Palloliiton kilpailupäällikön vastine Ykkösliigan otteluohjelmaan liittyen ja anteeksipyyntö seuroille

Tiistaina 30.7. julkaistu Ykkösliigan loppukauden ohjelma on ymmärrettävästi herättänyt runsaasti keskustelua. Tässä vastineessa Palloliiton kilpailupäällikkö Peter Lundström avaa otteluohjelman laadinnassa noudatettuja periaatteita ja pyytää anteeksi mediassa esittämiään lausuntoja asiaan liittyen.

Ykkösliiga.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander / SPL

5.8.2024 klo 10:21

Ykkösliigan kilpailutekninen säännöstö hyväksyttiin Palloliiton hallituksen toimesta joulukuussa 2023:

Ykkösliiga pelataan 10 joukkueen sarjana. Aluksi pelataan kaksinkertainen sarja, 18 kierrosta. Tämän jälkeen jatketaan pelaamista saaduilla pisteillä vielä kolmas kierros valmiilla kaaviolla niin, että kaksinkertaisen sarjan viisi parasta joukkuetta saavat osakseen viisi kotiottelua ja muut neljä kotiottelua.

Sarjassa pelataan siis kokonaisuudessaan 27 kierrosta, jonka päätteeksi;

- Voittanut joukkue nousee Veikkausliigaan

- Toiseksi sijoittunut joukkue karsii noususta Veikkausliigaan kaksiosaisessa karsinnassa Veikkausliigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa

- Sijalle 9 sijoittunut joukkue karsii paikastaan Ykkösliigassa kaksiosaisessa karsinnassa Ykkösen sijalle 2 sijoittuneen joukkueen kanssa

- Sijalle 10 sijoittunut joukkue putoaa Ykköseen

Ykkösliigan aloittava kaksinkertainen sarja päättyi lauantaina 27. heinäkuuta, jonka jälkeen Palloliitossa laadittiin seuroille ehdotus kilpailun viimeisen kolmanneksen otteluista. Tämä esitys lähetettiin seuroille hyväksyttäväksi sunnuntaina aamupäivän aikana.

Maanantain määräaikaan mennessä PK-35 ja JäPS esittivät pienet tarkistukset ohjelmaesitykseen, jotka myös Palloliitossa hyväksyttiin ja ohjelmaa muokattiin tämän mukaisesti. Maanantai-iltana 29. heinäkuuta seuroille lähetettiin tiedoksi seurojen hyväksymä kolmannen kolmanneksen otteluohjelma Ykkösliigaan.

Ykkösliigan loppukauden ohjelma luotiin samojen periaatteiden mukaisesti kaikille joukkueille. Viisi parasta joukkuetta saivat osakseen viisi kotiottelua ja muut neljä kotiottelua, mutta muuta vaikutusta pelatun kaksinkertaisen sarjan sijoituksilla ei ollut otteluohjelman laatimisessa.

Otteluohjelman laadinnassa käytettiin Palloliiton kaikessa kilpailutoiminnassa käytettävää kaaviota, jota myös ”avaimeksi” kutsutaan. Kaavioon aseteltiin joukkueet ilman tarkempaa sääntelyä siitä, kuka kohtaa kenet ja koska. Sen jälkeen otteluohjelman laadinnassa huomioitiin erilaiset muuttujat, kuten seurojen ilmoittamat toiveet ja esteet, stadionien saatavuus ja muut tapahtumat. Ykkösliigan kaikkien joukkueiden kohdalla huomioitiin kyseisiä muuttujia. Näiden muuttujien huomioimisen jälkeen kaaviosta tuli käytännössä merkityksetön, koska huomioitavia muuttujia oli niin paljon.

Oli virhe jättää maininta valmiin kaavion käytöstä sarjan kilpailumääräyksiin, koska sen mainitseminen antoi väärän mielikuvan ohjelman laatimisesta valmiiseen kaavioon.

Nyt tehdyssä Ykkösliigan ohjelmassa, on joukkueelle, joka pelaa Veikkausliigan karsinnoissa, huomioitu sama määrä valmistautumisaikaa kuin Veikkausliigan karsinnassa pelaavalle joukkueelle, eli molemmat sarjat saadaan nyt tehdyllä ohjelmalla varmasti päättymään lauantaina 19. lokakuuta (pois lukien force majeure -tapaus).

Lisäksi pyydän anteeksi Ykkösliigan seurojen edustajilta ja joukkueilta harkitsemattomia sanojani Kymen Sanomissa 30.7. >>

Haluan osoittaa vielä erityiset pahoitteluni KTP:n väelle Kotkaan. Arvostan seurojen työtä ja ymmärrän, että otteluohjelma on niiden tulevaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeä ja herkkä asia. Opin tästä ja parannan toimintaani. Olemme täällä seuroja varten.

Lohjalla 5.8.2024
Peter Lundström, kilpailupäällikkö