Pariisissa ison roolin vallannut Tuomas Ollila odottaa Kreikan ja Englannin kohtaamista – ”Tulee varmasti hienot ottelut”

Huuhkajat aloittaa syksyn Nations League -urakkansa vierasotteluilla Kreikkaa ja Englantia vastaan.

Huuhkajat harjoitteli maanantaina Tapiolan viheriöllä.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

2.9.2024 klo 21:31

Huuhkajien joukkue kokoontui maanantaina Helsingissä, jossa se leireilee alkuviikon ajan. Torstaina joukkue matkustaa Ateenaan, jossa odottaa uuden Nations League -kauden avaava Kreikka-kohtaaminen.

- Näitä pelejä on odotettu ja sitä, että kilpailulliset ottelut alkavat. Minulla on todella hyvä fiilis ja on kiva nähdä kaikkia tuttuja taas täällä, puolustaja Tuomas Ollila sanoo.

Maanantaina viikon ensimmäiset harjoitukset Tapiolan Urheilupuiston samettisella viheriöllä vetänyt Markku Kanervan luotsaama ryhmä kohtaa syyskuun ikkunan toisessa ottelussa Englannin. Kreikan ja Englannin kohtaaminen on Ollilan mukaan mieluisa haaste Huuhkajille.

- Vastassa on kaksi todella kovaa joukkuetta ja molemmat vielä vieraissa. Tulee varmasti hienot ottelut ja kova meininki. Odotan jo innolla, että pääsemme noihin peleihin, Ollila sanoo.

Kovien otteluiden lisäksi syyskuun maaotteluikkuna sisältää Huuhkajien osalta kahden vierasottelun myötä myös runsaasti matkustamista. 24-vuotias puolustaja näkee kahden vierasottelun syyskuussa positiivisen näkökulman.

- Eihän se tietenkään helppo lähtökohta ole, mutta mielestäni on kiva, että meidän osaltamme ei ole niin isoja paineita. On kiva aloittaa Nations League näin kovilla otteluilla vieraissa, Ollila ennakoi.

Vahva alkukausi Pariisissa tuo itseluottamusta

KäPa-kasvatti Ollila ehti edustaa kotimaan kentillä käpyläläisseuran lisäksi myös Klubi 04:ää, KTP:tä, Ilvestä ja HJK:ta. Uransa toistaiseksi suurimman askeleen laitapuolustaja otti kuluvan vuoden tammikuussa siirtyessään HJK:sta Ranskan toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan Paris FC:n riveihin. Kesken viime kauden pariisilaisseuraan siirtynyt Ollila sai loppukauden aikana vaihtelevasti vastuuta, eikä sopeutuminen uuteen maahan ja kulttuuriin sujunut täysin mutkitta.

- Sopeutumisen kanssa oli ensimmäisen puolen vuoden aikana vaikeuksia. Esimerkiksi kielen kanssa oli hieman ongelmia, kun siellä ei juurikaan puhuta englantia, Ollila kertoo.

Alkuvaikeuksista huolimatta Veikkausliigan vuoden puolustajaksi kauden 2023 päätteeksi valittu Ollila on hiljalleen sopeutunut paremmin Pariisiin.

- Koko ajan on mennyt paremmin ja olen tottunut pelitapaamme ja uusiin valmentajiin. Ehkä sitä kautta ajan myötä vastuu kasvaa koko ajan, Ollila toteaa.

Tuomas Ollila ja Paris FC ovat olleet hyvässä vireessä alkukauden aikana.Kuva: Paris FC

Alkukauden aikana vastuuta on myös tullut, sillä marraskuussa 2022 Huuhkajissa debytoinut puolustaja on ollut avauskokoonpanossa kaikissa pariisilaisten kolmessa Ligue 2 -ottelussa. Jo kauteen valmistavissa otteluissa vahvasti esiintynyt laitapuolustaja on sarjakauden alettua jatkanut erinomaisia otteitaan, eikä joukkueenkaan tuloskunnosta löydy valittamista: Paris FC on voittanut kaikki kolme otteluaan ja johtaa sarjaa ainoana puhtaan pelin joukkueena.

-  Alkukausi on ollut todella hyvä ja harjoituskausikin meni hyvin. Emme ole hävinneet vähään aikaan ja meillä on hyvä meininki joukkueessa. Seura tavoittelee kovasti nousua pääsarjaan, niin sitä tavoitetta kohti mennään, Ollila kertoo pariisilaisten alkukaudesta.

Avauskokoonpanopaikan Pariisissa vallannut Ollila hyppää siis Huuhkajien matkaan vahvassa vireessä.

- Kyllähän se tuo itseluottamusta ja hyvää tunnelmaa, kun seurajoukkueessa kulkee hyvin. Tietenkin tänne on silloin kivampi tulla ja muutenkin on parempi fiilis pelata. Totta kai se sitten heijastuu omaan tekemiseen myös kentällä, Ollila päättää.

Huuhkajat kohtaa Kreikan Stadio Georgios Karaiskakisilla lauantaina 7. syyskuuta. Englanti isännöi Suomea Lontoossa Wembleyllä tiistaina 10. syyskuuta. Molemmat ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää kaikki Huuhkajien UEFA Nations League -ottelut.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä