"Luottavaisin mielin" – Pikkuhuuhkajat kohtaa EM-karsintojen kärkiottelussa Sveitsin

Pikkuhuuhkajat kohtaa Sveitsin 11.10. kello 21 Suomen aikaa. Ottelu näkyy suorana Yle Areenasta.

Päävalmentaja Mika Lehkosuo.

10.10.2024 klo 18:18

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Sveitsin Luzernissa perjantaina 11.10. kello 21 alkavassa EM-karsintaottelussa. Ottelu on karsintalohkon toiseksi viimeinen ennen tiistaina Tampereella pelattavaa päätösottelua Montenegroa vastaan. Liput myynnissä!

Pikkuhuuhkajien karsintalohkon tilanne on kutkuttava. Tällä hetkellä Suomi on jatkokarsintapaikalla kakkosena, tasapisteissä kolmantena olevan Romanian kanssa ja vain pisteen lohkoa johtavaa Sveitsiä perässä, kun Sveitsi pelaa vielä Suomea vastaan kotona ja Romaniaa vastaan vieraissa.

Lohkon voittaja menee suoraan kisoihin – kakkossijaltakin pääsee vähintään jatkokarsintaan. Mikäli Suomi ja Romania päätyvät lohkossa tasapisteisiin, sijoittuu Suomi Romanian edelle keskinäisten otteluiden maalieronsa ansiosta. Lue lisää UEFA:n sivuilta.

U21-karsintalohko lokakuun viimeisten karsintaotteluiden alla.

Pikkuhuuhkajat kokoontui maanantaina Sveitsissä ja aloitti valmistautumisen kohti perjantain kärkiottelua. Otteluviikon aikana joukkue on ehtinyt harjoitella jo neljästi - torstaina pidettiin valmistavat harjoitukset ottelustadion Luzern Arenalla. Päävalmentaja Mika Lehkosuo kertoo, että viikko on mennyt suunnitelmien mukaisesti ja uskoo, että joukkue on valmiina perjantain ottelua varten.

– Täällä on ihan kiva 15 000 katsojan jalkapallostadion, jolla nurmikin on tarpeeksi hyvässä kunnossa. Päivän treeni oli erittäin lyhyt ja intensiivinen 42-minuuttinen, joka koostui useista lyhyistä harjoitteista, joiden välillä siirtymät olivat nopeita. Sillä tavalla ikään kuin mallasimme huomista peliä ja saimme erittäin hyvän harjoituksen aikaiseksi, Lehkosuo kertoo.

2002 ja myöhempien syntyneiden U21-ikäluokka on ollut koossa jo vuodesta 2023 alusta asti - meneillään on jo yhdeksäs leiri. Lehkosuon joukkue on pitänyt johdonmukaisesti kiinni kuudesta pelin periaatteesta.

– Sisään on tuotu pieniä detaljitason asioita, mutta nämä periaatteet ovat meidän identiteettimme selkäranka. Sveitsiä vastaan meidän pitää jatkaa näiden periaatteiden onnistunutta toteuttamista, Lehkosuo painottaa.

Karsinnat Suomi aloitti viime syksynä juuri Sveitsiä vastaan. Se ryösti Turusta pisteet lukemin 1-2. Silloin Sveitsin molemmat maalit syntyivät kulmapotkukuvioista.

– Olemme menneet karsintojen aikana omissa erikoistilanteissamme eteenpäin - viime peleissä olemme tehneet maaleja emmekä päästäneet niitä. Erikoistilanteissa Sveitsi on kuitenkin lohkon kovin haaste. Se on ollut niissä vahva läpi koko karsintojen, Lehkosuo huomioi.

– Sveitsi on suoraviivainen joukkue, joka haluaa pelata vertikaalisesti ja kovalla intensiteetillä. Meidän pitää siihen intensiteettiin vastata, jotta pääsemme etenemään itsekin emmekä jää Sveitsin jalkoihin. Tämä tulee ole pelin avaintekijä, Lehkosuo lisää.

Kaikki Suomen joukkueen 23 pelaajaa ovat valmiina huomista varten.

– Tänä iltana käymme joukkueen kanssa läpi vielä muutamia asioita, joita olemme viikon aikana harjoitelleet ja lyömme avainasiat yhteen pelisuunnitelmaksi. Normaaliin tapaamme tämä ottelua edeltävä ilta päättyy "team-buildingiin" eli joukkueen yhteishengen kohotukseen. Ennen peliä huomenna meillä on vielä 5 minuutin ottelupalaveri. Siinähän se paketti alkaa olla valmiina - luottavaisin mielin lähdetään kohti huomista, Lehkosuo päättää.

Karsintalohkon päättävät ottelut (ajat Suomen aikaa):

Pe 11.10.2024 klo 21.00 Sveitsi – Suomi, Luzern Arena, Luzern
(11.10.2024 klo 17.00 Montenegro – Romania)

Ti 15.10.2024 klo 19.00 Suomi – Montenegro, Tammelan Stadion, Tampere
(15.10.2024 klo 19.00 Romania – Sveitsi & Albania – Armenia)

11.11.202419.11.2024 välillä: Mahdolliset jatkokarsintaottelut - arvontapäivä 17.10.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä