Otatko vastaan PINBALL-haasteen?

EU-rahoitteisen Pinball-projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta kiusaamisesta ja auttaa torjumaan sitä.

8.3.2024 klo 15:36

Valmentaja tai opettaja! Otatko vastaan Pinball-haasteen?

Tämä hauska haaste vahvistaa joukkuehenkeä, antaa valmentajille mahdollisuuden luoda turvallisen sosiaalisen ympäristön ja samalla kannustaa koko jalkapalloyhteisöä seuraamaan teidän otteitanne. Kaiken lisäksi saat mahdollisuuden voittaa uskomattomia palkintoja!

Millaisesta haasteesta on kyse? Tasaisin väliajoin Pinball-metodologian mukainen tehtävä esitellään projektin nettisivuilla. Teidät haastetaan kokeilemaan tehtävää omassa ryhmässänne tai joukkueessanne ja postaamaan kuva tai video siitä hashtageidemme kera.

Tämä haaste ei ole vain jalkapalloseuroille, vaan opettajat voivat myös osallistua oman koululuokkansa kanssa!

Lue lisää Pinball-projektista.

PITÄKÄÄ MIELESSÄ: Pinball-haastetta kannattaa tehdä kärsivällisesti. Mitä useampaan tehtävään osallistuu, sitä enemmän mahdollisuuksia on voittaa!

3. sija: Palloliiton juomapullo, enintään 20 kpl

2. sija: Toilettipussi Palloliiton logolla, enintään 20 kpl

1. sija: Liput Huuhkajien tai Helmareiden peliin, enintään 20 kpl

Osallistuminen on helppoa - seuraa vain näitä ohjeita.

1. Yhdessä joukkueesi kanssa, valitse Pinball-tehtävä alle linkitetystä PDF:stä ja ota haaste käyttöön jalkapalloharjoituksissa tai liikuntatunnilla.

2. Ota valokuvia, videota tai lainauksia tehtävään osallistuvilta (ja muista kysyä vanhemmilta lupa valokuviin ja videoihin!)

3. Lataa kuvat, videot tai lainaukset seurasi tai koulusi Facebook-sivuille, tägää ja seuraa @PINBALL:ia ja käytä hashtagia #PINBALLFinland.

4. Muista myös jakaa postausta edelleen, jos haluat - vaikka facebookin ulkopuolelle - ja kannusta muita tekemään samaa!

5. Voittajat julkaistaan 15.6.2024

Alta löydät tehtävävaihtoehdot - valitse niistä haluamasi!

Pinball-projektin logo.

Tehtävä 1. "Kerro lisää"

Tämän tehtävän tavoitteena on kertoa nuorille kiusaamisesta ja sen seurauksista.

Vaihe 1

Aluksi valmentaja pyytää joitakin pelaajia näyttelijöiksi (5–6 pelaajaa: yksi kiusaaja, yksi uhri ja 3–4 sivustakatsojaa) esittämään kolme jalkapallossa mahdollisesti tapahtuvaa kiusaamistilannetta.

Ensimmäisen ryhmän tehtävänä on kuvata kiusaamistilanne treenien aikana (sosiaalinen eristäminen: ikätoverit sulkevat lapsen ulkopuolelle olemalla syöttämättä hänelle). Toisen ryhmän tehtävänä on kuvata kiusaamistilanne pukuhuoneessa (sanallinen kiusaaminen: lasta pilkataan) ja kolmannen ryhmän tehtävänä on kuvata kiusaamistilanne pelin aikana. (fyysinen kiusaaminen: isompi lapsi tönii lasta).

Vaihe 2:

15 minuutin pelissä pelaajat jaetaan kolmeen ryhmään ja heitä pyydetään suorittamaan kolme haastetta palkinnon saamiseksi. Aina, kun ryhmän jäsen saavuttaa tavoitteensa, hän voi noutaa palkintonsa - kortin, joka kuuluu tiettyyn kiusaamiseen liittyvään kategoriaan (liitteet löytyvät PDF:stä), eli TEKIJÄT, OMINAISUUDET tai SEURAUKSET, ja joka auttaa oppimaan lisää aiheesta. Tehtävän lopussa kaikki kortit kerätään yhteen ja liitetään aiheisiin, joita pelaajat ovat nostaneet esiin vaiheen 1 aikana.

Valmentaja johtaa keskustelua kysymällä:

• Tiesitkö kaiken tämän kiusaamisesta jo valmiiksi?

• Mikä yllätti sinua eniten?

• Luuletko oppineesi jotain uutta tästä ilmiöstä?

Valmentaja voi lisätä tietoisuutta ongelman vakavuudesta kannustamalla nuoria seuraavilla kysymyksillä:

• Oletko koskaan kuullut lapsen oikeuksia koskevasta sopimuksesta?

• Tiesitkö, että sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on oikeus suojaan kaikenlaiselta väkivallalta, myös kiusaamiselta? Miksi luulet, että on näin?

Kotitehtävä: Ensi viikolla, ennen kuin vitsailet, yritä ajatella, voiko se loukata edessäsi olevaa henkilöä.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 6-10.

Tehtävä 2. "Miltä se tuntuu?"

Tämän tehtävän tarkoituksena on edistää empatiaa kiusaamista kokeneita kohtaan.

Vaihe 1:

Pelataan tavallinen 10+10 minuutin jalkapallo-ottelu 5 minuutin tauolla. Kaikki pelaajat käyttävät otsanauhaa. Ennen peliä valmentaja kiinnittää jokaisen pelaajan otsanauhaan lapun, (katso Liite 2.1), joka osoittaa muille pelaajille käyttäytymissäännön. Mahdolliset laput ovat seuraavia (puolet ovat "kiusaamislappuja" ja puolet ovat "osallistavia ja tukilappuja"):

• Älä koskaan syötä palloa minulle.

• Syötä pallo minulle aina mahdollisimman pian.

• Kommentoi peliäni epämiellyttävästi.

• Kehu minua paljon siitä, miten paljon panostan peliini.

• Lohduta minua, jos teen virheen.

• Jos teen virheen, pahenna oloani.

Pelaajille annetaan aikaa katsoa toistensa lappuja. Sääntönä on, että toisten lappuja ei paljasteta. Pelin aikana pelaajien on toimittava tiettyä pelaajaa kohtaan hänen lappunsa mukaisesti. Tauon jälkeen laput vaihdetaan ja ne, kenellä oli kiusaamislappu, saavat osallistavan lapun ja päinvastoin.

Vaihe 2:

Ennen keskustelun aloittamista pelataan 5 minuutin tarinapeli, jonka tarkoituksena on harjoitella tekniikoita hyvän ilmapiirin edistämiseksi sekä havainnollistaa näkymättömyyden ja syrjinnän seurauksia.

Tässä pelissä:

1. Ryhmä jaetaan pareiksi.

2. Parin yksi jäsen alkaa kertoa toiselle tarinaa mistä tahansa asiasta – esim. kesälomasta, lempiruuasta, hyvästä kirjasta tai muusta sellaisesta – minuutin ajan. Toisen parin tehtävänä on näytellä välinpitämätöntä kuuntelijaa.

3. Roolit vaihdetaan. Puhumalla aloittanut pari näyttelee nyt välinpitämätöntä, kun kuuntelemalla aloittanut pari kertoo tarinan.

4. Sama tehtävä toistetaan – mutta nyt kuuntelevan parin tehtävänä onkin olla kiinnostunut toisen tarinasta.

Valmentaja kerää pelaajien ensireaktiot.

Tukikysymyksiä: Miltä tuntui puhua toiselle, joka osoitti välinpitämättömyyttä? Mitä tapahtui sinulle, kun kerroit tarinalle? Miltä tuntui puhua toiselle, joka osoitti kiinnostusta? Mitä tapahtui sinulle, kun kerroit tarinaa?

Tämän jälkeen pelaajia pyydetään yhdistämään tämä tarinapeli jalkapalloon ja keskustelemaan tunteistaan, jotka liittyvät kiusaamiseen ja ystävälliseen kohteluun. Valmentaja kerää heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään taululle.

Tukikysymyksiä: Miltä tuntui, kun sinua kiusattiin tai kukaan ei syöttänyt palloa sinulle? Miltä tuntui, kun kaikki olivat ystävällisiä ja tsemppaavia? Onko mielestäsi tärkeää olla ystävällinen muille ihmisille? Miksi? Voitko antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä voit tehdä tai sanoa osoittaaksesi tukea tai ystävällisyyttä toiselle pelaajalle? Lapsen oikeuksien yleissopimuksen mukaan kaikilla nuorilla on oikeus olla sellaisia kuin ovat. Miten luulet pystyväsi vaikuttamaan ikätovereihisi pitämällä tämän mielessäsi?

Kotitehtävä: Sitoudu ensi viikolla sanomaan ystävällinen sana yhdelle henkilölle päivässä ja katso hänen reaktiotaan.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 11-15.

Tehtävä 3. "Verkon rakentaminen"

Tehtävä sisältää kaksi peliä, jotka on suunnattu yhteenkuuluvuuden, hyväksynnän ja luottamuksen rakentamiseen.

Vaihe 1:

Tehtävän tarkoituksena on saada joukkueen jäsenet tutustumaan toisiinsa paremmin. Pelaajat asettuvat ympyrään ja syöttelevät kiihtyvällä tahdilla.

Ennen syöttöä seuraavalle pelaajalle, jokaisen pelaajan on jaettava itsestään jokin tieto, jota monet joukkuetoverit eivät tiedät (esim. "Haluaisin eläinlääkäriksi ja minulla on kaksi kultaista noutajaa, joita rakastan todella paljon"). Pelaaja voi sitten päättää syöttää pallon kaverille, josta tietää vähemmän kuin muut, oppiakseen heistä jotain. Tämä tehtävä voidaan tehdä 2-3 pienemmässä ympyrässä, mutta silloin on huolehdittava ryhmien sekoittamisesta useampia kertoja, että jokainen oppii jotain jokaisesta.

Jos pelaajilla on vaikeuksia keksiä kerrottavaa itsestään, valmentaja voi ehdottaa aiheita, kuten "Ruoka, jota vihasit pienenä" - "Jotain lemmikistäsi tai lemmikki, jonka toivoisit" - "Lempiaineesi koulussa ja miksi" - "Lempiharrastuksesi, jos jalkapalloa ei lasketa?". Kaikissa tapauksissa hyvä vinkki on aloittaa pallon syöttäminen joukkueen puheliaille jäsenille, jotta he voivat kannustaa muut mukaan.

Vaihe 2:

Peli rakentaa yhteenkuuluvuutta keskinäisen luottamuksen kautta. Kaikki tehtävät suoritetaan pareittain, jotka voidaan arpoa tai jotka valmentaja valitsee. Kaikissa tapauksissa parhaiden ystävien laittamista pariksi tulee välttää, koska tavoitteena on opettaa nuoria tuntemaan joukkuekavereita paremmin ja luottamaan heihin.

Valmentaja valmistelee kentälle kolme asemaa (katso Liite 3.1), joissa kukin pari viipyy 5 minuuttia suorittamassa tehtäviä. Valmentajan vihellyksen jälkeen kaikki parit siirtyvät seuraavalle asemalle, myötäpäivään.

• Kisa: jokaisen parin edessä on rivi värillisiä kartioita. Valmentaja päättää värin, ja sokoksi sidottua pelaajaa yritetään ohjata kumppanin äänellä kohteeseen.

• Solmiot: Parin jäsenet on sidottu yhteen (ranteet ja nilkat) ja heidän on työskenneltävä yhdessä ja kerättävä mahdollisimman monta esinettä (esim. kartiot tai jalkapallot), jotka ovat hajallaan ympäri kenttää.

• Täydennät minua: parin toisen jäsenen silmät sidotaan, kun taas toisen täytyy liikkua yhdellä jalalla hyppien. Toisen pelaajan on aina pidettävä molemmat kätensä kiinni ensimmäisen vartalossa. Jos yksikin irtoaa, parin pitää aloittaa alusta. Jos toinen pelaaja koskettaa maata molemmilla jaloillaan parin on aloitettava alusta. Tavoitteena on saavuttaa merkitty tavoite yksinkertaisella polulla.

Vaihe 3:

• Opitko jotain uutta joukkuetovereiltasi?

• Miltä sinusta tuntui toisen harjoituksen aikana? Oliko helppoa työskennellä yhdessä? Mikä tuntui vaikealta?

• Mihin näillä harjoituksilla mielestäsi pyrittiin?

Jälleen valmentaja voi kommentoida keskustelua viitaten lapsen oikeuksien yleissopimuksen artiklaan 31, esim. "Lapsen oikeuksien sopimus sanoo, että jokaisella lapsella on oikeus mielekkääseen vapaa-aikaan, joka sisältää oikeuden harrastaa urheilua tavoitteista tai aiemmasta kokemuksesta riippumatta. Eikö ole tärkeää auttaa toisia tämän oikeuden takaamiseksi?"

Kotitehtävä: Sano ainakin yksi ystävällinen sana jollekin henkilölle joka päivä ja katso hänen reaktiotaan.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 15-18.

Tehtävä 4 – "Mennään yhdessä"

Tehtävän tarkoituksena on herättää keskustelua siitä, miten tiimin yhteistyö on olennaista tavoitteiden saavuttamiseksi, ja miten yhtenäinen tiimi saa parhaat tulokset.

Vaihe 1:

Valmentaja valmistelee kaksi identtistä reittiä: jokainen reitti sisältää pujottelua, ylitettävän esteen ja maalin (katso Liite 4.1). Pelissä kaksi joukkuetta tekevät kolme 5 minuutin kierrosta, ja kaikki joukkueen jäsenet suorittavat reitin. Peli päättyy, kun kaikki joukkueen jäsenet ovat suorittaneet tehtävät, mutta nopein joukkue voittaa. Valmentaja merkitsee taululle ristin merkitsemään kunkin kierroksen voittajaa (katso liite 4.2). Joukkue, joka saa vähintään 2 pistettä, voittaa. Joukkue 1 toimii "yhteistyötilassa", kun taas joukkue 2 "yksilötilassa".

• Yhteistyötila. Kolme pelaajaa kerrallaan suorittaa kaikki tehtävät astumalla kentälle samaan aikaan - he voivat syöttää pallon toisilleen, kun ovat suorittaneet oman osuutensa reitistä: eli yksi suorittaa pujottelun, toinen ratkaisee esteen ja kolmas tekee maalin. Sitten pelaajat vaihtavat tehtäviä. Samaa kaavaa noudatetaan niin kauan, että kaikki joukkueen jäsenet ovat suorittaneet tehtävän.

• Yksilötila. Yksi pelaaja kerrallaan astuu kentälle ja suorittaa kaikki tehtävät itsenäisesti. Vasta sen jälkeen toinen joukkuetoveri aloittaa reitin. Samaa kaavaa noudatetaan niin kauan, että kaikki joukkueen jäsenet ovat suorittaneet tehtävän.

Vaihe 2:

Joukkueet pelaavat 10 minuutin jalkapallo-otteluun, jossa on yksi yksinkertainen lisäsääntö: jokaisen maalin pistemäärä riippuu siitä, kuinka moni saman joukkueen pelaaja on koskenut palloon ennen maalintekoa. Siispä jos 4 eri pelaajaa on koskenut palloon ennen laukausta, tämä maali tuo joukkueelle 4 pistettä yhden sijaan. Lisäksi: pisteet tuplataan, jos kaikki joukkueen jäsenet ovat koskeneet palloon. Valmentaja voi käyttää taulua pisteiden kirjaamiseen (katso Liite 4.3).

Tärkeää! Jotta peli sujuisi oikein, on tärkeää, että valmentaja selittää, että perimmäisenä tarkoituksena on edelleen maalinteko - eli nuoria kannustetaan pelaamaan normaalin jalkapallopelin tapaan, vain syöttelemään enemmän ja ottamaan joukkuetovereita mukaan mahdollisimman paljon, kun pelitilanne sallii.

Vaihe 3:

Tehtävän päätteeksi on valmentajan ohjaama keskustelu. Keskusteluun rohkaistakseen valmentaja kysyy pelaajilta sarjan kysymyksiä, kuten: Miten meni? Nautitko tehtävistä? Miltä tuntui pelin 1 yksilötilassa? Entä yhteistyötilassa? Löysitkö eroja? • Mikä pelissä 2 oli erilaista kuin tavallisessa pelissä? Miksi luulet pelanneesi tällä tavalla? • Yritä löytää sana kuvaamaan harjoituksia (sen pitäisi olla samassa linjassa "yhteistyön", "yhtenäisyyden" yms. kanssa).

Kotitehtävä: Käytä seuraavalla ainakin yksi tilaisuus auttaa jotakuta: esimerkiksi äitiäsi ruokaostosten kanssa tai luokkakaveriasi läksyissä. Kokeile yhteistyön voimaa!

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 19-21.

Tehtävä 5 – "Tätä me olemme..."

Tehtävän tavoitteena on vahvistaa joukkueen merkitystä jäsenille ja korostaa yhteisiä arvoja.

Vaihe 1:

Valmentajan laatima rata, jossa on kolme erilaista, ikätasolle sopivaa harjoitusta (5 minuuttia per harjoitus). Jokaisen harjoituksen päätteeksi pelaajat voivat valita kuvan pyöreän tilan edessä olevasta laatikosta. Pelaajaa pyydetään vastaamaan kysymykseen "Kuka sinä olet?" kuvitellen esittelevänsä itsensä jollekulle, joka ei ole koskaan nähnyt häntä. Valitse kolme kuvaa, jotka mielestäsi parhaiten kuvaavat sinua."

Kuvat jaetaan neljään kategoriaan (yksilöjalkapallo - ryhmäjalkapallo - muu yksilö - muu ryhmä) (katso Liite 5.1 - ikä 10-14). Huomaa, että jokainen seura voi muuttaa ja muokata kuvia paremmin sopiviksi, kunhan ne sopivat edellä mainittuihin luokkiin. Kun kierros on ohi, jokaisella pelaajalla on minuutti aikaa näyttää kuvansa (halutessaan) ja selittää, miksi he valitsivat juuri ne. Muutama minuutti käytetään korostamaan sitä, että useimmat pelaajat luultavasti valitsivat jalkapalloon liittyvän kuvan osoittaakseen, kuinka tärkeä tämä laji on heidän elämässään.

Vaihe 2:

Toisessa pelissä pelaajia pyydetään ajattelemaan joukkuetta ja mitä siihen kuuluminen heille merkitsee. Odotusajan lyhentämiseksi perustetaan min. kaksi joukkuetta (voi olla enemmän) ja min. kaksi ikäryhmälle sopivaa pientä pelikenttää (katso liite 5.2). Sekä joukkue A että joukkue B jaetaan kahdelle kentälle pelaamaan samaa peliä. Pelaaja A aloittaa kentän toiselta puolelta ja pelaaja B vastakkaiselta puolelta.

Pallo joukkueella A, ja A aloittaa ensimmäisen parin – sen jälkeen aina aloittaja vaihtuu. Pelaajat haastavat toisensa 1vs1-kilpailussa. Voittaja (eli se, joka ensimmäisenä tekee maalin vastustajaa vastaan, tarkoituksena saada nopea maali, valitse pelaajille maksimiaika suoritukseen esim. 10s.) saa valita eri vaihtoehtoja täynnä olevasta laatikosta (katso liite 5.3) sen lapun, joka hänen mielestään vastaa parhaiten kysymykseen: "Mitä tämän joukkueen jäsenenä oleminen merkitsee sinulle?".

Vaihe 3:

Lopuksi kaikki laput kerätään yhteen. Valmentaja lukee ne kaikki ääneen ja yleisimmin toistuvat poimitaan erikseen taululle (katso Liite 5.4). Valmentaja johtaa 15 minuutin keskustelua, jossa korostetaan, miten tärkeää joukkue ja seuraan kuuluminen on jokaiselle pelaajalle, alkaen vastauksista kuten "Ylpeys", "Ystävyys" ja niin edelleen. Voidaan käyttää kysymyksiä, kuten: "Kuka haluaa selittää, minkä vaihtoehdon valitsi ja miksi?" ja "Mitä tähän joukkueeseen kuuluminen merkitsee sinulle? Onko se sinulle tärkeää?"

Kotitehtävä: Ensi viikolla yritä kiittää joukkuettasi tekemällä sen eteen jotain. Niin voi tehdä monin eri tavoin: auttamalla valmentajaa keräämään tarvikkeet treenien jälkeen, auttamalla joukkuetoveria oppimaan uusia taitoja, osallistumalla vapaaehtoisena pienempien lasten pelien järjestämiseen jne.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 22-25.

Tehtävä 6: "...Ja näin me teemme sen!"

Tehtävässä pelaajat ymmärtävät, että kiusaajat toimivat rankaisematta vain yleisen välinpitämättömyyden/pelon normin takia ja määrittelevät omat kiusaamisen vastaiset norminsa.

