Naisten futsalmaajoukkueella tiivis leiri Eerikkilässä – nyt myös pelaajat Kroatian turnaukseen nimetty

Naisten futsalmaajoukkueen viikonvaihteen leiri Eerikkilässä antoi lupaavia merkkejä joukkueen siirtyessä kohti kesää sekä uutta kilpailukautta. Leiri toimi myös valmistavana tapahtumana ennen reilun viikon päässä edessä olevaa maajoukkueturnausta Kroatiassa. 14 kenttäpelaajan ja kolmen maalivahdin vahvuinen kokoonpano kyseisiin otteluihin on nyt nimetty.

Naisten futsalmaajoukkue pelasi viimeksi helmikuussa kotikentällään, ja nyt se palaa jälleen pelikentille Kroatiassa.Kuva: Tara Jaakkola

30.5.2024 klo 06:30

Joukkueen päävalmentaja Jaakko Laitinen oli äärimmäisen tyytyväinen tapahtuman antiin, ja hän kertoo aikaisempina vuosina toukokuussa järjestettyihin samantyyppisiin leireihin verrattuna tuoreimman kokoontumisen olleen paras, mitä historiassa on ollut.

– Pelaajien valmius kovatempoisiinkin harjoituksiin pitkän pelikauden jälkeen oli yllättävän hyvä. Ensimmäisen päivän rohkaisevat testitulokset siihen suuntaan antoivatkin tästä jo konkreettista tietoa valmennukselle ja pelaajille itselleen, Laitinen avaa.

Tapahtuma alkoi fyysisillä testeillä, mutta itse pelaamisenkin kehittämiseen ehdittiin myös keskittyä. Tällä kertaa pääpaino oli hyökkäyspelaamisessa.

– Lähdimme kertaamaan sekä hieman laajentamaan pelitapaamme Kroatian turnausta varten sekä myös syksyllä kohdattavia MM-karsintavastustajia jo nyt silmällä pitäen.

Joukkue leireili Eerikkilässä napakat kolme päivää.Kuva: Kirsi Nummela

Käynnissä mielenkiintoiset ajat

Valmennuksella on tällä hetkellä kiireistä, toki onneksi hyvin mieluisten tehtävien parissa. Joukkue kokoontuu nyt tiiviiseen tahtiin kahdesti peräkkäin ja täten tulevaan 10.–16.6. pelattavaan Kroatian turnaukseen nimettävä joukkue täytyi päättää poikkeuksellisen nopeasti heti leirin jälkeen. Lisäksi Laitinen on juuri tällä hetkellä Nyonissa, jossa arvotaan tänään torstaina Suomen vastustajat syksyn MM-karsintojen Main Roundin lohkoon.

– Valintoja Kroatian turnaukseen helpotti se, ettei isoa määrää pelaajia tarvinnut tällä kertaa leirillä olleista jättää kotiin pelaajavahvuutemme ollessa viikon kestävässä turnauksessa yhteensä 17. Nyt seuraavaksi odotetaan suurella mielenkiinnolla MM-karsintojen arvontojen tuloksia, ja samalla toki valmistautuminen kesän turnaukseen jatkuu usealla osa-alueella, Laitinen kertoo.

Naisten futsalmaajoukkue on osallistunut vastaavaan Kroatian kesän turnaukseen ennenkin, mutta tällä kertaa lisävirikettä tuo muun muassa se, että Suomen kanssa samassa kolmen joukkueen alkulohkossa on turnausemäntä Kroatian lisäksi Marokko. Muut kolme osallistuvaa maata ovat Italia, Puola ja Grönlanti.

– Edessä on kaksi mielenkiintoista alkulohkon ottelua kotijoukkuetta sekä naisten futsalmaajoukkueen historian ensimmäistä ei-eurooppalaista vastustajaa Marokkoa vastaan. Tavoitteenamme on päästä kolmen joukkueen lohkossa kahden joukkoon, mikä toisi vielä viikonlopuksi kaksi kovaa ottelua lisää. Haluamme kuitenkin antaa tässä turnauksessa isompia peliminuutteja ensikertalaisille ja vähemmän maaotteluita vielä pelanneille, joten turnauksen voittaminen ei ole tässä kohtaa päällimmäisenä mielessä, Laitinen kertoo viitaten muun muassa debyyttinsä naisten maaotteluissa tekeviin Stella Enwenaan, Minttu Ylikrakaan, Helena Unkuriin sekä Iina Heikkilään.

– Uskon kuitenkin, että viimeisimmän leirin kaltaisen tekemisen tason siirtyessä tuleviin otteluihin voidaan niistä odottaa myös hyviä tuloksia.

Kroatian turnaukseen 10.–16.6. nimetty joukkue

Maalivahdit:
Tiia Ropanen, Ilves FS
Emiilia Syvänen, Ylöjärven Ilves
Helena Unkuri, Ylöjärven Ilves

Kenttäpelaajat:

Stella Enwena, RaiFu
Hanna Halonen, HIFK FS
Anna-Kaisa Hannuksela, KaDy
Netta Hannula, CF Pelletterie (ITA)
Iina Heikkilä, Ilves FS
Matilda Herranen, Ilves FS