyttävän kotivoiton.

– Sama etu olisi huomenna tarjolla kuin Romaniaa vastaan. Tässä maailmassa tarjotaan kaikenlaisia etuja – niin jalkapallopelissä kuin muutenkin. Edusta ei kuitenkaan ole hyötyä, jos etua ei oteta, Lehkosuo muistuttaa.

– Romaniaa vastaan meidän pelaajamme nappasivat sen edun upeasti. Nyt on seuraava mahdollisuus mennä ottamaan se etu omiin käsiimme. Alusta ja kotiyleisö – niissä meidän etumme piilee ja se etu pitää mennä ottamaan hyvällä, aggressiivisella pelaamisella. Haluamme saada yleisön puolellemme oikeilla peliteoilla ja intensiivisellä otteella, Lehkosuo summaa.

Pikkuhuuhkajien kaikkien aikojen yleisöennätys, 5096 katsojaa, on syyskuussa 2014 Turussa pelatusta U21 EM-karsintaottelusta Suomi-Wales. Ottelu oli tuolloin samalla Palloliiton Turun piirin 90-vuotisjuhlaottelu. Tampereen otteluun on myyty jo yli 3000 lippua - vielä ehdit napata omasi!

HUOM! Ottelussa ei ole porttilipunmyyntiä. Osta liput ennakkoon osoitteesta palloliitto.fi/liput tai Lippu.fi:n myyntipisteistä, kuten R-kioskeilta. Löydät Lippu.fi:n myyntipisteet täältä: www.lippu.fi/help/outlets

Karsintalohkon päättävät ottelut (ajat Suomen aikaa)

Ti 15.10.2024 klo 19.00 Suomi – Montenegro, Tammelan Stadion, Tampere
(15.10.2024 klo 19.00 Romania – Sveitsi & Albania – Armenia)