Vaihe 1:

Peli alkaa yleisesti pelattuna "rondona", joka on esitys kiusaamisesta ryhmäilmiönä. Yksi pelaaja on uhri, kaksi pelaajaa (vastakkaisilla puolilla kenttää) on kiusaajia ja kaikki muut ovat sivustakatsojia. Peli alkaa uhrin yrittäessä avuttomasti saada palloa. Hetken kuluttua valmentaja puhaltaa pilliin ja pyytää yhtä sivustakatsojaa tulemaan "liittolaiseksi", auttamaan uhria. Hetken päästä valmentaja puhaltaa taas pilliin ja kolmesta sivustakatsojasta tulee liittolaisia. Lopuksi valmentaja puhaltaa vielä kerran pilliin ja liittolaisista tulee enemmistö. Tällä hetkellä kiusaajat eivät enää voi sulkea uhria ulkopuolelle. Tämä peli toistetaan 3 kertaa, "uhria" ja "kiusaajia" vaihdetaan joka kerta.

Kymmenen minuutin keskustelussa korostetaan tätä näkökantaa käyttämällä seuraavia kysymyksiä:

• Mitä pelin aikana tapahtui?

• Pystyivätkö kiusaajat kiusaamaan uhria, kun liittolaisia oli paljon?

• Mitä voisit tehdä tai sanoa ollaksesi kiusaamisen kohteeksi joutuneen henkilön liittolainen? [Esimerkkejä valmentajalle, jos ei tule mitään: "Jos tunnet olosi mukavaksi - voit sanoa ääneen, että tämä ei ole okei”, ”Voit kysyä uhrilta, haluaako hän tulla mukaasi ja poistua tilanteesta", Jos et tunne oloasi mukavaksi puuttuaksesi asiaan, voit myös mennä pyytämään apua valmentajalta tai toiselta aikuiselta"].

• "Sivustakatsojat muuttivat asemaansa kiusaajan kannattajista uhrin liittolaisiksi. Tämä tarkoittaa, että ryhmä voi muuttaa sääntöjään niin, että kaikki tuntevat olevansa mukana. Kun näin tapahtuu, kiusaaja ei voi muuta kuin lopettaa kiusaamisen. Yritetäänkö luoda uudet säännöt?".

Vaihe 2

Peli suunnitellaan torjumaan kiusaamista suunnittelemalla säännöt tavoitteeseen pääsemiseksi – tavoite on siis on hyvä ilmapiiri joukkueessa.

Valmentaja jakaa pelaajat kahteen joukkueeseen pelaamaan 15 minuutin jalkapallo-ottelu. Tavanomaisen maalin sijaan maalina toimivat kuitenkin 5 kartiota, jotka kuvaavat metaforisesti kiusaamisilmiötä. Aina kun joukkue tekee maalin, heillä on mahdollisuus kirjoittaa lapulle kiusaamisen vastainen sääntö, jota he pitävät tärkeänä joukkueelle. Lopullisena tavoitteena on ainakin viisi sääntöä, joista keskustellaan ja sovitaan yhdessä seuraavien 15 minuutin aikana, seuraavien periaatteiden mukaisesti:

1. Sääntöjen pitää olla lyhyitä ja helposti ymmärrettäviä.

2. Säännöistä pitää aina neuvotella ja sopia yhdessä joukkuetovereiden kanssa.

3. Säännöt pitää ilmaista positiivisesti, esim. "Älä loukkaa joukkuetovereitasi" sijaan "Käytä aina ystävällisiä sanoja joukkuetovereistasi".

Nämä sisäiset säännöt kirjoitetaan ylös (katso Liite 6.1), mukaan lukien joitain esimerkkejä ja tarkennuksia sekä mitä seuraa sääntöjen rikkomisesta. Esimerkki:

SÄÄNTÖ

MITEN TEEMME TÄMÄN?

JOS RIKOMME SÄÄNTÖÄ

Käytä aina ystävällisiä sanoja joukkuetovereistasi

- Säilytä rauhallinen sävy keskustelussa joukkuetoverin kanssa - Vältä kirosanoja - Kuuntele ennen puhumista

Joukkuetoverien pitää antaa lempeää palautetta säännön rikkomisesta ja yrittää olla ystävällisempiä. Anteeksipyyntö olisi hyvä.

Sääntöjen suunnittelun jälkeen pelaajille esitetään säännöt korttipakkana (niin monta kuin lopullisia sääntöjä on) (katso Liite 6.2). Joka viikko osa heistä ottaa vastuun ja yrittää huolehtia siitä, että yhtä sääntöä noudatetaan ja puuttuu asiaan, jos sitä rikotaan. Valmentaja voi valita joka viikko eri pelaajia ja heillä on mahdollisuus valita, mitä sääntöä haluavat edistää.

Kotitehtävä: Keskity seuraavalla viikolla siihen sääntöön, joka tuntuu sinusta vaikeimmalta noudattaa ja yritä huomata aina, kun rikot sitä tai aiot tehdä niin. On hyvää harjoitusta rikkoa sitä aina vähemmän ja vähemmän!

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 26-29.

Tehtävä 7 – "Seuraa johtajaa"

Tehtävän tarkoituksena on vahvistaa joukkueen kiusaamisen vastaisia sääntöjä käyttämällä kapteeneja roolimalleina.

Vaihe 1:

Valmentaja suunnittelee harjoituksen kolmelle erilaiselle pienelle ryhmälle ja valitsee jokaista ryhmää varten yhden pelaajan johtamaan joukkuetta. Ennen harjoituksen alkamista valmentaja tekee kaksi asiaa:

• Pyytää "johtajia" varmistamaan, että tehtävät suoritetaan vakavasti sovittuja käyttäytymissääntöjä noudattaen.

• Nimeää salaisesti yhden "kiusaajan" ryhmää kohden suorittamaan (avoimesti tai hienovaraisesti) ryhmän normien vastaista käyttäytymistä (esim. vastaamaan ikävästi joukkuetovereille, sulkemaan jonkun pois harjoituksesta, kiusaamaan, jne.) yhtä (MYÖS ILMOITETTUA) uhria vastaan.

Kapteenin on löydettävä strategioita käyttäytymissääntöjen noudattamiseen muuttumatta aggressiiviseksi. Valmentajan on suoraan tuettava kapteenia tässä, jotta joukkuetoverit huomaavat kapteenin sitoutuneen sääntöihin.

Vaihe 2:

Valmentajan peli paljastetaan ja keskustelu käynnistetään muutamalla nopealla kysymyksellä: "Johtajalle":

• Mikä oli sinulle vaikein osa?

• Miltä sinusta tuntui puolustaa joukkuetovereita?

Kaikille:

• Miltä kapteenin väliintulo tuntui?

• Kuinka tärkeää on, että kapteeni toimii esimerkkinä sinulle?

• Puuttuiko joku muu kuin johtaja asiaan ryhmässäsi? Jos kyllä, miksi teit niin? Jos ei, miksi sinua estettiin?

Valmentajan on korostettava keskustelun päätteeksi, että toisten suojeleminen on jokaisen vastuulla, ei vain johtajan – vaikka onkin tärkeää, että hän näyttää hyvää esimerkkiä. Mikä tärkeintä, päävastuu on valmentajalla itsellään, joten tarvittaessa pitää aina kysyä apua.

Kotitehtävä: Yritä ensi viikolla toimia johtajana. Joka kerta, kun näet joukkuetoverisi rikkovan sääntöä, muistuta häntä ystävällisesti, että joukkueessa ystävällisyys ja kunnioitus ovat tärkeitä arvoja.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 29-31.

Tehtävä 8: "Voimme muuttaa yhteiskuntaa"

Tehtävällä, joka tehdään tehtävien 1–7 jälkeen on useita tarkoituksia: ensinnäkin se tähtää joukkueen kehittämien kiusaamisen vastaisten normien lopulliseen noudattamiseen; toiseksi, seuran tarkoituksena on vahvistaa pyrkimykset suunnittelemalla seuralle kiusaamisen vastainen käytäntö, joka sisältää virallisesti joukkueen sisäiset säännöt; kolmanneksi, se rohkaisee nuoria toimimaan roolimalleina ja esittelemään kiusaamisen vastaista kampanjaa ikätovereille virallisen tapahtuman aikana.

Vaihe 1:

Tämä tehtävä ei ole kentällä, mutta tavoitteena on järjestää suuri kenttätapahtuma, jossa pelaajat ovat päähenkilöitä. Tehtävässä 5 laaditusta asiakirjasta alkaen nuoret jaetaan viiteen ryhmään, joista jokainen huolehtii säännön paremmasta määrittelystä ja selittämisestä. Jokaista sääntöä varten voidaan myös keksiä symboli tai kuva. Lopulta jokainen ryhmä keksii iskulauseen, jota käytetään seuran järjestämässä "Kiusaamisen vastaisessa turnauksessa", johon kutsutaan naapuruston kouluja ja muita joukkueita/seuroja. Ryhmät työskentelevät erikseen 30 minuuttia, jonka jälkeen viimeiset 15 minuuttia he esittelevät toisilleen sääntönsä ja turnauksen lopullisesta iskulauseesta neuvotellaan ja se valitaan. Seuroille toimitetaan malli, jota urheilijat voivat käyttää referenssinä (katso Liite 8.1).

