Pääpelaamista koskevat sääntömuutokset lasten peleihin

Kaudelle 2024 astuu käytäntöön sääntömuutoksia 5v5- ja 8v8 -sarjoissa. Tavoitteena on, että otteluiden aikana tapahtuva puskeminen on mahdollisimman hallittua ja turvallista. Säsongen 2024 tas regeländringar i bruk i 5m5- och 8m8-serierna. Syftet är att det ska vara så kontrollerat och tryggt som möjligt att nicka under matcher.

Kuvituskuva.Kuva: Tara Jaakkola

5.4.2024 klo 15:55

Kaudelle 2024 5v5- ja 8v8 -sarjoihin tulevien sääntömuutosten selvittäminen aloitettiin lääkintävaliokunnassa keväällä 2022. Siinä yhteydessä tutustuttiin siihen, mitä puskemista tiedetään ja mitä suosituksia ja sääntöjä muissa maissa on. Kesällä 2023 julkaistiin myös niskan alueen aktivointiin liittyviä ohjevideoita:

Aivojen terveys - Ohjeisharjoitukset liikkumisen ja rangan alueen aktivointiin osana pääpeliä
Aivojen terveys - Niskan alueen aktivointiharjoituksia

Jalkapallo on kontaktilaji, jossa yleisesti pelitilanteissa, mutta erityisesti kamppailutilanteessa ja puskemisessa, kohdistuu vartaloon ja pään seudulle erilaisia voimia. Puskeminen ei ole vain tapahtuma, jossa pää ja pallo kohtaavat, vaan monimutkainen suoritus, jossa vaaditaan vartalon hallintaa, havainnointia hyppäämisen ja puskemisen ajoittamiseen, reagointia mahdolliseen vastustajasta tulevaan kontaktiin sekä niskan ja keskivartalon voimaa. On tärkeää harjoittaa kaikkia ominaisuuksia, joita puskeminen otteluissa on mahdollisimman hallittua ja turvallista.

Sääntömuutokset 2024

5v5 -sarjat (9-vuotiaat ja nuoremmat):

- Rajaheitot korvataan rajakuljetuksilla ja kulmapotkut kulmakuljetuksella

- Maalivahti: Suositus: palloa ei avata käsistä yli puolen kentän. Sääntö: maalipotku korvataan maalikuljetuksella

- Vapaapotkuissa vaihtoehtona kuljetus

- Ei käsivirhettä, jos pelaaja suojelee päätään.

8vs8 -sarjat:

- Ei käsivirhettä, jos pelaaja suojelee päätään.

Ainakin alkukaudesta erityisesti pääpelaamiseen liittyvät uudet säännöt on hyvä käydä ennen ottelua läpi pelaajien ja erotuomarien kesken. Kaikkien sarjojen pelaamiseen liittyvät tärkeimmät säännöt löytyvät Tulospalvelusta.

Regeländringar gällande huvudspel i matcher för barn

Våren 2022 påbörjade arbetsgruppen för medicinska frågor utredningar kring kommande regeländringar för 5m5- och 8m8-serier till säsongen 2024. I samband med detta tog man del av kunskapen om nickningar och vilka rekommendationer och regler som finns i andra länder.

Fotbollen är en kontaktsport där det ofta i spelsituationer, men i synnerhet vid dueller och nickningar, riktas olika krafter mot kroppen och huvudregionen. Att nicka är inte bara en situation där huvudet och bollen möts, utan ett komplicerat utförande som kräver kroppskontroll, perception för att tajma hopp och nickning, reaktion på eventuell kontakt från motståndare samt styrka i nacke och bål. Det är viktigt att träna alla egenskaperna för att det ska vara så kontrollerat och tryggt som möjligt att nicka i matcher.

Regeländringar 2024

5m5-serier (9-åringar och yngre):

- Inkast ersätts med att man driver bollen från sidlinjen och hörnsparkar med att man driver bollen från hörnet

- Målvakt: Rekommendation: bollen inte över halva plan när målvakten öppnar från händerna. Regel: inspark ersätts med att man driver bollen från straffområdet

- Vid frisparkar är ett alternativ att driva bollen

- Ingen hands om spelaren skyddar sitt huvud.

8m8-serier:

- Ingen hands om spelaren skyddar sitt huvud.

Åtminstone i början av säsongen är det bra att före match gå igenom i synnerhet de nya reglerna som gäller huvudspel tillsammans med spelarna och domarna. De viktigaste reglerna för alla seriematcher finns i Resultattjänsten.

Uutista päivitetty 11.4.2024: Lisätty ruotsinkielinen osuus.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä