Nuorten maajoukkueiden päävalmentajat tuleville vuosille selvillä

Tyttöjen alle 15-, 17- ja 19-vuotiaiden ja poikien alle 15- ja 19-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajat on valittu. Alle 17-vuotiaiden poikien päävalmentajan rekrytointi on vielä kesken.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ FPF

18.6.2024 klo 16:45

Palloliiton tyttöjen ja poikien alle 15-, 17- ja 19-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajien tehtävät asetettiin avoimeen hakuun huhtikuun alussa. Kaikki tehtävät ovat kahden vuoden määräaikaisuuksia (1.1.2025-31.12.2026), joissa on optio vuosille 2027–2028.

Nuorten maajoukkueiden päävalmentajat

• Pekko Söderström, alle 15-vuotiaat tytöt

• Teemu Eskola, alle 15-vuotiaat pojat

• Akan Okomoh, alle 17-vuotiaat tytöt

• Arttu Pitkäkangas, alle 19-vuotiaat tytöt

• Peter Lundberg, alle 19-vuotiaat pojat

Palloliitto vastaanotti tyttöjen maajoukkueiden päävalmentajatehtäviin kaikkiaan 53 hakemusta, joista 38 tuli ulkomailta.

Poikien maajoukkueiden päävalmentajatehtäviin tuli kaikkiaan 125 hakemusta, joista 88 ulkomailta.

– Teimme hyvin kattavan haastattelukierroksen, missä etsimme hakuprofiiliin sopivimpia henkilöitä, ja tehtäviin mielestämme parhaiten soveltuvat henkilöt on nyt valittu. Haluan kiittää kaikkia hakijoita mielenkiinnosta. Haastatteluun valittujen hakijoiden taso oli hyvin korkea, mikä on hieno asia jalkapallon ja kotimaisen jalkapallon kannalta, Palloliiton urheilutoimenjohtaja Aki Hyryläinen sanoo.

– Haluan myös esittää erittäin lämpimät kiitokset Kai Nyyssöselle, joka on antanut arvokkaan ja merkittävän panoksensa Palloliitolle ja suomalaiselle pelaajakehitykselle viimeisen 15 vuoden ajan, mutta nyt polkumme ainakin hetkeksi eroavat, vaikka työ suomalaisen jalkapallon edistämiseksi varmasti jatkuu, Hyryläinen kiittää.

Hyryläisen mukaan nuorten maajoukkuevalmentajat ovat tärkeässä ja keskeisessä roolissa tulevalla strategiakaudella, missä pelaajakehitykselle on osoitettu merkittävät tavoitteet. Alle 15-vuotiaiden maajoukkueiden päävalmentajien roolit ovat hyvin erilaiset verrattuna esimerkiksi 19-vuotiaiden maajoukkueisiin.  Tyttöjen ja poikien maajoukkuevalmentajat tulevat tekemään jatkossa tiivistä yhteistyötä maajoukkueiden yhteisten toimintatapojen ja pelaamisen periaatteiden kehittämisessä.

– Nuoremmissa ikäluokissa laaja pelaajakartoitus on keskiössä, ja vanhemmissa ikäluokissa pelaajien arvon kasvattaminen kohti kansainvälisiä kenttiä korostuu. Lopputurnauspaikkojen tavoittelu on tässä näkökulmassa keskeistä. Iso tavoite on kasvattaa pelaajia voittamaan, mutta heidän on oltava riittävän vahvoja aika ajoin myös häviämään pelejä, Hyryläinen sanoo.

Palloliiton uusi nelivuotinen strategiakausi alkaa tammikuussa 2025, ja nyt valittujen päävalmentajien tehtävät käynnistyvät tuolloin.

Palloliiton pelaajakehityksessä tärkeissä rooleissa toimivien aluevalmentajien tehtäviä avautuu hakuun heinäkuun alussa. Seuraa Palloliiton kanavia.