Vaihe 2:

Valmentaja selittää, että koko seura on inspiroitunut joukkueen työstä ystävällisemmän ympäristön luomiseksi, ja he ovat muotoilleet ja ottaneet käyttöön kiusaamista ja häirintää käsittelevän käytösohjeen. Tämä käytäntö, joka voidaan suunnitella ehdotetun mallin pohjalta (Liite 8.1),sisältää pelaajien säännöt manifestina ja esitellään suuressa julkisessa tapahtumassa, jossa on mukana muita jalkapallojoukkueita ja kouluja, joissa nuoret ovat päähenkilöitä. Valmentaja voi aloittaa keskustelun lainaamalla Lapsen oikeuksien yleissopimuksen kohtaa 12 (lasten näkemysten kunnioittaminen), "Jokaisella lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä missä tahansa häntä koskevassa asiassa". Pelaajat toimivat siis roolimalleina pyytämällä tukea yhteisöltä, esim. ehdottamalla kouluille näiden sääntöjen omaksumista ja luomalla kiusaamisen vastaisen kumppanuuden. Kaikki ryhmän jäsenet allekirjoittavat lopullisen asiakirjan ja sitoutuvat kunnioittamaan ja levittämään laadittuja käytösohjeita. Ensimmäisen allekirjoituksen tekee kapteeni ja viimeisen valmentaja. Tämä korostaa myös aikuisten vastuuta. Lapsilla ja alle 18-vuotiailla nuorilla on oikeus puhua ja tulla kuulluksi sekä siihen, että heidän oikeuksiaan noudatetaan.

Vaihe 3:

Pelaajia pyydetään auttamaan järjestämään julkinen Kiusaamisen vastainen tapahtuma, joka on turnaus, jota ennen on käytösohjeen esittely, jossa nuoret nousevat lavalle esittelemään sääntönsä ja iskulauseensa. Turnauksen jälkeen palkinnot jaetaan joukkueille, jotka noudattivat parhaiten osallistumisnormeja ja jalkapallojoukkueiden edustajat (esim. kapteenit) ja koulut voivat saada kopion säännöistä joukkueen kapteenilta symbolina sitoutumisesta sääntöihin.

Esittelemme nyt esimerkin yhdestä tavasta, jolla turnaus voidaan järjestää. Muista, että jokainen seura voi itse päättää, miten järjestää oman turnauksensa, tavoitteena on levittää kiusaamisen vastaisia sääntöjä muille seuroille tai kouluille. Tässä mielessä yksinkertainen neljän seuran turnaus, jota edeltää tai seuraa esittely, on hyvä, kuten myös 1-2 luokan kutsuminen koulusta. Myös muut turnausmuodot ovat tervetulleita.

Lisäämällä seuran ja muutaman luokan, voidaan luoda 8 sekajoukkuetta. Jalkapalloturnaus pelataan 4 kentällä samanaikaisesti ja jokainen joukkue määritellään ja numeroidaan 1-8 (esim. eriväriset paidat). Valmentaja luo 4 kenttää jakamalla koko jalkapallokentän 4 osaan käyttämällä kartioita. Kentän molempiin päihin sijoitetaan kaksi pientä ovea. 7 ottelua pelataan samanaikaisesti 4 kentällä. Ottelun kesto on 15 minuuttia ja välissä on 5 minuutin lepotauko. On tarpeen ottaa käyttöön rotaatioperiaate, jota nuoret voivat otella useampien joukkueiden kanssa (katso Liite 8.2).

5 minuutin lepotauon aikana jokaisen ottelun jälkeen, jokaisen joukkueen pelaajat valitsevat pelaajan, joka osoitti parhaiten osallistavaa käyttäytymistä. Turnauksen lopussa eniten ääniä saaneet pelaajat palkitaan. Pisteet kirjataan taululle (katso Liite 8.3).

Kotitehtävä: Ole kertoja! Puhu ystävillesi ja luokkatovereillesi kiusaamisen vastaisesta politiikasta, jonka sinä ja seurasi olette suunnitelleet ja kutsu heitä katsomaan turnausta.

Tarkemmat ohjeet aktiviteetteihin tässä PDF:ssä sivuilla 32-37.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä