Pelastetaan pöllömetsät -kampanja käynnistyy – Auta pöllöjä pulassa!

Luonnonperintösäätiö, Suomen Maajoukkueen Kannattajat (SMJK) ja Suomen Palloliitto käynnistävät yhteisen kampanjan, jolla kerätään varoja huuhkajien ja helmipöllöjen pesimämetsien suojeluun. Presidentti Sauli Niinistö ja hänen puolisonsa tohtori Jenni Haukio toimivat hankkeen suojelijoina. Pelaajalähettiläinä toimivat Huuhkajien Jesse Joronen ja Helmarien Ria Öling.

Kesäkuussa 2007 myöhemmin Bubiksi nimetty huuhkaja keskeytti Suomi-Belgia -ottelun Olympiastadionilla. Suomi voitti ottelun lopulta 2-0.Kuva: Juha Tamminen

8.10.2024 klo 16:50

Yksi kotimaisen maajoukkuejalkapallon mieleenpainuvin hetki koettiin Olympiastadionilla kesäkuussa 2007, kun miesten maajoukkue kohtasi Olympiastadionilla EM-karsintaottelussa Belgian ja kesken ottelun kentälle saapui odottamaton vieras, Bubiksi sittemmin nimetty huuhkaja.

Peli päättyi Suomen 2–0-voittoon, ja Bubin tarina syntyi. Jalkapallon miesten A-maajoukkue nimettiin Huuhkajiksi ja pöllösukulaisensa helmipöllön mukaan jalkapallon naisten A-maajoukkue nimettiin Helmareiksi. Nämä Suomen luonnosta ammennetut lempinimet ovat valloittaneet myös suomalaisten sydämet.

Luonnosta kantautuu kuitenkin huolestuttavia uutisia. Huuhkaja on luokiteltu lajina erittäin uhanalaiseksi ja helmipöllö silmälläpidettäväksi lajiksi. Pelastetaan pöllömetsät -operaatio käynnistyy Suomen Maajoukkueen Kannattajien aloitteesta, halusta kantaa vastuuta Suomen luonnosta.

— Huuhkaja- ja Helmarimetsien suojelukampanjan tärkeä viesti on, että olemme kaikki yhteisellä asialla suojelemassa suomalaista luontoa. Toivotaan, että mahdollisimman monet ottavat tästä syötön haltuun ja lähtevät tukemaan tärkeää hanketta, toteaa Ilari Kattilakoski Suomen Maajoukkueen Kannattajista.

Luonnonperintösäätiö ja Palloliitto innostuivat SMJK:n ajatuksesta heti, ja yhdistykset kokosivat voimansa.

— Palloliiton ydintoimintaa on tietysti jalkapallo, mutta ympäristövastuu ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen kuuluvat meidän jokaisen vastuulle ja nämä asiat on huomioitu myös suomalaisen jalkapallon ja futsalin uudessa strategiassa, joten on meille luontevaa ja tärkeää olla mukana, Palloliiton vastuullisuuspäällikkö Janne Pieviläinen kertoo.

— SMJK on meille myös äärimmäisen tärkeä ja arvostettu kumppani, ja on hienoa päästä tekemään konkreettisia tekoja heidän kanssaan myös kentän ulkopuolella. Kampanjalla haluamme auttaa pöllöjä pulassa ja rauhoittaa yhdessä Huuhkaja- ja Helmarimetsiä. Hienoa, että myös Luonnonperintösäätiö lähti isolla panostuksella ja innolla mukaan, Pieviläinen kiittelee.

Huuhkaja- ja Helmarimetsien suojelukampanja näkyy vahvasti Suomen maajoukkueen peleissä syksyn aikana. Myynnissä on Huuhkaja- ja Helmarimetsien lahjakortteja ja muita tukituotteita. Mukaan keräykseen haastetaan urheiluseuroja, järjestöjä, yrityksiä ja muita tahoja.

Luonnonperintösäätiön toiminnanjohtaja Pepe Forsberg kiittelee vuolaasti presidentti Sauli Niinistön ja hänen puolisonsa tohtori Jenni Haukion halua lähteä kampanjan suojelijoiksi.

— On suuri kunnia, että presidentti ja presidentin puoliso ryhtyvät Huuhkaja- ja Helmarimetsien suojelijoiksi. Tämä on voimakas viesti siitä, että luonnonmetsien suojelu ja monimuotoisuuden säilyttäminen ovat avainkysymyksiä nykyajassa, Forsberg toteaa.

Luonnonperintösäätiön suojelujohtaja Harri Hölttä, SMJK:n Ilari Kattilakoski ja Huuhkajien Jesse Joronen avasivat Pelastetaan Pöllömetsät -kampanjan 8.10.2024.Kuva: Eemil Kari

Kampanjan pelaajalähettiläs, Rautjärvellä syntynyt Huuhkajien Jesse Joronen kertoi avaustilaisuudessa metsien suojelun olevan hänelle henkilökohtaisesti arvokasta.

— Metsässä syntyneenä ja metsässä kasvaneena tämä kampanja on minulle henkilökohtaisesti hyvin merkittävä. Tämä on myöskin elintärkeä muistutus meille kaikille siitä, että ihmisten on pidettävä yllä luontosuhdettaan ja koettava yhteenkuuluvuutta sen kanssa nyt ja tulevaisuudessa. Jos meidän ihmisten toiminta tuhoaa metsiä, niin me ei saada sitä tuhoutunutta pääomaa ikinä takaisin, Joronen muistutti.

— Osallistun kampanjaan tietysti myös lahjoittamalla itse. Lisäksi aion kannustaa "erittäin voimakkaasti" myös muita Huuhkajapelaajia lahjoittamaan, Joronen naurahti.

Pöllömetsien pelastusoperaatioon voi osallistua Luonnonperintösäätiön kampanjasivuilla

Suojeluhankkeen etenemistä seurataan syksyn mittaan Huuhkajien ja Helmareiden pelien yhteydessä. Kampanja jatkuu näyttävästi vuonna 2025, joka samalla on Luonnonperintösäätiön 30-vuotisjuhlavuosi.

Bubiksi nimetty Huuhkaja istui maalin yläriman päällä 6.6.2007 Helsingin Olympiastadionilla 35 000-päisen yleisön edessä.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä