Naisten futsalmaajoukkue nimetty MM-karsintojen Main Roundin turnaukseen

Joukkueeseen on nimetty 12 kenttäpelaajaa ja kolme maalivahtia. Suomi kohtaa Slovenian, Moldovan ja Englannin Chișinăussa 16.–19.10. pelattavassa MM-karsintojen Main Roundin turnauksessa.

Suomen joukkue Moldovassa 16.–19. lokakuuta pelattavaan karsintaturnaukseen.

27.9.2024 klo 14:00

Historialliset ensimmäiset futsalin naisten MM-kilpailut pelataan loppuvuodesta 2025 Filippiineillä, ja Euroopan osalta karsinnat niihin alkavat nyt lokakuun puolivälissä. Karsinnat pelataan kaksivaiheisina, ja toukokuussa Suomi arvottiin Main Roundin karsintaturnaukseen Slovenian, Moldovan ja Englannin seuraksi. Suomi aloittaa 16.10. ottelulla Englantia vastaan ja kohtaa heti seuraavana päivänä 17.10. Slovenian, ja yhden välipäivän jälkeen 19.10. vastaan asettuu turnausemäntä Moldova. Vain lohkovoittaja etenee jatkoon MM-karsintojen Elite Roundille, joka pelataan ensi vuoden maaliskuussa.

Joukkueen päävalmentaja Jaakko Laitinen katsoo luottavaisin mielin noin kahden ja puolen viikon päästä alkavaa karsintarupeamaa varten nimeämäänsä joukkuetta.

– Nyt on lähemmäs kaksi vuotta vierähtänyt viimeisimmistä karsinnoista (vuoden 2023 EM-kisoihin), ja nyt tässä välissä on ollut paljon aikaa seurata ja löytää uusia pelaajia. Kuten aivan luonnollista, muutoksiakin ollaan nähty. Meillä on tässä hyvä yhdistelmä pelaajia – kokeneita, selvästi eteenpäin menossa olevia pelaajia ja myös uusia nuoria kasvoja, Laitinen kertoo.

– Ja se myös, että nyt tämän kokoonpanon ulkopuolellekin on jäänyt erittäin hyviä pelaajia, jotka ovat varmasti maajoukkueen kuvioissa jatkoa ajatellen, mutta eivät nyt juuri tähän varsin kapeaan kokoonpanoon mahtuneet.

Kokoonpanorajoitukset MM-karsintaturnauksiin ovat varsin tiukat. Kolmen ottelun turnaukseen saa nimetä vain 12 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia, ja ainoastaan loukkaantuneen maalivahdin saa korvata uudella maalivahdilla kesken karsintaturnauksen. Loukkaantuneiden kenttäpelaajien korvaaminen ei ole mahdollista. Täten Suomikin lähtee Moldovaan nyt vain 12 kenttäpelaajan ja kolmen maalivahdin vahvuisella joukkueella.

– Vaikeita valintoja tässä on ollut, mutta on tässä hyvä tunne siitä, millainen joukkue nyt saadaan liikkeelle, pääluotsi näkee.

Vielä reilut kaksi ja puoli viikkoa aikaa tehdä taustatyötä h-hetkeä varten

Suomi arvottiin varsin mielenkiintoiseen lohkoon Slovenian, Moldovan ja Englannin kanssa. Sumusaarten Kolmen leijonan naisten futsalmaajoukkue ottaa vasta ensiaskeliaan ja laittaa maajoukkuetoimintaa toden teolla kasaan vasta juuri nyt muutama viikko ennen otteluita; Moldovan joukkue on ollut pidempään kasassa, mutta senkin viime aikojen toiminta on ollut vähäisempää.

– Sloveniasta on sitten selvästi eniten tietoa, kun heitä vastaan ollaan pelattukin tässä muutama vuosi sitten ja seurattu muutenkin. He pelaavat nyt kaksi harjoitusotteluakin vielä tässä tänä viikonloppuna, Laitinen avaa.

–  Sitten vielä seurataan totta kai omia pelaajiamme heidän seuroissaan viimeisissä harjoitusotteluissa sekä ensimmäisissä liigaotteluissa, mitä tässä ehtii ennen maajoukkuetaukoa olla. Mielellään nähdään, mikä on kaikkien viimeisin kunto tässä vaiheessa.

Karsintaturnaukseen lähdetään vain voitto mielessä

Suomen tavoite Moldovan karsintaturnaukseen on kristallinkirkas: vain voitto kelpaa.

– On ihan FIFA-rankingin (Suomi 18., Slovenia 50., Moldova 64., Englanti n/a) ja aikaisemman menestyksenkin kautta selvää, että voitto karsintaturnauksesta on tavoitteemme. Vain yksi kun tästä jatkoon pääsee, tähtäämme siihen ja sitä kautta pääsyyn eteenpäin maaliskuun Elite Roundille.

– Tietenkin se on aina kova lähtökohta, että täytyy pystyä suorittamaan voitokkaasti kolmessa ottelussa neljän päivän sisään, mutta luotan siihen, että meidän pelaajien taso suorittaa tällaisissakin tilanteissa tulee olemaan hyvä, ja sitä kautta pystymme hoitamaan jatkopaikan kotiin, Laitinen päättää.

Suomen joukkue MM-karsintojen Main Roundin turnaukseen 16.–19.10.

Maalivahdit:
Tiia Ropanen, Ilves FS
Emiilia Syvänen, FC Nokia
Helena Unkuri, Mad Max

Kenttäpelaajat:
Hanna Halonen, HIFK FS
Anna-Kaisa Hannuksela, KaDy
Netta Hannula, Ilves FS
Iina Heikkilä, Ilves FS
Matilda Herranen, Ilves FS
Emilia Jokisalo, S.S. Lazio (ITA)
Tiia Juntikka, FTK-Tornio