Närpes Kraftille palkinto maahanmuuttajien kotouttamisesta seuratoiminnan avulla

LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat tänäkin vuonna viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin kolmannen palkintokategorian voitti Närpes Kraft, jolla on Närpiössä tärkeä rooli maahanmuuttajien kotouttamisessa seuratoiminnan avulla.

Närpes Kraft.Kuva: SPL

13.8.2024 klo 11:12

Närpes Kraftin junioripelaajista noin 35 prosenttia on maahanmuuttajataustaisia, mikä on osoitus seuran hienosta ja pitkäjänteisestä työstä kotouttamisen saralla. Joukkueiden monikielisessä arjessa puhutaan muun muassa ruotsia, englantia, bosniaa ja vietnamia. Kenenkään harrastaminen ei jää kuitenkaan kiinni kielimuurista, sillä seura tarjoaa laajasti tukea kielihaasteisiin:

– Tarjoamme tulkkausapua ja meillä on WhatsApp-ryhmiä, joissa voi pyytää apua kielihaasteissa. Myös seuran kotisivut on käännetty useammalle kielelle, kertoo Närpes Kraftin puheenjohtaja Anders Nygård.

Närpes Kraftille on tärkeää saada pelaajien lisäksi myös maahanmuuttajataustaiset vanhemmat mukaan toimintaan ja siten auttaa heitä kotiutumaan Närpiöön. Seura on järjestänyt kotouttamistilaisuuksia, joissa vanhemmat ja valmentajat pääsevät tutustumaan toisiinsa ja kulttuureihinsa.

– Meillä on myös erilaisia tehtäviä, joita vanhemmat voivat tehdä joukkueissa, jotta hekin pääsevät mukaan toimintaan, tutustuvat ihmisiin ja oppivat kieltä, Nygård kertoo.

Lisäksi seura tekee yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa kotoutumisen edistämiseksi. Yritykset ovat ostaneet työntekijöilleen Kraftin kausikortteja, jotta näillä on matalampi kynnys lähteä otteluihin tapaamaan muita närpiöläisiä asukkaita.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2000 euroa. Seuraavat kategoriapalkinnot julkaistaan syys- ja lokakuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Helmarit-legenda Essi Sainio.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä